Κοσμος

«Σούσι τρομοκρατία»: Το viral trend που κλονίζει μια ολόκληρη βιομηχανία

Πώς βρέθηκε στο επίκεντρο αστυνομικής έρευνας η ασιατική κουζίνα

A.V. Team
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Η «σούσι τρομοκρατία» είναι η νέα viral τάση στα κοινωνικά δίκτυα που σκορπά τον φόβο για την ασφάλεια των τροφίμων στην Ιαπωνία.

Στην πιο πρόσφατη εκδοχή σκαιής συμπεριφοράς ανθρώπων που αμελούν τρόπους και αισθητική για λίγα δευτερόλεπτα διαδικτυακής φήμης, μια νέα τάση στην Ιαπωνία θέλει τους ανθρώπους να διαπράττουν αδικήματα «τρομοκρατίας σούσι»: Δηλαδή να βιντεοσκοπούν τους εαυτούς τους να παραβιάζουν την ασφάλεια των τροφίμων σε εστιατόρια με ιμάντες μεταφοράς σούσι.

Όπως αναφέρουν διεθνή ΜΜΕ, πολλές πράξεις αυτού που αποκαλείται «τρομοκρατία σούσι» στην Ιαπωνία έχουν εμφανιστεί στο Instagram, το Twitter και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις τελευταίες ημέρες.

Το φαινόμενο εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους: Από σκανδαλιάρικες παραβιάσεις της εθιμοτυπίας, όπως για παράδειγμα να πλημμυρίζουν το ρύζι με σάλτσα σόγιας, έως αποτρόπαιες καταστρατηγήσεις κάθε κανόνα υγιεινής.

Ως αποτέλεσμα, η γαστρονομική σκηνή της Ιαπωνίας βρίσκεται στο επίκεντρο αστυνομικής έρευνας, καθώς ολοένα συχνότερα πελάτες σε εστιατόρια σούσι με ιμάντα μεταφοράς δημοσιεύουν στα κοινωνικά δίκτυα βίντεο, στα οποία παρεμβαίνουν στο φαγητό και κάνουν φάρσες σε βάρος άλλων πελατών.

Tα βίντεο της «σούσι τρομοκρατίας» στην Ιαπωνία συγκεντρώνουν πάνω από 90 εκατομμύρια προβολές στο Twitter © Unsplash

«Σούσι τρομοκρατία» στην Ιαπωνία: Το viral trend που κλονίζει μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων

Τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά έχουν οδηγήσει σε πτώση των μετοχών σε μια κορυφαία αλυσίδα kaitenzushi, (όπως ονομάζονται τα εστιατόρια σούσι με ιμάντα μεταφοράς) και ώθησαν τους επιχειρηματίες να ξανασκεφτούν τον τρόπο με τον οποίο σερβίρουν τα πιάτα τους.

H «τρομοκρατία σούσι» έχει γίνει viral στο Twitter και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις τελευταίες ημέρες, αν και παρόμοιες πρακτικές παρατηρούνται εδώ και εβδομάδες, ακόμη και χρόνια.

Ένα χαρακτηριστικό βίντεο γαστρονομικού εγκλήματος, το οποίο έχει προβληθεί πάνω από 90 εκατομμύρια φορές στο Twitter, καταγράφει έναν έφηβο που γλείφει την ανοιχτή κορυφή ενός μπουκαλιού σάλτσας σόγιας και ολόκληρο το χείλος ενός φλιτζανιού τσαγιού, το οποίο στη συνέχεια τοποθετεί ξανά στο ράφι.

Αν αυτό δεν ήταν αρκετό, το βίντεο διάρκειας 48 δευτερολέπτων τον δείχνει να γλείφει το δάχτυλό του και να το χρησιμοποιεί για να αγγίξει δύο κομμάτια σούσι, που πιθανώς παρήγγειλε άλλος πελάτης, καθώς περνούν από τον ιμάντα μεταφοράς.

