Κοσμος

Ποιος επιλέγει το «Χρώμα της χρονιάς»

Τα ταξίδια σε ολόκληρο τον κόσμο, η επινόηση νέων χρωμάτων και η μαγεία πίσω από αυτά

62224-137655.jpg
Newsroom
23’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ποιος και πώς επιλέγει το χρώμα της χρονιάς
Ποιος και πώς επιλέγει το χρώμα της χρονιάς © Susan Wilkinson/ Unsplash

«Χρώμα της Χρονιάς» από την Pantone: Ποιος το επινοεί και πώς το επιλέγει - Η μαγεία της επινόησης νέων χρωμάτων

«Τι χρώμα να βάψω τον τοίχο του σαλονιού μου;». Αυτή είναι πάντα μια ερώτηση που τίθεται στη Leatrice Eiseman, την εκτελεστική διευθύντρια του Ινστιτούτου Pantone, της εταιρείας που κάθε χρόνο επιβλέπει την εξαιρετικά επιτυχημένη καμπάνια «Χρώμα της Χρονιάς», που παρουσιάζεται στις αρχές Δεκεμβρίου.

Η επιλογή της Pantone προσφέρει κάθε φορά μια παλέτα των χρωμάτων της ερχόμενης χρονιάς- από όσα θα φορέσουμε και θα δούμε στις πασαρέλες μέχρι το πώς θα σχεδιάσουμε και θα επιπλώσουμε τα σπίτια μας. Η εταιρία παρέχει επίσης οδηγίες για τον συνδυασμό των δύο χρωμάτων.

Σχεδιαστές και κατασκευαστές προσδιορίζουν, δημιουργούν και αναπαράγουν χιλιάδες αποχρώσεις χρωμάτων.

Η Pantone επέλεξε φέτος το «Peach Fuzz» ως το χρώμα της χρονιάς για το 2024. Αυτή η ζεστή και ελκυστική απόχρωση, που βρίσκεται ανάμεσα στην απαλότητα του ροζ και τη ζωντάνια του πορτοκαλί, απομακρύνεται από τους τόνους των προηγούμενων ετών.

PANTONE 13-1023 Peach Fuzz, the Pantone Color of the Year 2024

Η Eiseman λέει ότι το να διαλέξεις ένα αγαπημένο χρώμα είναι σαν να διαλέγεις το αγαπημένο σου παιδί: Δεν μπορείς.

Αλλά πρέπει να επιλέξει. Μια φορά το χρόνο, της ανατίθεται να συνοψίσει ολόκληρο τον κόσμο, και όλες τις πολυπλοκότητές του, σε ένα μόνο χρώμα.

Γαλάζιο του ουρανού: Πώς επιλέχθηκε το χρώμα του αιώνα

Πίσω στο 1994, ο προγνώστης τάσεων και συγγραφέας James Woudhuysen έκανε μια μεγάλη ανατροπή. «Όποιος ελέγχει το χρώμα, ελέγχει τον κόσμο», έγραψε στο περιοδικό Marketing. Καθώς η δεκαετία του '90 προχωρούσε, η αβεβαιότητα σχετικά με την προσέγγιση της νέας χιλιετίας αυξανόταν. Γύρω από τα γραφεία της Pantone στο Νιου Τζέρσεϊ, οι άνθρωποι άρχισαν να μιλούν. Τι θα γινόταν αν τα ρολόγια σταματούσαν; Τι θα γινόταν αν οι ψηφιακές συσκευές μας πέθαιναν; Τι θα γινόταν αν ο κόσμος τελείωνε;

Τι θα γινόταν αν, σκέφτηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Pantone, μπορούσαν να δώσουν στους ανθρώπους κάτι για να αισθάνονται αισιόδοξοι; Τότε ζήτησε από τον Eiseman να διαλέξει ένα χρώμα που θα αντιπροσώπευε τη νέα χιλιετία.

Το χρώμα, σκέφτηκε η Eiseman, θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή χαράς σε αβέβαιους καιρούς. Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα αγοράς, έχει σοβαρή αγοραστική δύναμη όταν αποφασίζουν να αγοράσουν οι καταναλωτές.

Όπως έχει από τότε απαθανατιστεί στα λόγια της Miranda Priestly στο «The Devil Wears Prada», η Eiseman επέλεξε το «Cerulean Blue», μία απόχρωση του μπλε που κυμαίνεται μεταξύ γαλάζιου και πιο σκούρου μπλε του ουρανού.

«Όπου κι αν ζεις, όλοι ανυπομονούν να δουν έναν όμορφο μπλε ουρανό», λέει.

