Κοσμος

Στη Γαλλία το σχολείο θα είναι υποχρεωτικό από την ηλικία των 3 ετών

Με απόφαση του Εμανουέλ Μακρόν

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Από τη σχολική χρονιά 2019, το νηπιαγωγείο δεν θα είναι πλέον προαιρετικό στη Γαλλία: ο Εμανουέλ Μακρόν αποφάσισε να μειώσει από τα έξι στα τρία χρόνια την ηλικία από την οποία η εκπαίδευση είναι υποχρεωτική, ένα μέτρο συμβολικό που έχει κυρίως στόχο να αναγνωρισθεί η θέση του παιδικού σταθμού, καθώς σχεδόν όλα τα παιδιά πηγαίνουν ήδη σε παιδικό σταθμό απ' αυτή την ηλικία.

«Αποφάσισα να καταστήσω υποχρεωτικό το νηπιαγωγείο και να μειώσω από τα έξι στα τρία χρόνια την υποχρεωτική εκπαίδευση στη Γαλλία από το σχολικό έτος 2019», ανακοίνωσε ο αρχηγός του κράτους κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών της «Συνέλευσης για το νηπιαγωγείο», που οργανώθηκε στο Παρίσι.

«Η Δημοκρατία επινοήθηκε μέσα στο σχολείο και από το σχολείο και στο σχολείο υφαίνεται σήμερα ο ιστός του κοινού αγαθού», δήλωσε ο πρόεδρος. «Το να λέμε αυτό αυτή την εβδομάδα δεν είναι διόλου αθώο» επειδή «κάθε φορά που το έθνος μας πλήττεται στην καρδιά του, μερικοί έχουν την τάση να θέλουν να το κομματιάσουν μη θεραπεύοντας παρά τα συμπτώματα».

Ο αρχηγός του κράτους υπαινισσόταν τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Παρασκευής στον Οντ, όπου ο Ραντουάν Λακντίμ, ένας 25χρονος νεαρός που παρακολουθούνταν για ριζοσπαστικοποίηση, σκότωσε τέσσερις ανθρώπους.

Η μεταρρύθμιση του νηπιαγωγείου έρχεται έπειτα από μια ολόκληρη σειρά κυβερνητικών πρωτοβουλιών στον εκπαιδευτικό τομέα, όπως την τροποποίηση της διαδικασίας πρόσβασης στο πανεπιστήμιο και τη μεταρρύθμιση των εισαγωγικών εξετάσεων και της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Η ηλικία της υποχρεωτικής εκπαίδευσης μειώνεται για πρώτη φορά από το 1882.

Το μέτρο αυτό, που θα υιοθετηθεί με νόμο, αφορά περίπου 26.000 παιδιά. Αυτή τη στιγμή 97,6% των μικρών ηλικίας τριών ετών πηγαίνουν ήδη σε παιδικό σταθμό (και σχεδόν το 100% των παιδιών 4 και 5 ετών στο προνήπιο και το νηπιαγωγείο).

Όμως «αυτός ο μέσος όρος καλύπτει διάφορες ανισότητες, πίσω απ' αυτόν υπάρχουν βαθιά διαφορετικές πρακτικές από τη μια περιοχή στην άλλη», επέμεινε πάντως ο αρχηγός του κράτους.

Ο αριθμός αυτός καλύπτει επίσης «ανισότητες μέσα στην ημέρα», αφού «στις λιγότερο προνομιούχες συνοικίες συχνά δεν αφήνουν το παιδί στο σχολείο» το απόγευμα, «επειδή δεν μπορούν ή δεν θέλουν να πληρώσουν για το κυλικείο».

Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας Ζαν-Μισέλ Μπλανκέ, ο οποίος διευθύνει τη «Συνέλευση», το νηπιαγωγείο είναι «εν δυνάμει το ισχυρότερο εργαλείο ισότητας και κοινωνικής προόδου που διαθέτουμε».

Η θέση αυτή βασίζεται κυρίως σε μελέτες που δείχνουν ότι «η πρώιμη ενεργοποίηση από τα 0 έως τα 5 έτη συμβάλλει στη σχολική επιτυχία» και ότι αυτό «είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα παιδιά που προέρχονται από μη προνομιούχες οικογένειες».