Εικαστικα

Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή: Επιστροφή με δύο εκθέσεις

«Αφαιρετικές προσεγγίσεις Ελλήνων καλλιτεχνών της Διασποράς» και «Η παιδική φαντασία αντίδοτο στην απομόνωση» θα είναι διαθέσιμες στο κοινό από την 1η Ιουλίου.

img-2444_1.jpg
Έρρικα Ρούσσου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
takis_1.jpg
Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης)  Mur magnétique jaune | Κίτρινος μαγνητικός τοίχος 1976

Με δύο εκθέσεις, μια στην Αθήνα και μια στην Άνδρο το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή καλωσορίζει ξανά το κοινό του στο μουσείο.

«Μουσείο ξανά!» Με αυτό το μότο και με τη μεγάλη χαρά της επιστροφής στην κανονικότητα, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή άνοιξε τις πόρτες του και προσκαλεί με ασφάλεια το κοινό του να ξαναρχίζει τις όμορφες περαντζάδες στο Μουσείο της Αθήνας και της Άνδρου. Σήμερα, σε ένα κλειστό λόγω κορωνοϊού κύκλο, οι ιθύνοντες των εκθέσεων στα δύο Μουσεία του Ιδρύματος μας παρουσιάσαν τις περιοδικές εκθέσεις τους (αρχής γενόμενης από την 1η Ιουλίου) και μας καλωσόρισαν ξανά, στην τέχνη. 

eleni_yakinthi_arvanitidoy_athina_1.jpg
Ελένη Υακίνθη Αρβανιτίδου

Η παιδική φαντασία αντίδοτο στην απομόνωση (Ζωγραφικές διαδρομές στην παιδική φαντασία σε περίοδο δυσοίωνων συγκυριών)

Στο πλαίσιο των ψηφιακών δραστηριοτήτων που το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή έδωσε στα παιδιά τη δύναμη του πινέλου και της φαντασίας τους. Πρόκειται για μια ανοιχτή πρόσκληση (open call) που τους απεύθυνε εν μέσω καραντίνας και που είχε ως αποτέλεσμα 252 παιδιά να ανταποκριθούν με μερικές πραγματικά αξιοθαύμαστες  δημιουργίες. Όλες οι προτάσεις αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος, προσβάσιμες στην κοινή θέαση ενώ από την 1η Ιουλίου το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να δει από κοντά μέρος αυτών στον ημιόροφο του Μουσείου Γουλανδρή στην Αθήνα.
Διάρκεια έκθεσης: 1 Ιουλίου – 30 Σεπτεμβρίου 2020

Αφαιρετικές προσεγγίσεις Ελλήνων καλλιτεχνών της Διασποράς(Έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Β. & Ε. Γουλανδρή)

Την ίδια περίοδο, οι επισκέπτες της Άνδρου θα έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στα έργα Ελλήνων της Διασποράς όπως του Takis, της Chryssa και άλλων διακεκριμένων καλλιτεχνών. «Το συγκεκριμένο αφιέρωμα το προγραμματίζαμε για μεταγενέστερο χρόνο. Αν έρχεται πρωθύστερα στην ατζέντα μας, τούτο οφείλεται σε δυσοίωνες δεσμευτικές συγκυρίες που προέκυψαν λόγω απρόσμενων, θλιβερών υγειονομικών συμβάντων τα οποία μας
υποχρέωσαν όχι να ακυρώσουμε, αλλά να μεταθέσουμε σε ευθετότερο χρόνο, που
εγκαίρως θα προσδιορίσουμε, την προγραμματιζόμενη για το καλοκαίρι του 2020 έκθεση
του Γιώργου Ρόρρη.

kounellis_1.jpg
Γιάννης Κουνέλλης Untitled | Χωρίς τίτλο 1983

Είναι δεδομένο ότι πλειάδα Ελλήνων εικαστικών έζησαν ή ζουν και διαπρέπουν στο
καλλιτεχνικό προσκήνιο των χωρών όπου κατέφυγαν και παρέμειναν. Ωστόσο, η θεματική
που ορίσαμε αφορά αποκλειστικά καλλιτέχνες οι οποίοι εν μέσω πολλών δυσκολιών, άλλοι
από ιδιοσυγκρασιακή αφαιρετική ροπή και άλλοι εξ ανάγκης κινούμενοι, αποφάσισαν να
δοκιμαστούν στα αφαιρετικά κρατούντα της εποχής τους.