Το βίντεο, που γυρίστηκε σε ένα υποκατάστημα της αλυσίδας Sushiro στην κεντρική πόλη Gifu, ώθησε τις μετοχές της μητρικής εταιρείας του εστιατορίου να πέσουν σχεδόν κατά 5% την Τρίτη.

Άλλα βίντεο δείχνουν ανθρώπους σε άλλες αλυσίδες να βάζουν καυτερή σάλτσα γουασάμπι σε κομμάτια σούσι που περνούν από τον ιμάντα και να γλείφουν το κουτάλι από ένα δοχείο με σκόνη πράσινου τσαγιού, που χρησιμοποιείται από πολλά εστιατόρια.

Ενώ ο μικρός για την ώρα αριθμός περιστατικών δεν υποδηλώνει κύμα εγκληματικότητας, τα βίντεο έχουν προκαλέσει σάλο στην Ιαπωνία, όπου η βιομηχανία του σούσι αποτιμάται σε περίπου 5.2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η βιομηχανία του σούσι στην Ιαπωνία αποτιμάται σε περίπου 5.2 δισεκατομμύρια ευρώ © Unsplash

Η «σουσιτρομοκρατία» στο εδώλιο των social media

Το υψηλότερο ποσοστό δημόσιας αγανάκτησης επικεντρώνεται σε εκείνους που δείχνουν περιφρόνηση για τα υψηλά πρότυπα υγιεινής της χώρας.

«Είναι αηδιαστικό», έγραψε ένας χρήστης του Twitter, ενώ ένας άλλος πρόσθεσε: «Δεν μπορώ να πάω πια σε εστιατόρια σούσι με ιμάντα μεταφοράς».

Η αλυσίδα Sushiro, ηγέτιδα της αγοράς του σούσι στην Ιαπωνία, δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι ο άνδρας που έκανε το viral βίντεο είχε ζητήσει συγγνώμη, μαζί με τους γονείς του, αλλά πρόσθεσε ότι είχε καταθέσει αγωγή.

Τα βίντεο ανάγκασαν το Sushiro να αντικαταστήσει όλα τα μπουκάλια σάλτσας σόγιας του εστιατορίου και να ξαναπλύνει τα φλιτζάνια του τσαγιού.

Επίσης, έχει σταματήσει να τοποθετεί καρυκεύματα και σκεύη σε κάθε τραπέζι στο εν λόγω εστιατόριο και σε άλλα που βρίσκονται κοντά, και ζητά από τους πελάτες να τα παραλάβουν από ένα σημείο σερβιρίσματος, αναφέρουν ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης.

Δύο άλλες αλυσίδες, η Hama Sushi και η Kura Sushi, δήλωσαν επίσης ότι σχεδιάζουν να κινηθούν νομικά, με την τελευταία να σχεδιάζει να εγκαταστήσει κάμερες πάνω από τους ιμάντες μεταφοράς για να παρακολουθεί τους πελάτες, ανέφερε το πρακτορείο ειδήσεων Jiji.

View this post on Instagram

A post shared by Almost (@almost.co)

Ενώ ορισμένοι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μίλησαν για τη ναυτία τους μετά την παρακολούθηση των βίντεο, άλλοι εξέφρασαν τη συμπάθειά τους για τους χειριστές του kaitenzushi.

«Πάντα ήθελα να πάω στο Sushiro αλλά δεν τα κατάφερνα γιατί έχει υπερβολικά πολύ κόσμο», έγραψε στο Twitter ο τραγουδιστής Yuya Tegoshi. «Αλλά η επισκεψιμότητα τώρα είναι στο ναδίρ, οπότε σίγουρα θα το επισκεφτώ».

Ο πρόεδρος της εταιρείας, Kohei Nii, είπε ότι είχε συγκλονιστεί από την έκρηξη υποστήριξης, γράφοντας στο Twitter: «Είμαι τόσο ευγνώμων που θα μπορούσα να κλάψω».

(Με πληροφορίες από Time και Guardian)