Τα Χρώματα της Χρονιάς από την Pantone
Τα Χρώματα της Χρονιάς © PANTONE

Όταν ανακοινώθηκε η επιλογή αυτή η καμπάνια εξερράγη, κάνοντας πρωτοσέλιδα σε όλο τον κόσμο και εδραιώνοντας τη θέση της Pantone στην αντίληψη του κοινού ως η διεθνής αυθεντία των χρωμάτων.

«Υπήρχε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον, που πραγματικά μας εξέπληξε», είπε η Eiseman. Αυτό βοήθησε επίσης να μετατραπεί η εταιρεία σε ένα οικείο όνομα. Οι περισσότεροι επαγγελματίες γνώριζαν την εταιρεία, αλλά ο μέσος καταναλωτής όχι.

«Αν έλεγες Pantone, θα έλεγαν, 'Α, ναι, αυτό είναι σαμπουάν, σωστά;'. ή 'Ω, είναι αυτό το καλό ιταλικό ψωμί'», λέει ο Eiseman.« Δεν ήξεραν τι ήταν η Pantone μέχρι που το Χρώμα της Χρονιάς άρχισε να τραβάει τόση προσοχή».

Pantone: Πώς αναρριχήθηκε στην κορυφή της πολιτιστικής βιομηχανίας

Η εταιρεία δεν το πετυχαίνει πάντα σωστά - επικρίθηκε για την επιλογή του άτονου Living Coral, του κοραλί χρώματος της χρονιάς για το 2019, καθώς οι ύφαλοι σε όλο τον κόσμο αντιμετώπιζαν πρωτοφανή φθορά. Μια ομάδα σχεδιαστών στην Αυστραλία ξεκίνησε μια viral αντι-καμπάνια που χαρακτήρισε την επιλογή της εταιρείας «εντελώς ανεύθυνη».

Η Pantone έχει επίσης επικριθεί για τις προσθήκες της στα απόβλητα βιομηχανιών όπως η γρήγορη μόδα. Πόσο μεγάλη μπορεί να είναι η αγορά για τα σεντόνια Emerald ή το κραγιόν Serenity;

Παρόλα αυτά, τα τελευταία 25 χρόνια, η καμπάνια έχει αναπτύξει μια δική της προωθητική ζωή. Αντιγράφηκε, συνεργάστηκε, διαμορφώθηκε και καλύφθηκε σε πολιτιστική κυριαρχία.

Η γέννηση μιας μάρκας lifestyle

Η Eiseman μεγάλωσε σε μια πολυκατοικία στη Βαλτιμόρη, με μια μητέρα που η ίδια αποκαλεί «απόλυτο δαίμονα με το πινέλο». Κάθε άνοιξη, η μητέρα της έβαφε όλο το σπίτι, συμπεριλαμβανομένου του πιάνου.

Η Eiseman μπορούσε να διαλέξει μόνη της τα χρώματα για το υπνοδωμάτιό της: Επέλεξε το κόκκινο και το μαύρο. Το 1983 δημοσίευσε το πρώτο της βιβλίο, «Alive with Color», ένα μείγμα ψυχολογίας χρωμάτων, θεωρίας και ιδιοτροπίας. Το βιβλίο τράβηξε την προσοχή ενός άνδρα που ονομαζόταν Lawrence Hebert και της τηλεφώνησε. Ο Hebert ήταν χημικός και ιδιοκτήτης μιας εταιρείας εκτυπώσεων που ονομαζόταν Pantone.

Την προσέλαβε ως σύμβουλο και έκτοτε ηγείται του Pantone Color Institute, έναν ρόλο που κατέχει εδώ και 37 χρόνια.

Η Pantone ξεκίνησε ως βιοχημική εταιρεία, αναπτύσσοντας μελάνια και ένα αλφαριθμητικό σύστημα που εξασφάλιζε ότι ένα κλωστοϋφαντουργείο στην Ιταλία θα καταλάβαινε τι εννοούσε ένας σχεδιαστής στη Νέα Υόρκη όταν έλεγε «μπλε του κοβαλτίου».

Στην ουσία, εξακολουθεί να είναι μία τέτοια εταιρεία, οι χημικοί της αναμιγνύουν χρώματα και μελάνια στο εργαστήριό της στο Νιου Τζέρσεϋ για να παράγουν βιβλία δείγματος που πουλά σε επωνυμίες, σχεδιαστές και κατασκευαστές για έως και 9 χιλιάδες δολάρια, αν και η εταιρεία έχει επίσης προσθέσει προβλέψεις, εκδόσεις, αδειοδότηση, και συμβουλευτική για το έργο της.

Τα καθήκοντα της Eiseman περιλαμβάνουν να δίνει ονόματα που προορίζονται να προκαλέσουν συναισθήματα σε περισσότερα από 2.000 χρωματικά δείγματα της Pantone, όπως το Marsala (ένα μπορντό εμπνευσμένο από τα ενισχυμένα κρασιά της Σικελίας) ή το Tangerine Tango, το οποίο ονόμασε έτσι από το κολιέ ενός Αργεντινού χορευτή τάνγκο.

