Κοσμος

Η Παναγία φορούσε Zara

Η σκηνή της θείας γέννησης με δώρα Σβαρόφσκι από τους μάγους

Κωνσταντίνος Τζήκας
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Προβοκατόρικη διαφήμιση; Προς Θεού – κυριολεκτικά. Ο λόγος για τη χριστουγεννιάτικη αφίσα της εκκλησιαστικής ομάδας ChurchAds.net, που υποτίθεται πως προάγει το μήνυμα «Όπως κι αν ντύνεστε, τα Χριστούγεννα ξεκινούν με τη λέξη Χριστός» (However you dress up, Christmas start with Christ).

Το αμφιλεγόμενο πόστερ, που ήδη έχει διοχετευθεί στο Ίντερνετ και θα αποκαλυφθεί και σε επίσημη τελετή στις 16 Δεκεμβρίου από τον αρχιεπίσκοπο του Μπόλτον στην πόλη Μάντσεστερ, «ξαναντύνει» την κλασική σκηνή της γέννησης του Ιησού Χριστού υπό ελαφρώς πιο... σύγχρονους όρους. Τουτέστιν, η Παναγία φοράει συνολάκι από Zara και ο Ιωσήφ παπούτσια μάρκας (μα τι λογοπαίγνιο) Church’s. Οι τρεις μάγοι φέρουν μάλλον ανορθόδοξα δώρα, όπως το διαμαντένιο κρανίο που έχει φιλοτεχνήσει ο καλλιτέχνης Ντάμιαν Χιρστ, ένα αυγό Φαμπερζέ και ένα κρυστάλλινο μπουκαλάκι Σβαρόφσκι. Και τη μεταμόρφωση από κλασική θρησκευτική σκηνή σε σελίδα διαφήμισης από περιοδικό μόδας ολοκληρώνουν η chic κούνια της σχεδιάστριας Λίντσεϊ Μάιλν ΜακΛίοντ και η designer λάμπα που υποκαθιστά το θείο αστέρι.

Η συγκεκριμένη καμπάνια προβλέπεται να κρατήσει για τα επόμενα πέντε χρόνια, με διαφορετικούς designers να εκπροσωπούνται στην revamped εκδοχή της θείας γέννησης κάθε χρονιά. Επίσημη πρόθεση της ChurchAds.net είναι να μιλήσει στο σύγχρονο κοινό με μία πιο μοντέρνα σημειολογία, να επικαιροποιήσει με άλλα λόγια τις κλασικές χριστουγεννιάτικες ιστορίες τοποθετώντας τις μέσα σε ένα πιο αναγνωρίσιμο, καταναλωτικό περικείμενο και ίσως έτσι να κερδίσει και το πιο δύσκολο εφηβικό κοινό. Μήπως όμως το μήνυμα της αφίσας είναι μία ειρωνική καταγγελία της εμπορευματοποίησης της θρησκείας και ιδίως των εορτών; Ή απλά πρόκειται για μία εξόφθαλμα προκλητική προσπάθεια του γκρουπ – και προσφιλής τακτική των απανταχού μάρκετερ – να διευρύνει τη σφαίρα επιρροής του και τα έσοδά του με ένα ακαταμάχητο cause célèbre; Τα συμπεράσματα δικά σας.

Πάντως οι τύποι φαίνεται πως ξέρουν να προκαλούν, αν αναλογιστεί κανείς πως η περυσινή αφίσα της καμπάνιας «Christmas starts with Christ» είχε σαν τίτλο «He’s on His way» και απεικόνιζε ένα υπερηχογράφημα εμβρύου με... φωτοστέφανο – ο Μεσσίας που θα «γεννηθεί» τα Χριστούγεννα:

image