Κοσμος

Λίντα Μπααρόβα: Η συγκλονιστική ιστορία της ερωμένης του Γκέμπελς

Θα μπορούσε να μείνει στην ιστορία ως σταρ του σινεμά αλλά ερωτεύτηκε τον Γκέμπελς

Αριέλ Λεκαδίτης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

H ζωή της Τσέχας ηθοποιού ερωμένης του Γκέμπελς

Στις 27 Οκτωβρίου 2000, μια ηλικιωμένη γυναικά αφήνει την τελευταία της πνοή στο Σάλτσμπουργκ. Μια γυναίκα ηλικίας 86 ετών αναχωρεί για το μεγάλο ταξίδι, για το ανώτατο ουράνιο δικαστήριο. Εκείνη την ημέρα πολλοί άνθρωποι στον πλανήτη πεθαίνουν. Όμως ο κόσμος θα θέλει να μάθει μόνο για τη Ludmila Babkova.

Σε πολλούς το όνομα αυτό δεν θυμίζει τίποτα. Ο κόσμος τη γνώρισε ως τη Λίντα Μπααρόβα. Θα πρέπει λοιπόν να μεταφερθούμε στο Σεπτέμβριο  του 1914. Στις 7 Σεπτεμβρίου  γεννιέται στην Πράγα η Λίντα Μπααρόβα. Η Μπααρόβα ήταν Τσέχικης καταγωγής. Ο πατέρας της ήταν δημόσιος υπάλληλος και υπέρμαχος της δημιουργίας της Τσεχοσλοβακίας. Η Λίντα τελειώνει τη σχολή θεάτρου στην Πράγα και σε ηλικία 24 ετών κάνει το μεγάλο της επαγγελματικό βήμα στη Γερμανία του μεσοπολέμου και κάνει την πρώτη της ταινία, με τίτλο, Barcarole (1935). Στην ταινία αυτή, συμπρωταγωνιστής της είναι ο Gustav Fröhlich,όπου στην πρώτη ταινία της Μπααρόβα έμενα να ξεκινήσει και το ειδύλλιο της με το Γερμανό ηθοποιό. Η Λίντα θα μείνει σε μια βίλα στο γραφικό προάστιο του Βερολίνου, το Wannsee με γείτονα τον ισχυρό άντρα του Ράιχ, το Γιόζεφ Γκέμπελς.

Pinterest

Ο Γιόζεφ Γκέμπελς θα γνωριστεί με τη Μπααρόβα σε ένα πάρτι της Ρώσο-Γερμανίδας ηθοποιού Όλγας Τσέχοβας, ανιψιά του Άντον Τσέχωφ. Σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να σημειωθεί, πως η Λίντα Μπααρόβα, ήταν μια πολύ όμορφη γυναίκα, που δεν περνούσε ποτέ απαρατήρητη. Ο Γκέμπελς θα συνάψει ερωτική σχέση, εκμεταλλευόμενος τα προβλήματα στη σχέση της Λίντα Μπααρόβα με τον αγαπημένο της Gustav. Η Μπααρόβα θα συναντιέται στο σπίτι της Τσέχοβα, η οποία ήταν εκτός από μεγάλη ηθοποιός του γερμανικού κινηματογράφου και πληροφοριοδότης των  Σοβιετικών. Την ίδια στιγμή βέβαια, είχε πληροφορηθεί το γεγονός και ο Γκέρινγκ και είχε παγιδεύσει το τηλέφωνο του Γκέμπελς προκειμένου να τον υπονομεύσει στο Χίτλερ.

Λέγεται πως την είχε καλέσει ο ίδιος ο Χίτλερ στην καγκελαρία, όπου της προσέφερε τη γερμανική υπηκοότητα, παρόλη την εκστρατεία των Ναζί ενάντια στους Σλάβους. Η Λίντα Μπααρόβα είχε αρνηθεί. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε, πως η Λίντα Μπααρόβα, μπορεί να είχε συνδεθεί με τους Ναζί, μέσω των κοινωνικών υποχρεώσεων που είχε, αλλά δεν ήταν ουδέποτε Ναζί, αλλά μια ηθοποιός, η οποία διακατέχονταν από υπέρμετρο ναρκισσισμό, που οδηγούσε την Τσέχα ηθοποιό να γίνει μια ανελέητη και αδίστακτη καιροσκόπος. Η Λίντα Μπααρόβα δεν είχε κανέναν ενδιαφέρον για την πολιτική αλλά παρά  μονάχα για το πως θα φτάσει όσο πιο ψηλά γινόταν.

Όταν η Μάγκντα Γκέμπελς έμαθε για το ειδύλλιο, απευθύνθηκε στον ίδιο το Χίτλερ, ο οποίος επίπληξε τον Γκέμπελς και του ζήτησε να χωρίσει από την Τσέχα ηθοποιό. / Pinterest

Το φαινόμενο αυτό φαίνεται, πως είναι διαχρονικό, για κάποιους ανθρώπους, που ενώ επικρατεί ο πόνος και η δυστυχία, αυτοί κοιτούν μονάχα το πως θα περάσουν αυτοί καλά, αδιαφορώντας για τον συνάνθρωπο τους. Στην προκειμένη περίπτωση η Μπααρόβα έβλεπε τις διώξεις των Εβραίων της Γερμανίας και χωρίς να είναι αντισημίτρια, απλά γύριζε το κεφάλι της, προς τη δύναμη της εξουσίας των Ναζί.

