Κοσμος

Φιλοτουρκικά webinars με αμερικανούς καθηγητές

Ο καθηγητής Ισλαμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Τολίντο Ovamir Anjum τόνισε ωστόσο την εγγενώς πολιτική φύση του Ισλάμ λέγοντας ότι ο «ισλαμισμός» είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από την προσωπική ισλαμική ευσέβεια

Τριαντάφυλλος Δελησταμάτης
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Εγκωμιαστικές τοποθετήσεις για Τουρκία και Ερντογάν από αμερικανούς καθηγητές που συμμετείχαν σε webinars του πανεπιστημίου Sabahattin Zaim.

Στο webinar που διοργάνωσε τον περασμένο μήνα το πανεπιστήμιο Sabahattin Zaim της Ισταμπούλ (IZU) επιφανείς πολιτικοί επιστήμονες από αμερικανικά πανεπιστήμια έπλεξαν το εγκώμιο του Ρατζίπ Ερντογάν και της σύγχρονης Τουρκίας. Το Κέντρο για το Ισλάμ και τις Διεθνείς Υποθέσεις του IZU, γνωστό ως CIGA φιλοξένησε την τέταρτη διάσκεψη της ισλαμικής Ούμα για να αναλύσει τη «διακυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία στον μουσουλμανικό κόσμο»: πρόκειται για ένα θεσμό προπαγάνδας του Ερντογάν στον οποίον πρωταγωνιστεί ο γιος του Τούρκου προέδρου Bilal. Ο Bilal έκανε και την εισαγωγή στο webinar στο οποίο συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, οι εξής: ο πρώην καθηγητής πληροφορικής στο πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα Sami Al-Arian, ο οποίος το 2006 καταδικάστηκε για χρηματοδότηση της Palestinian Islamic Jihad (PIJ), και έμεινε στη φυλακή επί 38 μήνες· ο επίκουρος καθηγητής ισλαμικών σπουδών στο Τζορτζτάουν Abdullah Al-Arian, ο επίσης καθηγητής ισλαμικών σπουδών Jonathan Brown στο ίδιο πανεπιστήμιο, ο Andrew March από το πανεπιστήμιο του Άμχερστ και η Αnne Norton από το Πρίνστον.

Ο Andrew March επεσήμανε τον πλουραλιστικό χαρακτήρα της τουρκικής κοινωνίας και πρόσθεσε ότι ένα παγκόσμιο ισλαμικό χαλιφάτο «φαίνεται αδύνατο» - εξάλλου, είπε, στην ισλαμική ιστορία «υπάρχουν πολύ σπάνιες περιπτώσεις πραγματικών θρησκευτικών διώξεων». Ο καθηγητής Ισλαμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Τολίντο Ovamir Anjum τόνισε ωστόσο την εγγενώς πολιτική φύση του Ισλάμ λέγοντας ότι ο «ισλαμισμός» είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από την προσωπική ισλαμική ευσέβεια.

Αλλά, όπως γράφει το περιοδικό American Spectator, η Τουρκία δεν είναι ο κατάλληλος χώρος για να διατυπωθούν επιχειρήματα εναντίον του πολιτικού Ισλάμ. Τα ανησυχητικά ερωτήματα που τέθηκαν, εκ των πραγμάτων, στο webinar σχετικά με τις πολιτικές επιπτώσεις του Ισλάμ κατέληξαν στη δήλωση του βετεράνου θεωρητικού John Esposito από το πανεπιστήμιο του Tζορτζτάουν που έκανε έκκληση εναντίον της «ισλαμοφοβίας». Η δε Anne Norton, αναφέρθηκε στην ομιλία της στον «αντιδημοκρατικό χαρακτήρα του κράτους του Ισραήλ που γίνεται όλο και πιο ορατός» ενώ ο Nader Hashemi, καθηγητής Μεσανατολικών Σπουδών από το πανεπιστήμιο του Ντένβερ καυτηρίασε τις διπλωματικές σχέσεις που συνήψε το Ισραήλ επί προεδρίας Ντόναλντ Τραμπ με μερικά αραβικά κράτη. «Τι καλό μπορεί να προκύψει,» είπε, «από μυστικές συμφωνίες ενός ρασιστή Αμερικανού προέδρου, του βαθιά διεφθαρμένου γαμπρού του, ενός νεοφασίστα Ισραηλινού πρωθυπουργού και μιαας χούφτας Αράβων δικτατόρων; Αυτή η διπλωματία βγάζει στη φόρα όλα τα κακά και τα άδικα της αμερικανικής πολιτικής στη Μέση Ανατολή, καθώς και την εξάρτηση των ΗΠΑ από αυταρχικά και κατασταλτικά καθεστώτα».

Η Αnne Norton επέμεινε στα ζητήματα του Ισλάμ στην Τουρκία, λέγοντας ότι η σαρία δεν αντιβαίνει στο σύγχρονο έθνος-κράτος. Συμφώνησε μαζί της η καθηγήτρια του πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης στο Λόουελ Deina Abdelkader «Η σαρία είναι εύπλαστη», είπε. «Είναι ανοιχτή σε λογικά επιχειρήματα και ερμηνείες. Το να απαγορεύεις την κατανάλωση αλκοόλ ευνοεί την επίτευξη του σκοπού: την προστασία του καθαρού πνεύματος».

«Οι σύγχρονοι μουσουλμάνοι αντιμετωπίζουν σοβαρά ζητήματα γύρω από το πώς θα υιοθετήσουν παγκόσμιους, πλουραλιστικούς κανόνες, αλλά θεσμοί υπό την ηγεσία υποστηρικτών τρομοκρατικών οργανώσεων όπως είναι ο Αl-Arian δεν είναι ο κατάλληλος χώρος για να εξερευνήσουν την πορεία τους προς τις φιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις», γράφει στο American Spectator o Andrew E. Harrod o oποίος καλεί τους αναγνώστες να αναζητήσουν στο Διαδίκτυο τα βίντεο του Al-Arian υπέρ της ισλαμικής τρομοκρατίας και να συμβουλευτούν τις διαλέξεις του Jonathan Brown όπου αποφεύγει να καταδικάσει τη δουλεία «επειδή ο Μωάμεθ είχε σκλάβους».