Κοσμος

Το brand της Κιμ Καρντάσιαν κατηγορείται για greenwashing

Ποια άλλα brands χρησιμοποιούν τέτοιες τακτικές

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κιμ Καρντάσιαν, Mentos, Head and Shoulders, μεταξύ των brands που κατηγορούνται για greenwashing.

Οι ισχυρισμοί ότι οι πλαστικές συσκευασίες που χρησιμοποιούνται από μεγάλα brands είναι φιλικές προς το περιβάλλον, είναι ένα τεράστιο ζήτημα greenwashing, σύμφωνα με έκθεση. Το Ίδρυμα "Changing Markets" λέει ότι οι ισχυρισμοί ότι οι εταιρείες δεν χρησιμοποιούν πλαστικό που συνδέεται με τους ωκεανούς ή ότι είναι «ανακυκλώσιμο» για να αντιμετωπίσουν την κρίση της πλαστικής ρύπανσης είναι μερικά από τα πιο κοινά παραδείγματα greenwashing.

Οι ισχυρισμοί των brands γίνονται με ελάχιστες αποδείξεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα προϊόντα αντιμετωπίζουν την ρύπανση, αναφέρει η έκθεσή τους. Σημειώνει, δε, ότι αυτό το κάνουν για να κρύψουν από τους καταναλωτές την πραγματική επίδραση του πλαστικού.

Ο George Harding-Rolls, μάνατζερ στο Changing Markets Foundations, δήλωσε: «Η τελευταία μας έρευνα αποκαλύπτει μια σειρά παραπλανητικών ισχυρισμών από γνωστά brands που οι καταναλωτές θα πρέπει να μπορούν να εμπιστεύονται. Αυτή είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου και είναι ζωτικής σημασίας οι ρυθμιστικές αρχές να λάβουν σοβαρά υπόψη αυτό το ζήτημα.

«Η βιομηχανία αυτοεπαινείται για τα πράσινα διαπιστευτήριά της έχοντας ελάχιστη συμμετοχή από τη μία πλευρά, ενώ συνεχίζει να διαιωνίζει την πλαστική κρίση από την άλλη. Τους κατηγορούμε για greenwashing, ώστε ο κόσμος να δει ότι η εθελοντική δράση οδήγησε σε μια αγορά κορεσμένη από ψευδείς ισχυρισμούς».

Η ανάλυση, η οποία παρουσιάζεται στον ιστότοπο CMF, λέει ακόμα ότι οι ισχυρισμοί της εταιρείας ρούχων της Κιμ Καρντάσιαν, Skims, σχετικά με τη κομποστοποιήσιμη συσκευασία εσωρούχων της, η οποία αναφέρει «Δεν είμαι πλαστική», «κρύβονται» πίσω από τα μικρά γράμματα που λένε ότι το προϊόν είναι πλαστικό τύπου 4 ή LDPE (Πολυαιθυλένιο χαμηλής πυκνότητας).

Οι κατασκευαστές των Mentos, Perfetti Van Melle, κάνουν μεγάλους οικολογικούς ισχυρισμούς σχετικά με τη νέα συσκευασία από χαρτόκουτο, αναφέρει η έκθεση. Αλλά παραλείπουν να αναφέρουν ότι η συσκευασία είναι ένα μη ανακυκλώσιμο σύνθετο υλικό κατασκευασμένο από χαρτί, αλουμίνιο και πλαστικό.

Η έκθεση ξεχώρισε και την Tesco για τους ισχυρισμούς της ότι η εύκαμπτη πλαστική συσκευασία της είναι νέα, βελτιωμένη και «ανακυκλώσιμη». Αλλά για να ανακυκλωθούν, οι πελάτες πρέπει να μεταφέρουν τη συσκευασία πίσω σε μεγαλύτερα καταστήματα – και ακόμη και τότε είναι απίθανο να ανακυκλωθεί. Αντίθετα, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα εξαχθεί, θα αποτεφρωθεί ή θα σταλεί σε ΧΥΤΑ, αναφέρει η έκθεση.

