Κοσμος

Πομπηία: Στο φως μοναδική τοιχογραφία με την ερωτική συνεύρεση του Δία Κύκνου και της Βασίλισσας Λήδας (εικόνες)

Διασώθηκε σε εξαιρετική κατάσταση

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Μία εξαιρετικής σπανιότητας και ομορφιάς τοιχογραφία ήρθε στο φως μετά από ανασκαφές κατά μήκος της Via del Vesuvio.

Ο Δίας Κύνος κάνει έρωτα στην Βασίλισσα Λήδα της Σπάρτης και η απεικόνιση σε μία τοιχογραφία του 1ου αιώνα είναι μοναδική.

Οι ειδικοί ανέσυραν την τοιχογραφία, η οποία διατηρείται σε εξαιρετική κατάσταση, από τον τοίχο ενός σπιτιού και σύμφωνα με τον Massimo Osanna, διευθυντή του Αρχαιολογικού Πάρκου Πομπηίας πρόκειται για ένα «εξαιρετικό και μοναδικό για την αισθησιακή θεματολογία του» εύρημα.

«Η εικόνα είναι πολύ διαφορετική από άλλες πιο κοινές απεικονίσεις του μύθου που βρέθηκαν στην Πομπηία οι οποίες δεν απεικονίζουν συχνά τη σεξουαλική πράξη και συνήθως δείχνουν τη Λήδα να στέκεται ενώ ακολουθείται από τον κύκνο», δήλωσε ο Οsanna. 

Όπως εξηγεί, μάλιστα, η νωπογραφία αποκαλύφθηκε «κατά τις εργασίες για την αναστύλωση του μετώπου της ανασκαφής» στο τμήμα Regio V της ρωμαϊκής κωμόπολης, στο πλαίσιο ενός προγράμματος που χρηματοδοτείται από την ΕΕ για την συντήρηση της Πομπηΐας. Η κατοικία, στην οποία ανήκε η σύνθεση, βρίσκεται στο ανατολικό τμήμα της Οδού Βεζουβίου, «ουσιαστικά παράλληλα προς την Οδό των Μπαλκονιών».

Στην ίδια κατοικία, το περασμένο έτος είχε ανακαλυφθεί η παράσταση ενός Πριάπου σε ιθυφαλλική στάση να ζυγίζει το μόριό του, η οποία μοιάζει πολύ με την ανάλογη και πασίγνωστη νωπογραφία που είχε αποκαλυφθεί στην Οικία Βέτι.

Η νέα ανακάλυψη όμως κρίνεται ακόμη πιο σημαντική, διότι όπως εξηγεί ο Ossana, οι εξαιρετικές λεπτομέρειες και ο τρόπος εκτέλεσης της παράστασης της Λήδας «είναι εντελώς διαφορετικές από όλες τις άλλες που έχουν ανακαλυφθεί έως σήμερα.

Στην Πομπηΐα, λέει ο ίδιος, οι αναφορές στον μύθο της Λήδας και του Δία είναι πολύ εκτεταμένες, αλλά «ουδέποτε ως σήμερα είχαν βρεθεί τόσο αισθησιακές αναπαραστάσεις του, που όπως εικάζεται είχαν ως πρότυπο το αντίστοιχο γλυπτικό μοντέλου του Τιμόθεου», ενός σημαντικού Έλληνα γλύπτη του 4ου π.Χ. αιώνα.

Η σκηνή, γεμάτη αισθησιασμό, απεικονίζει την ένωση του Δία, μεταμορφωμένο σε κύκνο, με τη Λήδα, σύζυγο του βασιλιά Τυνδάρεου.

Από τη συνέρευσή της, πρώτα με τον Δία και μετά τον Τυνδαρέα, θα γεννηθούν τα δίδυμα Κάστορας και Πολυδεύκος από ένα αυγό, η Ελένη, η μελλοντική σύζυγος του βασιλιά Μενέλαου της Σπάρτης και αιτία του Τρωικού Πολέμου, και η Κλυταιμνήστρα, δολοφόνος του βασιλιά Αγαμέμνονα του Άργους και του αδελφού του Μενελάου.