Κοσμος

«Ασπίδες»: Αυτό θα είναι το όνομα της ευρωπαϊκής επιχείρησης κατά των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Πότε ξεκινά και ποιος θα είναι ο ρόλος της Ελλάδας

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ερυθρά Θάλασσα: «Ασπίδες» το όνομα της ευρωπαϊκής επιχείρησης
Ερυθρά Θάλασσα: «Ασπίδες» το όνομα της ευρωπαϊκής επιχείρησης © William Rudolph/ Unsplash

Χούθι - Ερυθρά Θάλασσα: «Ασπίδες» το όνομα της ευρωπαϊκής επιχείρησης - Πότε ξεκινά και ποιος θα είναι ο ρόλος της Ελλάδας 

«Ασπίδες» ( Αspides) θα ονομάζεται η ευρωπαϊκή επιχείρηση κατά των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα όπως ανακοίνωσε πριν από λίγο ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ προσερχόμενος στο άτυπο συμβούλιο των Υπουργών 'Αμυνας στις Βρυξέλλες.

« Ασπίδες», δηλαδή «προστασία των πλοίων» εξήγησε ο κ. Μπορέλ. Επίσης, εξέφρασε την ελπίδα ότι θα μπορούσε να ξεκινήσει στις 17 Φεβρουαρίου. Παράλληλα, τόνισε ότι πρέπει να αποφασιστεί ποια χώρα θα έχει τη διοίκηση, πού θα είναι η έδρα και τι θα παρέχουν τα κράτη-μέλη.

Σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, υπάρχει συζήτηση για αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας όσον αφορά στη διοίκηση, ενώ Ιταλία και Γαλλία διεκδικούν επίσης την ηγεσία αυτής της αποστολής, που θα έχει ως στόχο την προστασία της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα από τις επιθέσεις των Χούθι.

Η τελική επιλογή θα γίνει γνωστή σήμερα, στο άτυπο Συμβούλιο Άμυνας στις Βρυξέλλες, δήλωσε ο ίδιος. 

Εν τω μεταξύ, έχει ολοκληρωθεί η καταμέτρηση του προσωπικού που απαιτείται για τη συγκρότηση της αποστολής, με μέσα και άνδρες από επτά ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες θα διαθέσουν τα τρία πλοία που ζήτησε η Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης της ΕΕ.

Εκτός από τα πλοία, οι επτά χώρες θα παράσχουν, σύμφωνα με πληροφορίες, και αεροσκάφη, δήλωσε ο αξιωματούχος.

Οι Aspides θα συμπληρώσουν τις προσπάθειες των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου να αναχαιτίσουν τις επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν ανταρτών με έδρα την Υεμένη κατά πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Πόλεμος πυραύλων» μεταξύ ΗΠΑ και Χούθι

Οι σιίτες αντάρτες Χούθι στην Υεμένη ανακοίνωσαν σήμερα ότι στοχοθέτησαν αμερικανικό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα, λίγες ώρες αφού ο αμερικανικός στρατός επεσήμανε ότι κατέρριψε πύραυλο που εκτόξευσαν.

Οι αντάρτες «εκτόξευσαν πολλούς πυραύλους κατά πλοίων εναντίον του αμερικανικού αντιτορπιλικού USS Gravely στην Ερυθρά Θάλασσα», ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους.

Εξάλλου οι Χούθι πρόσθεσαν ότι σκοπεύουν να συνεχίσουν να στοχοθετούν σε αυτοάμυνα αμερικανικά και βρετανικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, όπως δήλωσε ο στρατιωτικός εκπρόσωπός τους, μια ανακοίνωση που μεταδόθηκε από το τηλεοπτικό δίκτυο al Massirah TV.

Χθες, Τρίτη, το βράδυ η αμερικανική στρατιωτική διοίκηση στη Μέση Ανατολή (Centcom) ανακοίνωσε ότι κατέρριψε έναν πύραυλο κατά πλοίων που εκτοξεύθηκε από την Υεμένη προς την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ δεν υπήρξαν αναφορές για ζημιές.

Οι Χούθι, που ελέγχουν μεγάλες περιοχές της Υεμένη, επιτίθενται εναντίον πλοίων μέσα και γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους στη Γάζα.

