- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Κάπου πήγα, κάτι είδα: Ο «Γυάλινος Κόσμος» στο θέατρο Αλκυονίς
Ο μαέστρος Γιώργος Νανούρης ετοίμασε υπέροχα το έργο του Τένεσι Ουίλιαμς με τη Λένα Παπαληγούρα, την Άννα Μάσχα, τον Κωνσταντίνο Μπιμπής και τον Αναστάση Ροϊλό.
Εντυπώσεις από την παράσταση «Γυάλινος Κόσμος» στο θέατρο Αλκυονίς, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, με τους Παπαληγούρα, Μάσχα, Μπιμπή και Ροϊλό στη σκηνή.
«Ωραία, γεμάτα» είναι η προτροπή του Γιώργου Νανούρη προς τη Λένα Παπαληγούρα, Άννα Μάσχα, τον Κωνσταντίνο Μπιμπή και τον Αναστάση Ροϊλό. Είναι Τρίτη βράδυ και παρακολουθούμε τη γενική πρόβα πριν αναχωρήσει ο «Γυάλινος Κόσμος» για τη Θεσσαλονίκη - όπου και τελικά έσκισε. «Είστε οι πρώτοι θεατές», θα μας πει καθώς η παράσταση προετοιμάστηκε πέρυσι για το Εθνικό Θέατρο και μόνο για online προβολή.
Το θυμάμαι το βράδυ της προβολής. Σ’ έναν χειμώνα άγριο, με ένα αίσθημα απελπισίας, η οθόνη γέμισε φως. Γέμισε με τα γυάλινα στολίδια της Λώρα, τις αδαμάντινες ερμηνείες τους, φώτισε για μια νύχτα τον δικό μας «γυάλινο» κόσμο της καραντίνας. «Ωραία, γεμάτα». Ο τρυφερός, αυστηρός Γιώργος. Είμαστε στο ανακαινισμένο θέατρο Αλκυονίς στην οδό Ιουλιανού κάτω από την Αριστοτέλους. Η πρόβα ξεκινάει: «Εγώ δεν δίνω ψευδαισθήσεις που μοιάζουν με την αλήθεια. Εγώ πράττω αντίθετα!». Ο Κωνσταντίνος στη σκηνή, κομπέρ και τρόφιμος σε ένα σπίτι που, όπως όλα του Τενεσί Ουίλιαμς, κρύβει ματαιωμένα όνειρα, καταπιεσμένα τραυματισμένων ανθρώπων. Ο Κωνσταντίνος είναι ο Τομ, εκείνος που κρατά το σπίτι, τη μαμά και την αδερφή του όρθια καθώς ο μπαμπάς τους έχει φύγει. «Εγώ δεν είμαι μάγος: δίνω την αλήθεια ντυμένη σαν ψευδαίσθηση».
Βυθίζομαι στη θέση μου. Βρισκόμαστε στο Σεν Λούις του μεσοπολέμου, στις ΗΠΑ του μεγάλου κραχ. Η Άννα Μάσχα, ένα ηφαίστειο μέσα της που προσπαθεί να ισορροπήσει τα όνειρα που έχει τα παιδιά της και τα δικά της θέλω, σαρώνει τη σκηνή. Υποδύεται τη μαραμένη South Belle, μια debudant που ο χρόνος τη λύγισε, η αδιαφορία τη λύγισε. Γελοιοποιείται πουλώντας συνδρομές περιοδικών, τσακώνεται με τον γιο της που καταλαβαίνει ότι ασφυκτιά σε αυτήν την κατάσταση, σε αυτήν την πόλη. Φορά Deux Hommes, οι οποίοι έχουν ετοιμάσει εξαιρετικά κοστούμια.
Στο αφαιρετικό σκηνικό έρχεται η Λένα, η πολύτιμη Λένα. Τα γυάλινα ζωάκια του Τένεσι έγιναν εδώ λάμπες που φωτίζουν τα αδιέξοδα. Οι λάμπες- στολίδια χαμηλώνουν αργά και περικυκλώνουν τη Λένα- Λώρα. Είναι το σύνορό της. Δεν βγαίνει, δεν συναναστρέφεται κάποιον, δεν εξελίσσεται. Κάθε φορά, σε κάθε παράσταση, η Λένα αποκαλύπτει μια ακόμη πτυχή του ταλέντου, μια ακόμη πτύχωση, μια φίνα απόχρωση. Η ψευδαίσθησή της είναι ο κόσμος που έχει φτιάξει ο Γιώργος για εκείνη, ο Τένεσι για τη Λώρα.
Μέχρι που μια ευχάριστη είδηση αλλάζει τη διάθεση όλων: στο σπίτι θα έρθει ο Τομ, ο συνάδελφος του Τζιμ, ο εφηβικός έρωτας της Λώρα, ο επισκέπτης που κάνει τη μαμά Αμάντα να χαμογελά: θα καταφέρει η κόρη της, η πάντα κλεισμένη στο σπίτι κόρη της με το ένα της πόδι κοντύτερο από ο άλλο να βγει, να ανθίσει, να ζήσει ενδεχομένως και τη ζωή που η ίδια δεν έζησε. «Γαλάζιο κρίνο», θα θυμηθεί ο Τζιμ. Εκείνη θα γελάσει, εκείνος θα γίνει ακόμη πιο αυθόρμητος. Εκείνη θα του δείξει τα γυάλινα ζωάκια της. Εκείνος θα τραυματίσει τον μονόκερο, εκείνη, τη μαμά, τον Τόμ, το πλέγμα των προσδοκιών τους. Η υπέροχη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου χαϊδεύει όλη την παράσταση.
Τα κεριά θα σβήσουν, η γιορτή θα λήξει, ο Τομ θα φύγει όπως ο πατέρα τους. Τι κάνει τον Τένεσι Ουίλιαμς τόσο αριστουργηματικό; Ο τρόπος να ιχνηλατεί την απόγνωση ανεξαρτήτως γεωγραφικού πλάτους ή ηλικιακής παλέτας. Η μοναξιά δεν αλλάζει είτε είσαι στο Σεν Λούις είτε στην Ηλιούπολη. Τούτος ο Γυάλινος Κόσμος είναι φτιαγμένος με την τρυφερότητα του Γιώργου, με τα σκηνικά του στολίδια που πάντα καταφέρνει επινοεί, στολίδια άλλα από εκείνα της Λώρα, που φωτίζουν τις μεγάλες σκηνές της παράστασης, η οποία δημιουργήθηκε με τις απαγορεύσεις που υπήρχαν τότε λόγω Covid: πρόβες με μάσκες και απόσταση 1,5 μέτρο μεταξύ των ηθοποιών. Μα το φιλί του φιλόδοξου Τζιμ στη Λώρα; Νανούρης είναι αυτός, βρήκε τον τρόπο. «Είναι μια παράσταση- ανάμνηση», σημείωνε ο Τένεσι Ουίλιαμς, αυτοβιογραφική κι επώδυνη για εκείνον αλλά και η απαρχή μιας λαμπρής καριέρας. Στο θέατρο Αλκυονίς, κάτω από την οδό Αριστοτέλους, εκεί όπου από τις 22 Νοεμβρίου θα μεταφερθεί και η παράσταση «Έξι φορές» που ετοίμασε ο Νανούρης για την Όλια Λαζαρίδου και παίχτηκε μέχρι την αρχή του μήνα στο Μέγαρο Μουσικής.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο City Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.