Κοσμος

«Όχι» στις παρατεταμένες διακοπές λένε οι Ιάπωνες

Δεν ξέρουν τι να κάνουν με τον ελεύθερο χρόνο τους

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το αυτοκρατορικό σύστημα στην Ιαπωνία δεν συναντά σοβαρή αμφισβήτηση και η είσοδος σε μία νέα εποχή αντιμετωπίζεται με θετικό πνεύμα, αλλά υπάρχει κάτι που στεναχωρεί τους εργατικούς Ιάπωνες: η αλλαγή συνοδεύεται παραδοσιακά από άδεια δέκα ημερών.

Απίστευτο αλλά αληθινό: το 45% των Ιαπώνων δηλώνουν «δυσαρεστημένοι» με την παράταση των αργιών της παραδοσιακής «Χρυσής Εβδομάδας», που αυτήν την χρονιά θα αρχίσει στις 27 Απριλίου και θα παραταθεί μέχρι τις 6 Μαΐου. Μόνο το 35% είναι «ικανοποιημένοι» από αυτήν τη παρατεταμένη εορταστική αργία, σύμφωνα με δημοσκόπηση της εφημερίδας Asahi.

«Ομολογώ ότι με αυτές τις 10 ημέρες διακοπών σερί, δεν πολυξέρω τι θα κάνω τον ελεύθερο χρόνο μου», λέει ο Σεΐσου Σάτο, 31 ετών, εργαζόμενος στον χρηματοπιστωτικό τομέα στο Τόκιο.

«Θα μπορούσα να ταξιδέψω, αλλά θα έχει παντού πολυκοσμία και όλα θα είναι ακριβά. Το πιθανότερο είναι ότι θα καταλήξω να μείνω στο σπίτι των γονιών μου», λέει , εκφράζοντας την άποψη των περισσότερων Ιαπώνων.

Οι Ιάπωνες δεν συνηθίζουν να κάνουν μεγάλες διακοπές: σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, από τις 18 ημέρες διακοπών που δίνονται κατά μέσο όρο ετησίως στους μισθωτούς, χρησιμοποιήθηκαν μόνο οι εννέα.

Αλλά και όσοι πρόκειται να εργασθούν τις ημέρες της επίσημης αργίας ανησυχούν επίσης. «Για τους εργαζόμενους γονείς στον τομέα των υπηρεσιών, για παράδειγμα στα εστιατόρια, θα είναι σπαζοκεφαλιά. οι βρεφονηπιακοί, οι παιδικοί σταθμοί όλα θα είναι κλειστά», γράφει στο Twitter με αγωνία ένας εργαζόμενος.

Οι τράπεζες θα είναι επίσης κλειστές και οι πελάτες καλούνται να αποσύρουν αρκετά χρήματα για την εορταστική περίοδο για την περίπτωση που τα ATM θα ξεμείνουν από ρευστό.

Αντίθετα, τα περισσότερα καταστήματα θα παραμείνουν ανοικτά και, για την τρίτη οικονομία στον κόσμο, αυτό θα δώσει ώθηση στην κατανάλωση, αν και περιορισμένη.

Τα ταξιδιωτικά γραφεία τρίβουν τα χέρια. «Οι περισσότερες προσφορές μας έχουν κλείσει από την περασμένη χρονιά», εξηγεί ο Χιντέκι Γουακαματσού, εκπρόσωπος της Nippon Travel Agency. Πολλοί πελάτες βρίσκονται σε λίστα αναμονής.

«Σεβασμός»

Πέραν των κατ΄εξαίρεσιν διακοπών στο αρχιπέλαγος των πρόθυμων σκληρά εργαζόμενων, οι Ιάπωνες παρακολουθούν σε ατμόσφαιρα γαλήνης και ευμένειας την διαδικασία της παραίτησης του αυτοκράτορα Ακιχίτο και την έναρξη της νέας εποχής που ονομάστηκε Reiwa (όμορφη αρμονία).

Η συντριπτική πλειοψηφία τρέφει «θετικά αισθήματα» ή «σεβασμό» για τον αυτοκράτορα, ενώ το 22% εκφράζει αδιαφορία, αλλά όχι και εχθρική διάθεση, σύμφωνα με έρευνα της δημόσιας τηλεόρασης NHK.