«Σήμα κινδύνου» από την αγορά: Ανατιμήσεις λόγω επιθέσεων των Χούθι

Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά θάλασσα έχουν υποχρεώσει τις εταιρείες να αλλάξουν τα δρομολόγια των πλοίων, τα οποία είναι πλέον υποχρεωμένα να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής, με ό,τι αυτό σημαίνει για το κόστος των μεταφορών και συνεπακόλουθα για την τιμή των προϊόντων.

Πλέον, οι συνέπειες αποτυπώθηκαν πλέον και στη διεθνή τιμή του πετρελαίου η οποία αναρριχήθηκε στα 83,7 δολάρια το βαρέλι, τιμή 15% υψηλότερη σε σχέση με την ημέρα έναρξης των επιθέσεων. Στελέχη της αγοράς προειδοποιούν για τον κίνδυνο σημαντικών ανατιμήσεων σε προϊόντα που εισάγονται από την Ασία αλλά και για πιθανές ελλείψεις ειδικά σε πρώτες ύλες.

«Ο πρώτος παράγων έχει να κάνει με τα κοντέινερς ως μέσο διακίνησης, τα οποία θα πάρουν μια αυξητική τιμή, η οποία προφανώς θα καταλήξει στο προϊόν. Δεύτερον είναι ο χρόνος που απαιτείται απ’ τον γύρο της Αφρικής και ο χρόνος επιστροφής των κοντέινερ», επισημαίνει ο πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος Αντώνης Μακρής.

Σημειώνεται ότι οι εισαγωγές της Ελλάδας από την Ασία ξεπερνούν τα 9 δισ. Ευρώ. Ο μεγαλύτερος προμηθευτής για την ελληνική αγορά είναι η Κίνα, από την οποία εισάγει προϊόντα αξίας 5 δισ. ευρώ, όπως:

  • ηλεκτρονικούς υπολογιστές
  • επεξεργαστές                    
  • τηλεφωνικές συσκευές
  • κλιματιστικά
  • συσκευές φωτισμού

Την πρώτη δεκάδα των ελληνικών εισαγωγών από την Κίνα συμπληρώνουν:

  • τα παιχνίδια
  • τα διαγνωστικά τεστ για covid
  • οι τσάντες και οι βαλίτσες
  • ρούχα και παπούτσια

«Στην κατηγορία μας δεν είναι μόνο το παιχνίδι, είναι και τα καλοκαιρινά προϊόντα που τώρα μπαίνουμε σε αυτή την περίοδο. Αν μιλήσουμε για τα κουβαδάκια, κοστίζει 7.000 ευρώ ένα 40αρι κοντέινερ, 7.000 και το προϊόν που έχει μέσα. 100%. Ε, όλα αυτά δε γίνεται να μη μεταφερθούν πάνω στο προϊόν», επισημαίνει ο πρόεδρος Συνδέσμου Κατασκευαστών και Εμπόρων Παιδικών Παιχνιδιών, Ιωάννης Παπαδόπουλος.

Σημαντικές είναι οι εισαγωγές κατεψυγμένων αλιευμάτων από την Ινδία, την Ινδονησία, την Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ και τη Νότια Αφρική, ενώ η Ελλάδα προμηθεύεται επίσης ρύζι, τσάι και μπαχαρικά από την Ινδοκίνα, τη Μιανμάρ και την Καμπότζη.

«Για την ώρα δεν έχουμε ελλείψεις εμφανείς σε καταναλωτικά αγαθά. Έχουμε όμως ελλείψεις σε πρώτες ύλες. Αυτό παρατηρείται και σε κάποια εργοστάσια στην Ευρώπη με σημαντικές ελλείψεις, που σταμάτησαν την παραγωγή τους. Κι επειδή οι περισσότερες παραγγελίες και παραλαβές γίνονται απ’ τον Φεβρουάριο, πιστεύουμε ότι τότε θα αρχίσουν τα σοβαρά προβλήματα…», αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης.

Οι διελεύσεις από το Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 67% εκτινάσσοντας το μεταφορικό κόστος κατά 232% από τα 1.850 ευρώ το κοντέινερ στα 6.150 ευρώ, γεγονός που αναμένεται να ωθήσει προς τα πάνω και τις τιμές των προϊόντων.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