Κοσμος

«Μπλε Διάδρομος»: Ο οδικός άξονας που θα ενώσει την Ελλάδα με την Αλβανία

Από πού ξεκινά και πού θα φτάνει

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οδικός άξονας «Ιωάννινα – Κακαβιά»: Αντίστροφα μετράει πλέον ο χρόνος για τη διαδρομή που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των πολιτών προς την Αλβανία.

Πιο κοντά από ποτέ βρίσκεται το ελληνικό κομμάτι του «Μπλε Διαδρόμου», ο οδικός άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά που θα ενώσει τη χώρα μας με την Αλβανία και τα Δυτικά Βαλκάνια.

Ο οδικός άξονας, εκτείνεται από τη Βόρεια Ιταλία, διασχίζει τα δυτικά Βαλκάνια και μέσω της Ιόνιας οδού και του Πάτρα-Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα-Καλαμάτα, θα φτάνει στο νότιο άκρο της Πελοποννήσου.

Μετά από δεκαετίες προσπαθειών, το έργο εντάχθηκε, τελικά, σε χρηματοδότηση από το επενδυτικό Πλαίσιο των Δυτικών Βαλκανίων (WBIF), στο πλαίσιο των έργων, που θα στηρίξουν την ένταξη των Δυτικών Βαλκανίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Συνολικά, οκτώ χώρες εμπλέκονται στο έργο: Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Μαυροβούνιο, Σερβία και Σλοβενία.

Τα έργα κατασκευής στην Κροατία έχουν προχωρήσει σε σημείο που εκτιμάται πως το κροατικό τμήμα του Μπλε Διαδρόμου θα παραδοθεί έως τα τέλη του έτους.

Στην Αλβανία, η κατασκευή επρόκειτο να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2020, ωστόσο η πανδημία έβαλε το πρότζεκτ στον «πάγο». Το αλβανικό τμήμα του «Μπλε Διαδρόμου» έχει, συνολικά, μήκος 315 χιλιομέτρων.
 
Ελλάδα και Μαυροβούνιο δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα. Στην Ελλάδα αναλογεί η σύνδεση των 60 χιλομέτρων από τα Ιωάννινα έως την Κακαβιά με έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Το σχέδιο προβλέπει 1+1 λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας, με συνολικά 14 ανισόπεδους κόμβους. Στη συνέχεια ο Μπλε Διάδρομος θα συνεχίζει στην Ιόνια Οδό.

Στα «σκαριά» και σιδηροδρομική σύνδεση

Τα υπουργεία Υποδομών Ελλάδας και Αλβανίας συμφώνησαν πρόσφατα επίσης στην υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής που θα ενώνει το Πόγαδετς, στην ανατολική Αλβανία, με το χωριό Ιεροπηγή, κοντά στην Κρυσταλοπηγή. Και αυτό το έργο έχει μακρά ιστορία στα χαρτιά, ωστόσο εργασίες δεν είχαν προχωρήσει ουσιαστικά σε καμία από τις δύο χώρες. Και αυτό το έργο θα διεκδικήσει χρηματοδότηση από την Ε.Ε., αφού καλύπτει τα κριτήρια της Πράσινης Μετάβασης και είναι εναρμονισμένο με τις πράσινες πολιτικές της Ε.Ε.