«Η εγγύτητα με την οποία αντιμετωπίζονται τα τελευταία τριάντα χρόνια οι ηλικιωμένοι, οι ανάπηροι, οι μοναχικοί, τα θύματα φυσικών καταστροφών, οι εγκαταλελειμμένοι από την επίσημη πολιτική, έχει αναπτύξει την ενσυναίσθηση, τον σεβασμό», λέει ο Τακέσι Χάρα, καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του Ανοικτού Πανεπιστημίου της Ιαπωνίας.

Το γεγονός ότι ο αυτοκράτορας Ακιχίτο παντρεύτηκε στην Μιτσίκο, στον πρώτο γάμο από έρωτα στην ιστορία της αυτοκρατορίας, «ενίσχυσε την σύγχρονη εικόνα τους», προσθέτει.

Η δημοφιλία του βρίσκεται επίσης «στην συναίσθηση της ευθύνης της μεταπολεμικής γενιάς» για τις φρικαλεότητες που διαπράχθηκαν από την Ιαπωνία, δηλώνει ο Χιντέτο Τσουμπόι, του Κέντρου Διεθνών Ερευνών Ιαπωνικών Σπουδών του Κιότο.

Αντίθετα με πολλές συνταγματικές μοναρχίες, δεν επιτρέπεται σε κάθε περίπτωση να κακολογηθεί ο αυτοκράτορας, φαινόμενο που ονομάζεται «ταμπού των Χρυσανθέμων» από την ονομασία του ιαπωνικού θρόνου.

Δημόσιοι πόροι και θρηκευτικές τελετές

Εάν οι σκανδαλοθηρικές εφημερίδες τολμούν όλο και περισσότερο να τρυπώσουν στην ιδιωτική ζωή της αυτοκρατορικής οικογένειας, «υπάρχει πίεση να μην επικρίνεται δημόσια ο αυτοκρατορικός θεσμός», σημειώνει ο Τακέσι Χάρα, για τον φόβο αντιποίνων από φανατικούς της άκρας δεξιάς.

Το 1961, ένας εξτρεμιστής είχε εισχωρήσει στο σπίτι του ιδιοκτήτη εκδοτικού οίκου που είχε εκδώσει μυθιστόρημα που είχε θεωρηθεί υπερβολικά επικριτικό, και μαχαίρωσε την γκουβερνάντα.

Πιο πρόσφατα, το 1990, ο δήμαρχος του Ναγκασάκι πυροβολήθηκε και τραυματίσθηκε αφού δήλωσε ότι ο αυτοκράτορας Χιροχίτο, πατέρας του Ακιχίτο, ήταν εν μέρει υπεύθυνος για το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το μόνο στοιχείο που μπορεί να προκαλέσει συζήτηση, η χρηματοδότηση με δημόσιους πόρους των καθαρά θρησκευτικών τελετών που θα διεξαχθούν για την ενθρόνιση του Ναρουχίτο.

Περισσότεροι από 200 πολίτες, ανάμεσά τους χριστιανοί και βουδιστές μοναχοί, έχουν προσφύγει στην δικαιοσύνη κατά της κυβέρνησης με το επιχείρημα ότι η χρηματοδότηση των τελετών με δημόσιους πόρους παραβιάζει τον διαχωρισμό κράτους και θρησκείας. Σε αυτές τις προσφυγές δε, δέχθηκαν την απροσδόκητη υποστήριξη του μικρότερου γιου του αυτοκράτορα Ακιχίτο, του πρίγκιπα Ακισίνο, που θα γίνει πρίγκιπας διάδοχος τον Μάιο.

«Αναρωτιέμαι αν είναι σωστή η χρηματοδότηση ενός τόσο θρησκευτικού πράγματος με δημόσιους πόρους», δήλωσε στο τέλος του 2018, προσθέτοντας ότι είχε εκφράσει την αντίθεσή του στον επικεφαλής της Υπηρεσίας του Αυτοκρατορικού Οίκου. «Δεν με άκουσε», είπε ο πρίγκιπας.