Κοσμος

Η ναυτιλία καλείται να περιορίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου

Οι θαλάσσιες μεταφορές εκπέμπουν τόσο CO2 σε ένα χρόνο όσο η Γερμανία

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η ναυτιλία καλείται να περιορίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου - Οι θαλάσσιες μεταφορές εκπέμπουν τόσο CO2 σε ένα χρόνο όσο η Γερμανία

Η βιομηχανία της ναυτιλίας δέχεται αυξανόμενες πιέσεις να περιορίσει δραστικά τις εκπομπές που θερμαίνουν τον πλανήτη σε μια συνάντηση στο Λονδίνο αυτή την εβδομάδα.

Οι θαλάσσιες μεταφορές εκπέμπουν τόσο CO2 σε ένα χρόνο όσο η Γερμανία, ενώ είναι ο μεγαλύτερος παγκόσμιος τομέας που δεν έχει στόχο τη μείωση των εκπομπών στο «καθαρό μηδέν».

Ορισμένοι αντιπρόσωποι στη σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ επιθυμούν αυτό να επιτευχθεί έως το 2050 και οι εκπομπές να μειωθούν στο μισό έως το 2030. Οι ακτιβιστές λένε ότι θα ήταν η «συμφωνία της δεκαετίας» για το κλίμα, αν συμβεί. Η επίτευξη του «καθαρού μηδέν» θα σήμαινε ότι οποιεσδήποτε εναπομείνασες ναυτιλιακές εκπομπές θα αντισταθμίζονταν με την ενεργή απομάκρυνση των αερίων του θερμοκηπίου από την ατμόσφαιρα. Για χρόνια, η ναυτική βιομηχανία, οι κυβερνήσεις και οι περιβαλλοντικές ομάδες διαφωνούσαν για το πώς θα γίνει πιο πράσινη η μεταφορά αγαθών μέσω θαλάσσης.

Το θέμα κρίθηκε απλώς πολύ δύσκολο για να συμπεριληφθεί στο Σύμφωνο του Παρισιού για το κλίμα του 2015 για τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Έχει σημασία επειδή περίπου το 90% των προϊόντων και αγαθών που καταναλώνει ο κόσμος ταξιδεύει με πλοία.

Τα πλοία αυτά καίνε συχνά εξαιρετικά ρυπογόνα καύσιμα, τα οποία συμβάλλουν έως και στο 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, δηλαδή περίπου όσο η Γερμανία ή 243 εργοστάσια άνθρακα. Το ποσοστό αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί έως και κατά 50% έως τα μέσα του αιώνα, εάν δεν ληφθούν ισχυρότερα μέτρα, προειδοποίησαν οι ειδικοί. Τα τρέχοντα σχέδια της βιομηχανίας προβλέπουν μόνο μείωση των εκπομπών στο μισό μέχρι τα μέσα του αιώνα, μια δέσμευση που οι επιστήμονες λένε ότι απέχει πολύ από τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα.

Αυτή την εβδομάδα, υπό τον έλεγχο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) του ΟΗΕ, εκπρόσωποι από 175 ναυτιλιακές χώρες θα συναντηθούν στο Λονδίνο για να προσπαθήσουν να συμφωνήσουν σε ένα νέο χρονοδιάγραμμα για την πλήρη απεξάρτηση από τον άνθρακα. Οι ακτιβιστές θέλουν να δουν έναν πολύ πιο αυστηρό στόχο, με μείωση κατά το ήμισυ περίπου μέχρι το 2030 και ένα νέο στόχο για το 2050, με μηδενική κατανάλωση. Άλλοι θέλουν να προχωρήσουν ακόμη περισσότερο και να δουν την πλήρη απεξάρτηση από τον άνθρακα να επισπεύδεται για το 2040.

Πολλές χώρες τάσσονται υπέρ - και ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες θέλουν επίσης να προωθήσουν τα σχέδια για καθαρότερες μεταφορές. Η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, η Maersk, υιοθετεί μια άλλη προσέγγιση, θέτοντας τον δικό της στόχο για μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2040.

Προηγούμενες προσπάθειες ενίσχυσης των κλιματικών φιλοδοξιών στον ΙΜΟ, έχουν πέσει στο κενό από ορισμένες χώρες, όπως η Κίνα, η Ινδία και η Σαουδική Αραβία, οι οποίες επιθυμούν να προστατεύσουν τα δικά τους εγχώρια ναυτιλιακά συμφέροντα.

Παρατηρητές λένε ότι αν η συνάντηση του Λονδίνου μπορέσει να συμφωνήσει αυτούς τους νέους στόχους για όλη τη ναυτιλία, θα είναι η μεγαλύτερη πρόοδος κατά της κλιματικής αλλαγής μετά τη συμφωνία του Παρισιού.