Κοσμος

Γιατί η Γερμανία δεν μπορεί να χωρίσει οικονομικά από την Κίνα;

Mε αφορμή την επίσκεψη Σολτς στο Πεκίνο

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Γερμανία: Γιατί δεν μπορεί να χωρίσει οικονομικά από την Κίνα;

Όταν ο καγκελάριος της Γερμανίας, Όλαφ Σολτς, ανέλαβε τα καθήκοντά του το 2021, δεσμεύτηκε ότι η κυβέρνησή του θα αλλάξει τη σχέση εξάρτησης της χώρας του με την Κίνα. Τρία χρόνια αργότερα, η συζήτηση για μείωση της εξάρτησης από την Κίνα έχει αντικατασταθεί από εκκλήσεις για ισότιμη πρόσβαση στην αγορά της Κίνας για τις ξένες επιχειρήσεις.

Αυτή η στρατηγική φέρνει τους Γερμανούς σε αντίθεση με πολλούς από τους στενότερους συμμάχους τους, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών και άλλων ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίοι θα ήθελαν να δουν την Κίνα να μειώνει τις εξαγωγές της στον τομέα της πράσινης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων. Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Τζάνετ Γέλεν, έχει μιλήσει για την επιβολή εμπορικών περιορισμών στην Κίνα.

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι πολλών κορυφαίων πολυεθνικών εταιρειών που εδρεύουν στη Γερμανία συνόδευσαν τον Σολτς στην τριήμερη περιοδεία του στην Κίνα, η οποία περιελάμβανε συνάντηση με τον Σι Τζινπίνγκ στο Πεκίνο την Τρίτη.

Όλοι οι επικεφαλής των εταιρειών επιβλέπουν μεγάλες δραστηριότητες στην Κίνα, τις οποίες επιθυμούν όχι μόνο να διατηρήσουν, αλλά σε πολλές περιπτώσεις να επεκτείνουν. Αυτό αφήνει τον Σολτς αντιμέτωπο με την προσπάθεια εξισορρόπησης των εξαγωγικών αναγκών της οικονομίας του και την πίεση από τους συμμάχους του.

Πόσο βαθιά είναι η σχέση μεταξύ Γερμανίας και Κίνας;

Οι γερμανικές εταιρείες επένδυσαν 10,4 δισεκατομμύρια ευρώ, ή 11 δισεκατομμύρια δολάρια, στην Κίνα πέρυσι. Ορισμένοι αναλυτές θεωρούν ότι το γεγονός αποτελεί απόδειξη της δύναμης της Γερμανίας να προωθήσει την ατζέντα της στους Κινέζους ηγέτες. «Η Γερμανία διαδραματίζει έναν εξαιρετικά ιδιαίτερο ρόλο για την Κίνα στην ανάπτυξη της οικονομίας της, αλλά και στις εξωτερικές εμπορικές σχέσεις», δήλωσε ο Μαξ Ζέγκλειν, επικεφαλής οικονομολόγος του Ινστιτούτου Mercator για τις Μελέτες της Κίνας στο Βερολίνο.

Τα ηλεκτρονικά και η ηλεκτρονική τεχνολογία, μαζί με τις μηχανές και τα χημικά προϊόντα, παραμένουν σημαντικές εξαγωγές από τη Γερμανία προς την Κίνα. «Καθώς χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία τοποθετούνται πολύ πιο έντονα σε σχέση με την Κίνα, η Γερμανία έχει μια σημαντική θέση όσον αφορά την πρόσβαση της Κίνας σε τεχνολογία και κεφάλαια», είπε. 

Τι γίνεται με τους φόβους ότι τα κινεζικά προϊόντα θα κατακλύσουν τη Γερμανία;

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εξέφρασε την περασμένη εβδομάδα την ανησυχία της ότι η Ευρώπη παραμένει η τελευταία αγορά που είναι πλήρως ανοικτή στην Κίνα. Το περασμένο φθινόπωρο, η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε έρευνα σχετικά με το αν τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα επωφελούνται από αθέμιτες επιδοτήσεις.

Μεταξύ των στελεχών που ταξίδευαν με τον Σολτς ήταν οι επικεφαλής της BMW και της Mercedes-Benz. Και οι δυο αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας έχουν επενδύσει σημαντικά στην Κίνα και εμφανίζονται αποφασισμένες να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην αγορά της.

«Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Είμαστε μια κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών αυτοκινήτων και έχουμε αναπτυχθεί έντονα στην Κίνα και έχουμε ισχυρή παρουσία», δήλωσε ο Όλα Κελένιους, διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, σε δηλώσεις του στο γερμανικό δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο ARD. «Η απόσυρση από μια τόσο μεγάλη αγορά δεν αποτελεί επιλογή, αντίθετα, επεκτείνουμε τη θέση μας εδώ».

Εκπρόσωποι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας επισημαίνουν ότι χιλιάδες θέσεις εργασίας στη Γερμανία εξαρτώνται από τα έσοδα  από την κινεζική αγορά. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζονται όλο και περισσότερο στην Κίνα για έρευνα και ανάπτυξη σε τομείς όπως η αυτοματοποιημένη οδήγηση που δεν είναι τόσο προηγμένοι στην Ευρώπη.

«Η κατευθυντήρια αρχή μας θα πρέπει πάντα να είναι το ελεύθερο εμπόριο και ο ανταγωνισμός» δήλωσε ο Όλιβερ Ζίπσε, πρόεδρος της BMW, κατονομάζοντας την Ιαπωνία, την Κορέα και άλλες χώρες που πωλούν τα αυτοκίνητά τους στην Ευρώπη. «Δεν αισθανόμαστε να απειλούμαστε από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες».

Πηγή: New York Times