Ορισμένοι, εκ των συγκυριών αγόμενοι, αποφάσισαν την έξοδο από τον γενέθλιο τόπο
προσδοκώντας ελευθερία δράσης και σκέψης και αναζητώντας μερίδιο στα πρωτοποριακά
τεκταινόμενα των καιρών. Άλλοι, λόγω κοινωνικοπολιτικών συνθηκών ή ιδεολογικών
πεποιθήσεων, κυριολεκτικά εξαναγκάστηκαν σε εκπατρισμό προκειμένου να αποφύγουν
διώξεις και κατατρεγμούς. Χαρακτηριστικός είναι ο ρόλος του μεταγωγικού πλοίου τύπου
Liberty, του γνωστού «Ματαρόα», που σε πολλούς προσέφερε τον πλου προς την
ελευθερία και παρέμεινε ιστορική αναφορά αυτής της ψυχικά επώδυνης και βιωματικά
επίπονης περιπέτειας.

Στην πλειονότητά τους οι καλλιτέχνες που συγκροτούν αυτό το αφιέρωμα είναι
δημιουργοί που είχαν το σθένος να επιχειρούν υπερβάσεις και να αφουγκράζονται τα
μηνύματα των καιρών, αλλά και την αδιαπραγμάτευτη επιθυμία τους να παραμείνουν
αγκιστρωμένοι στο αποθεματικό της καταγωγής τους.

Τους περισσότερους από αυτούς είχα την τύχη να συναντήσω, ορισμένες φορές
συντροφιά με την Ελίζα Γουλανδρή, στην άλλη πατρίδα τους και στους χώρους δουλειάς
τους: στην Αμερική, όπως είναι η περίπτωση της Chryssa ή του Βεκρή, ιδιαίτερα όμως
στην Ευρώπη, όπως είναι η περίπτωση του Takis, της Βάρη, του Βυζάντιου, του
Χριστοφόρου, του Ανδρέου στο Παρίσι ή του Παναγιωτίδη στη Βέρνη. Πρόκειται για έργα
που προέκυψαν μέσα από γόνιμες στιγμές αυτών των συναντήσεων. Και είναι βέβαιο ότι μια μουσειακή συλλογή καταρτίζεται, κυριολεκτικά χτίζεται, αργά αλλά σταθερά μέσω συζητήσεων και αφηγήσεων που προηγήθηκαν γύρω από το κάθε έργο. Ως εκ τούτου, έχω κάθε λόγο να αισθάνομαι ευτυχής που επιμελούμαι αυτό το αφιέρωμα, το οποίο αποτελεί φόρο μνήμης σε όσους δεν είναι πλέον στη ζωή και φόρο τιμής και θαυμασμού σε όσους εξακολουθούν να δημιουργούν πρωτοποριακά, τιμημένοι με υψηλές διακρίσεις και απολαμβάνοντας τους καρπούς των κόπων τους, βλέποντας έργα τους να εντάσσονται σε συλλογές μεγάλων μουσείων ανά τον κόσμο» δήλωσε ο επιμελητής της έκθεσης Κυριάκος Κουτσομάλλης.

chryssa_1.jpg
Chryssa (Χρύσα Βαρδέα) London Cityscape - Picadilly Circus I | Τοπίο του Λονδίνου - Picadilly Circus Ι 1989

Οι καλλιτέχνες που περιλαμβάνονται στο αφιέρωμα είναι:Chryssa (Χρύσα Βαρδέα), Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης), Θεόδωρος Στάμος, Γιάννης Κουνέλλης, Λουκάς Σαμαράς, Θάνος Τσίγκος, Τζον Χριστοφόρου, Ντίκος Βυζάντιος, Pavlos (Παύλος Διονυσόπουλος), Σοφία Βάρη, Μπάμπης Βεκρής (Electros), Νάσος Δάφνης, Κώστας Ανδρέου, George Negroponte, Μαρκ Χατζηπατέρας, Νάκης Παναγιωτίδης, Άλκης Πιερράκος, Άρης Κουτρουλής, Lynda Benglis.

Στο Μουσείο, ξανά! | Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή

Κανόνες Ασφαλείας:Υπό τις παρούσες συνθήκες, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή λαμβάνει σειρά απαραίτητων μέτρων για την προστασία της υγείας και τη διασφάλιση της ευχάριστης εμπειρίας των επισκεπτών του. Στο μουσείο λειτουργεί κλιματισμός ανοιχτού
κυκλώματος, ενώ το κτίριο απολυμαίνεται και καθαρίζεται τακτικά. Ειδική μέριμνα έχει
ληφθεί για την τήρηση ασφαλών αποστάσεων εντός των χώρων του μουσείου, την
αποφυγή συνωστισμού και τη διασφάλιση της ομαλής ροής των επισκεπτών.
Επιπλέον, ενθαρρύνεται η ηλεκτρονική αγορά εισιτηρίων προκαθορισμένου χρόνου
επίσκεψης μέσω του ιστότοπου goulandris.gr. Τα ηλεκτρονικά εισιτήρια ακυρώνονται
ανέπαφα κατά την είσοδο στο μουσείο. 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