Κοσμος

Η άλλη όψη της Συνόδου: Η «μετωπική» των 27 για τα αυτοκίνητα

Πού έστρεψαν το τιμόνι τα συμφέροντα του Βερολίνου

62224-137655.jpg
Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς
Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς βγαίνοντας από τη λιμουζίνα του στις Βρυξέλλες @ Getty Images Europe

Σύνοδος Κορυφής - ΕΕ: Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι αντιδράσεις και η διαμάχη με το Βερολίνο

Την ώρα που το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί τα μέλη να καταλήξουν άμεσα σε συμφωνία για την πράσινη μετάβαση, το Βερολίνο κινείται σε αντίθετη πορεία για το θέμα των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Πιο συγκεκριμένα, η Γερμανία τάσσεται κατά της πρωτοβουλίας της Ε.Ε. για την απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης παλιάς τεχνολογίας από το 2035. Μάλιστα, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης ζητά να εξαιρεθούν από την απαγόρευση τα οχήματα με συνθετικά καύσιμα, προωθώντας έτσι τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας της.

Δημοσίευμα του Politico περιγράφει το κλίμα που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα στο Βερολίνο και τις Βρυξέλλες για το εν λόγω ζήτημα, το οποίο απασχόλησε τους «27» της Ε.Ε. κατά την πρώτη ημέρα των εργασιών του εαρινού Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η Ε.Ε. δεν προτίθεται να προχωρήσει σε αλλαγές των σχεδίων της παρά τις πιέσεις που ασκεί το Βερολίνο. Από την πλευρά του ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, εμμένει στις θέσεις του λέγοντας πως «η Κομισιόν θα πρέπει να τηρήσει την υπόσχεση που έχει δώσει σχετικά με την επανεξέταση του ζητήματος των συνθετικών καυσίμων».

Ο Όλαφ Σολτς στη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες
Ο Όλαφ Σολτς στη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες © Pier Marco Tacca/Getty Images

Η απάντηση της Κομισιόν στις γερμανικές αιτιάσεις δεν άργησε να έρθει. Αξιωματούχος με γνώση του θέματος μίλησε στο Politico και τόνισε πως «η Ε.Ε. δεν θα προσάρμοζε τα σχέδια της μόνο και μόνο για να κάνει το χατίρι στους Γερμανούς». Με πιο απλά λόγια δεν έχει τεθεί ποτέ θέμα υπόσχεσης από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

H Γαλλία έχει επικρίνει τη στάση της Γερμανίας, προωθώντας παράλληλα τα δικά της συμφέροντα. Πιο συγκεκριμένα, το Παρίσι κάνει κινήσεις, προκειμένου να επεκταθεί στην Ένωση η πολιτική του για παραγωγή ενέργειας κυρίως μέσα από πυρηνικούς αντιδραστήρες. Πρόσφατα, ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, Κλεμάν Μπον, χαρακτήρισε «επικίνδυνη» τη στάση της Γερμανίας, υπογραμμίζοντας πως το ζήτημα θα μπορούσε να συζητηθεί στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής.

Οι συμμαχίες της Γερμανίας

Δέκα ημέρες πριν οι υπουργοί Μεταφορών της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Τσεχίας, της Πολωνίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας συναντήθηκαν για να συζητήσουν τις προτεινόμενες αλλαγές στα σχέδια της ΕΕ.

Η υπό κατάρτιση ευρωπαϊκή νομοθεσία «χρειάζεται αλλαγές επειγόντως», ανέφερε ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσιγκ.

Σύμφωνα με τον Βίσιγκ, επικρατεί σκεπτικισμός στη συμμαχία για τη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. «Η απαγόρευση της μηχανής εσωτερικής καύσης, όταν μπορεί να λειτουργεί με κλιματικά ουδέτερο τρόπο, μας φαίνεται λάθος προσέγγιση», επέμεινε.

Σε δηλώσεις της την Πέμπτη (24.03) η πρωθυπουργός της Ιταλίας, Τζόρτζια Μελόνι, προειδοποίησε πως η απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035 θα έχει ως αποτέλεσμα η Ε.Ε. να εξαρτάται από μια τεχνολογία στην οποία η Κίνα έχει την πρωτοκαθεδρία.

«Το να δεσμευόμαστε με τεχνολογίες που ξένες χώρες έχουν το ανώτερο πλεονέκτημα δεν ευνοεί την ανταγωνιστικότητα του συστήματός μας», τόνισε η Ιταλίδα πρωθυπουργός.

Πόσο έτοιμοι είναι Ευρωπαίοι για την ηλεκτροκίνηση;

Πρόσφατη έρευνα αποκάλυψε ότι περισσότεροι από τους μισούς (59%) πολίτες της Ε.Ε. πιστεύουν ότι η στροφή στην αμιγώς ηλεκτροκίνηση δεν είναι εφικτή εντός των υφιστάμενων χρονοδιαγραμμάτων.

Αν και το 28% εξέφρασε την άποψη ότι οι προθεσμίες είναι εφικτές, επισημαίνοντας ότι πρέπει να λυθούν πρώτα πολλά θέματα που αφορούν τις υποδομές, το 18% πιστεύει ότι οι σημερινοί στόχοι δεν θα επιτευχθούν ποτέ. Μόνο το 11% πιστεύει ότι όλοι οι στόχοι που έχουν τεθεί για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έως το 2035 είναι ρεαλιστικοί.

Μεταξύ άλλων, η έρευνα επισήμανε ότι για το 19% των ερωτηθέντων το βασικό εμπόδιο είναι οι μπαταρίες και η αυτονομία τους, ενώ το 16% είχε ανησυχίες για τα υψηλά επίπεδα επενδύσεων που απαιτούνται, προκειμένου να εξελιχθούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι ελλείψεις πρώτων υλών, οι κατάλληλες υποδομές και η έλλειψη μεγάλης χωρητικότητας φορτιστών στα δημόσια σημεία ήταν επίσης ψηλά στη λίστα των ζητημάτων που έθεσαν όλοι όσοι έλαβαν μέρος στην έρευνα. Η έλλειψη υποδομής φόρτισης αναφέρθηκε ως ο μοναδικός περιορισμός στην υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης από το 26% των πολιτών, ενώ το 17% τόνισε τις υψηλές τιμές των οχημάτων ως το κύριο εμπόδιο στην ανάπτυξη των EV.

Πληροφορίες από Politico, ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