Πώς επιλέγεται το Χρώμα της Χρονιάς

Για να επιλέξει το Χρώμα της Χρονιάς, η Eiseman ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο, συναντώντας μια διεθνή ομάδα παρατηρητών – σχεδιαστών, προγνωστών τάσεων και πολιτιστικών ντετέκτιβ που αξιοποιούν τι θα θέλει να αγοράσει ο κόσμος τα επόμενα χρόνια.

Η πρόβλεψη του μέλλοντος του χρώματος βρίσκεται σε συνεχή ανάλυση. Εξετάζουν τι έρχεται στις πασαρέλες, ποιοι νέοι πίνακες κρέμονται στους τοίχους των μουσείων, ποιες παλέτες κυριαρχούν στις παιδικές ταινίες κινουμένων σχεδίων στην παραγωγή, ποιες αθλητικές εκδηλώσεις έρχονται, ακόμη και ποια θέματα κυριαρχούν στις συζητήσεις στο TikTok.

Χάρη σε μια σειρά από ισχυρές συνεργασίες επωνυμιών και τις συμβουλές που συνοδεύουν αυτές, το χρώμα της χρονιάς έχει γίνει μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία.

Η επιχείρηση του χρώματος

Σήμερα, το χρώμα είναι μεγάλη επιχείρηση. Οι σύμβουλοι παγκόσμιων τάσεων όπως η Pantone και η WGSN δημοσιεύουν αναφορές σχετικά με το τι θα θέλουν να αγοράσουν οι καταναλωτές σε δύο, τρία και τέσσερα χρόνια από τώρα. Το WGSN δημοσίευσε πρόσφατα μια μελέτη σύμφωνα με την οποία το 98% όλων των αποφάσεων των αγοραστών λαμβάνει υπόψη το χρώμα, ένα στατιστικό στοιχείο στο οποίο σίγουρα έχουν μερίδιο.

Οι χρωματικές προβλέψεις γίνονται όλο και νωρίτερα - τον περασμένο Μάιο, το WGSN ανακοίνωσε το Χρώμα της Χρονιάς για το 2025, ένα γαλαζο-ιώδες που ονομάζεται Future Dusk. Αλλά ανακοινώστε πολύ νωρίς, και κινδυνεύετε να χάσετε τη στιγμή: ο συγχρονισμός της Pantone λειτουργεί επειδή αναδεικνύει τις γιορτινές αγορές και την εποχή που όλοι στρέφουμε τα μάτια μας στη χρονιά που έρχεται.

Η άκρως εμπιστευτική πληροφορία που λίγοι γνωρίζουν

Μόλις επιλεγεί ένα χρώμα, περίπου ένα χρόνο πριν ανακοινωθεί, τα επόμενα στάδια πέφτουν σαν ντόμινο. Τα αποθέματα τσιπς βαφής αναπληρώνονται. Οι τοποθεσίες ανιχνεύονται και τα βίντεο γυρίζονται. Δημιουργούνται καθηλωτικές εμπειρίες.

Η ταυτότητα του χρώματος διατηρείται μυστική από όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους για όσο το δυνατόν περισσότερο. «Είναι άκρως, άκρως εμπιστευτικό», λέει η Hannah Yeo, υπεύθυνη ανάπτυξης χρωμάτων και μάρκετινγκ στο Benjamin Moore. «Υπάρχει ένα ολόκληρο χρονοδιάγραμμα για το οποίο οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν και πότε».

Εν μέσω της αναμονής, το προσωπικό έχει αποκαλέσει την ημέρα έναρξης «Πρωί Χριστουγέννων». Από την ανακοίνωση της εταιρείας για το 2024 πριν από έναν μήνα, οι πωλήσεις της επιλεγμένης απόχρωσης Blue Nova αυξήθηκαν κατά 400%.

Οι πωλήσεις στην αμερικανική εταιρεία χρωμάτων Sherwin-Williams βλέπουν επίσης ώθηση από την καμπάνια της. Η Sue Wadden, η οποία επιβλέπει την επιλογή ως διευθύντρια μάρκετινγκ χρώματος, χρησιμοποιεί τσιπς βαφής ως μία από τις μετρήσεις επιτυχίας της. Κατά μέσο όρο, λέει, η εταιρεία βλέπει μια άνοδο 30% στις παραγγελίες τσιπ χρώματος μετά την ανακοίνωσή της για το Χρώμα της Χρονιάς.

«Και γνωρίζουμε ότι αν οι άνθρωποι παραγγέλνουν μάρκες, το πιθανότερο είναι ότι θα αγοράσουν λίγη μπογιά», λέει.

Πηγή: theHustle 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