Κοσμος

Δικαστική νίκη του Sotheby's κατά του Ρώσου ιδιοκτήτη του Σκορπιού

Ο ρόλος του Ελβετού μεσάζοντα

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ντίμιτρι Ριμπολόβλεφ: Ο ιδιοκτήτης του Σκορπιού έχασε τη μήνυση κατά του οίκου δημοπρασιών Sotheby’s

Ο Ρώσος δισεκατομμυριούχος Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ έχασε την Τρίτη τη μήνυση που είχε υποβάλει σε ομοσπονδιακό δικαστήριο της Νέας Υόρκης εναντίον του οίκο δημοπρασιών Sotheby’s με την αιτιολογία ότι συνομώτησε με τον εκτιμητή Ιβ Μπουβιέ για να πληρώσει πολύ πιο πάνω για την αξία ορισμένων έργων τέχνης.

Στη μήνυση ο ιδιοκτήτης του Σκορπιού κατηγορούσε τον Μπουβιέ πως ενώ υποστήριζε πως διεξήγαγε «σκληρές διαπραγματεύσεις με πωλητές» για λογαριασμό του Ρώσου δισεκατομμυριούχου, στην πραγματικότητα διόγκωνε τις πραγματικές τιμές πώλησης κατά σχεδόν 100%. Στη δίκη, η δικηγόρος των Sotheby’s, Σάρα Σουντόφσκι ανέφερε στους ενόρκους ότι ο Ρώσος δισεκατομμυριούχος «προσπαθούσε να κάνει ένα αθώο μέρος να πληρώσει για αυτό που του έκανε κάποιος άλλος».

«Οι Sotheby’s δεν ήξεραν τίποτα για αυτά τα ψέματα», είπε η Σουντόφκσι. «Οι Sotheby’s δεν γνώριζαν και δεν συμμετείχαν σε καμία ανάρμοστη συμπεριφορά».

Πώς ο Ρώσος κατάλαβε ότι «κάτι δεν πήγαινε καλά»

Το 2015 κατά την διάρκεια ενός πάρτι, ο Αμερικανός επιχειρηματίας Στιβ Κόεν ρωτούσε για τον μυστηριώδη επενδυτή που είχε αγοράσει τον πίνακα του Αμεντέο Μοντιλιάνι (η γυμνή κοπέλα στο μπλε μαξιλάρι). Κατά τη συζήτηση ο Ριμπολόβλεφ αποκάλυψε στον Κόεν πως εκείνος ήταν ο αγοραστής του έργου και πως είχε μεσολαβήσει γι’αυτό ο Ελβετός Ιβ Μπουβιέ, στον οποίο έδωσε 118 εκατομμύρια δολάρια.

Ακούγοντας το αστρονομικό ποσό ο Κόεν ξέσπασε σε γέλια και είπε στο Ριμπολόβλεφ, πως ο Μπουβιέ τον είχε αγοράσει από εκείνον μόνο 96 εκατομμύρια δολάρια. Την επόμενη ημέρα έδωσε εντολή στoυς δικηγόρους του να κινηθούν νομικά εναντίον του Ελβετού έμπορου τέχνης, με τον οποίο, όπως άλλωστε υποστηρίζει η πλευρά Ριμπολόβλεφ συνεργάζονταν τουλάχιστον δέκα χρόνια.

Επιστρέφοντας στο Μονακό, ο Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ θεώρηρσε πως ο πίνακας του Μοντιλιάνι δεν ήταν ο μοναδικός για τον οποίο είχε γίνει φερόμενη υπερτιμολόγηση από τον Μπουβιέ. 

Η ανακοίνωση του Sotheby's

Μετά την υπέρ του ετυμηγορία την Τρίτη, ο οίκος δημοπρασιών σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι η απόφαση «επιβεβαιώνει τη μακροχρόνια δέσμευση του Sotheby’s να τηρεί τα υψηλότερα πρότυπα ακεραιότητας, ηθικής και επαγγελματισμού σε όλες τις πτυχές της αγοράς τέχνης».

«Είμαστε ευγνώμονες στην κριτική επιτροπή για την ετυμηγορία της, η οποία δικαιώνει πλήρως τους Sotheby’s για οποιαδήποτε υποτιθέμενη ανάρμοστη συμπεριφορά», δήλωσε ο οίκος.

«Σε όλη τη διάρκεια της δίκης, υπήρχε μια καταφανής έλλειψη αποδεικτικών στοιχείων που παρουσιάστηκαν από τον ενάγοντα και, όπως ήταν σαφές από την αρχή, ο Sotheby’s τήρησε αυστηρά όλες τις νομικές απαιτήσεις, τις οικονομικές υποχρεώσεις και τις βέλτιστες πρακτικές του κλάδου κατά τη διάρκεια των συναλλαγών αυτών των έργων τέχνης».

H τύχη του «Salvator Mundi»

Μεταξύ των τεσσάρων έργων τέχνης που αποτέλεσαν το αντικείμενο της δίκης ήταν και ο περίφημος πίνακας του Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Salvator Mundi», τον οποίο ο Μπουβιέ αγόρασε από τον Sotheby’s για 83 εκατομμύρια δολάρια και τον πουλούσε μια μέρα αργότερα στον Ριμπολόβλεφ για 127,5 εκατομμύρια δολάρια.

Ο «Σωτήρας του Κόσμου», απεικονίζει τον Ιησού Χριστό να φορά μπλε και βαθυκόκκινο χιτώνα, το δεξί του χέρι σε σχήμα ευλογίας και το αριστερό του χέρι να κρατά μία ουράνια σφαίρα. Οι διχογνμωμίες γύρω από το έργο αυτό είναι πολλές. Οι ειδικοί θεωρούν ότι το έργο είναι πιθανόν να δημιουργήθηκε είτε στα τέλη της δεκαετίας του 1490, περίπου την ίδια περίοδο δημιουργίας του Μυστικού Δείπνου, είτε το 1500, όταν είχε μετακομίσει ο Ντα Βίντσι στην Φλωρεντία.

Ο πίνακας χάθηκε στην ιστορία για περισσότερα από 200 χρόνια, υπέστη ζημιές και μεταπωλήθηκε πολλές φορές ως ένα «μικρό έργο».  O διάσημος πίνακας πουλήθηκε το 1958 έναντι 50 λιρών σε δημοπρασία στο Λονδίνο, καθώς αποδιδόταν σε ζωγράφο της σχολής Ντα Βίντσι και όχι στον ίδιο τον καλλιτέχνη.  Η επανεμφάνιση του φημισμένου θησαυρού του Λεονάρντο έγινε σε έναν οίκο δημοπρασιών της Νέας Ορλεάνης το 2005 όταν αγοράστηκε από δύο εμπόρους της Νέας Υόρκης για να καταλήξει λίγα χρόνια αργότερα στον Ρώσο επιχειρηματία.

Η εικόνα του Χριστού ως ο «Σωτήρας του Κόσμου», που είναι γνωστός ως «The Last da Vinci», πωλήθηκε στη δημοπρασία του οίκου Christie’s το 2017 στο ποσό-ρεκόρ 450 εκατομμυρίων δολαρίων (342 εκατομμύρια λίρες) με πληρεξούσια παρουσία του Μπιν Σαλμάν.

© EPA/JUSTIN LANE