Τα μπουκάλια του σαμπουάν Head and Shoulders της Procter & Gamble προωθούνται ως κατασκευασμένα από «πλαστικό παραλίας», αλλά το μπουκάλι είναι βαμμένο μπλε, που σημαίνει ότι δεν μπορεί να ανακυκλωθεί περαιτέρω, αναφέρει η έκθεση.

Η Unilever αντικατέστησε τα ανακυκλώσιμα μπουκάλια PET υγρού πλυσίματος με σακουλάκια, ως μέρος της ώθησής της για να ενθαρρύνει τα ξαναγεμίσματα. Αλλά οι θήκες δεν είναι ανακυκλώσιμες και περιέχουν μόνο δύο ανταλλακτικά, λέει η έκθεση.

Τα παραδείγματα δείχνουν ότι τα brands παρουσιάζουν υλικά και πωλούν προϊόντα ισχυριζόμενοι ότι είναι καλύτερα για το περιβάλλον όταν είτε είναι δύσκολο να ανακυκλωθούν, είτε δεν ανακυκλώνονται καθόλου.

Η Sian Sutherland, συνιδρυτής του A Plastic Planet, δήλωσε: «Το πλαστικό είναι πλέον μια πολύ ισχυρή και συναισθηματική λέξη. Όλοι νιώθουμε τις πλαστικές ενοχές όταν γεμίζουμε τα καλάθια αγορών μας. Οι επωνυμίες το εκμεταλλεύονται αυτό τα τελευταία χρόνια, χρησιμοποιώντας παλιές τεχνικές μάρκετινγκ που είναι εντελώς παραπλανητικές ή ψεύτικες, προσποιούμενοι ότι το πρόβλημα διορθώνεται όταν στην πραγματικότητα επιδεινώνεται, με την παραγωγή πλαστικών να τριπλασιάζεται μέχρι το 2040.

«Η Greenwash.com αποκαλύπτει αυτούς τους ψευδείς πράσινους ισχυρισμούς για αυτό που είναι: ληστεία του δικαιώματος του καταναλωτή και της ικανότητας του καταναλωτή να κρίνει το προϊόν».

Το Ίδρυμα Changing Markets, μαζί με το Zero Waste Europe, ζητούν συστήματα ανακύκλωσης κλειστού βρόγχου και αποτελεσματικά συστήματα επιστροφής απορριμάτων για την αντιμετώπιση του προβλήματος της πλαστικής ρύπανσης. «Πρέπει να αγκαλιάσουμε συστημικές λύσεις, όπως απόλυτες μειώσεις στις πλαστικές συσκευασίες και υποχρεωτικά συστήματα επιστροφής καταθέσεων», ανέφεραν.

Οι πλαστικές συσκευασίες στο Ηνωμένο Βασίλειο αποτελούν σχεδόν το 70% του συνόλου των πλαστικών απορριμμάτων της χώρας. Λιγότερο από το 10% του καθημερινού πλαστικού, συμπεριλαμβανομένων των πλαστικών συσκευασιών, ανακυκλώνεται.

Η Procter & Gamble είπε: «Το Head & Shoulders ocean clean μπουκάλι μας ήταν ένα από τα πρώτα βήματα στο συνεχές μας ταξίδι υπεύθυνης ομορφιάς και μας βοήθησε να μάθουμε για τη χρήση της PCR στα προϊόντα μας. Αυτό το πακέτο δεν είναι πλέον διαθέσιμο για αγορά στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι ήταν ανακυκλώσιμο. Δεν έχουμε ακόμη όλες τις απαντήσεις, αλλά παραμένουμε αφοσιωμένοι στο να διασφαλίσουμε ότι το Head & Shoulders είναι μια δύναμη για το καλό στην ομορφιά».