Η παράνομη ερωτική σχέση, δεν ήταν δυνατόν να παραμείνει για μεγάλο διάστημα κρυφή, από τη γυναίκα του Γκέμπελς. Όταν η Μάγκντα Γκέμπελς έμαθε για το ειδύλλιο, απευθύνθηκε στον ίδιο το Χίτλερ, ο οποίος επίπληξε τον Γκέμπελς και του ζήτησε να χωρίσει από την Τσέχα ηθοποιό. Ο Γκέμπελς αρνήθηκε να υπακούσει και υπέβαλε την παραίτηση του, η οποία δεν έγινε δεκτή από τον Χίτλερ.  Με προσωπική απόφαση του καγκελάριου της Γερμανίας, η Μπααρόβα τέθηκε στο περιθώριο και της απαγορεύτηκε τόσο η έξοδος από τη ναζιστική Γερμανία, όσο και η προβολή των ταινιών της. Επίσης της είχε απαγορευτεί οι δημόσιες εμφανίσεις και ήταν υπό τη στενή παρακολούθηση της Γκεστάπο.

Το 1942 θα πάει στην Ιταλία για να μπορέσει να συνεχίσει την καριέρα της, και στο φεστιβάλ της Βενετίας θα συναντήσει τον Γκέμπελς όπου εκείνος δεν θα της δώσει σημασία. / Pinterest

Με τη βοήθεια ενός συναδέλφου της, τα καταφέρνει να δραπετεύσει και να επιστρέψει στην Πράγα, όπου και από εκεί θα αναγκαστεί να φύγει το 1942, όταν η κατάσταση στο προτεκτοράτο είχε γίνει πολύ δύσκολη γι ‘αυτή. Βέβαια αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι πως η Μπααρόβα, έφευγε από το Βερολίνο, τη Νύχτα των Κρυστάλλων. Την αφετηρία του Ολοκαυτώματος. Όμως η Τσέχα ηθοποιός ακόμα και τότε δεν λύγισε μπροστά στην προσωπικότητα του Γκέμπελς, αλλά κοίταζε τον Γκέμπελς ως εραστή. Αν είναι δυνατόν να βλέπει κανείς με συμπάθεια έναν εγκληματία. Όμως γι ‘αυτήν ο Γκέμπελς ήταν ένας άνθρωπος που την κάλυπτε συναισθηματικά. Άραγε τι συναίσθημα μπορεί να έχει ένας δήμιος του εβραϊκού λαού και της ανθρωπότητας;

Το 1942 θα πάει στην Ιταλία για να μπορέσει να συνεχίσει την καριέρα της, και στο φεστιβάλ της Βενετίας θα συναντήσει τον Γκέμπελς όπου εκείνος δεν θα της δώσει σημασία. Μετά την πτώση του Μουσσολίνι επιστρέφει στην Πράγα. Το 1945 οι Σοβιετικοί την φυλακίζουν για 18 μήνες με την κατηγορία της συνεργασίας με τους Ναζί. Η μητέρα της πέθανε κατά τη διάρκεια της ανάκρισης και η αδερφή της αυτοκτόνησε. Η Λίντα Μπααρόβα παντρεύτηκε ένα θεατρικό πράκτορα, τον Jan Kopecky, και λόγω της επαφής του με τον υπουργό εσωτερικών μπόρεσαν και έφυγαν για την Αργεντινή και μετά για την Ισπανία.  

To 1950 πήρε μέρος σε ιταλικές και ισπανικές παραγωγές. Το 1956 χωρίζει και πηγαίνει στο Σάλτσμπουργκ όπου πήρε την αυστριακή υπηκοότητα. Το 1970 θα ξαναπαντρευτεί έναν γυναικολόγο 20 χρόνια μεγαλύτερο της, τον Kurt Lundwall, ο οποίος πεθαίνει 3 χρόνια μετά. Έπειτα συναντάμε την ηθοποιό του μεσοπολέμου σε κάποια θεατρική σκηνή στο Ντίσελντορφ το 1960. Θα συνεχίσει την καριέρα της σε μια ακόμα θεατρική σκηνή στο Γκρατς και από εκεί και μετά χάνονται τα ίχνη της. Θα απομονωθεί και θα ζει μακριά από τα φωτά της δημοσιότητας, φτωχικά και χωρίς να θυμίζει τίποτα την μεγάλη σταρ του Βερολίνου.

Η Λίντα Μπααρόβα θεωρούσε τον εαυτό της αδύναμη να αρνηθεί στην ισχύ του Γκέμπελς και όταν την ρώτησαν για τα εγκλήματα πολέμου των Ναζί, απλά αρκέστηκε να πει, πως αισθανόταν  απλά αδιαφορία. Ήταν μια μοιραία διαβολική γυναίκα, η οποία είχε ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά και απλά το μόνο που την ενδιέφερε ήταν η καριέρα της. Θα μπορούσα να την χαρακτηρίσω ως μια αδίσταχτη γυναίκα. Μια σταρ δεν αρκεί να είναι μόνο εμφανίσιμη και να έχει ταλέντο. Πρέπει να αφήσει και μια πολιτιστική κληρονομιά. Η Λίντα Μπααρόβα όμως θα μείνει στην ιστορία ως η ερωμένη του Γκέμπελς.