- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Η έκθεση "Χρώμα σε νερό 12 | Φθινόπωρο: χρώματα της γης", που διερευνά τη σχέση του ανθρώπου με το τοπίο μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες, είναι η 12η διοργάνωση της σειράς εκθέσεων “Χρώμα σε νερό” που έχουν ως στόχο την ανάδειξη της σύγχρονης υδατογραφίας στην Ελλάδα.
Σημειώνεται μεταξύ άλλων στο επιμελητικό κείμενο: "Το φθινόπωρο στην υδατογραφία δεν είναι απλώς θέμα χρώματος, αλλά μια συνομιλία ανάμεσα στη φύση και το φως, στην ύλη και τον χρόνο. Η ιστορική κατανόηση και η τεχνική δεξιοτεχνία στη χρήση των γήινων και εποχικών αποχρώσεων προσφέρουν στον καλλιτέχνη τη δυνατότητα να αποτυπώσει όχι μόνο την όψη του φθινοπώρου, αλλά και τη βαθύτερη ψυχολογία της μετάβασης.Τα χρώματα της γης και του φθινοπώρου στην υδατογραφία αποτελούν διαχρονική πηγή έμπνευσης για τους ζωγράφους, καθώς συνδυάζουν την αίσθηση της μεταβολής με την υλική υφή της φύσης. Ιστορικά, καλλιτέχνες όπως ο William Turner και ο John Constable ανέδειξαν την αυτονομία της τεχνικής, οι αποχρώσεις της γης —Yellow Ochre, Raw Sienna, Burnt Umber— αποτέλεσαν θεμέλιο για την απόδοση της εποχικής ατμόσφαιρας. Στην παλέτα του φθινοπώρου, οι ζεστοί καστανοκίτρινοι τόνοι και τα βαθιά κόκκινα (Venetian Red, Burnt Sienna) συνδιαλέγονται με τους ψυχρούς γκριζομπλέ ουρανούς (Payne’s Grey, Indigo) και τις απαλά μωβ σκιές (Cobalt Violet, Ultramarine Violet), δημιουργώντας μια χρωματική ένταση που δεν επαναλαμβάνεται σε καμία άλλη εποχή του χρόνου.Ιστορικά, η φθινοπωρινή παλέτα συνδέθηκε με την αγροτική θεματολογία και τη ρομαντική απεικόνιση της φύσης. Στην κινεζική και ιαπωνική υδατογραφία, οι ζεστές και γήινες αποχρώσεις ισορροπούσαν με τον αρνητικό χώρο, υποδηλώνοντας όχι μόνο την ύλη αλλά και το πέρασμα του χρόνου. Στη δυτική παράδοση, ιδίως μετά τον Ιμπρεσιονισμό, η υδατογραφία τόλμησε περισσότερες καθαρές και κορεσμένες χρωματικές επιλογές, χωρίς όμως να εγκαταλείψει την κλασική αρμονία των γήινων τόνων.Σήμερα, οι ίδιες αυτές αποχρώσεις εξακολουθούν να γοητεύουν τους σύγχρονους ζωγράφους υδατογραφίας, ανεξαρτήτως σχολής ή ύφους. Η ατμοσφαιρικότητα του φθινοπώρου, με τις μεταβαλλόμενες φωτεινότητες και την πλούσια παλέτα των φύλλων, προσφέρει ανεξάντλητες δυνατότητες για πειραματισμό τόσο σε ρεαλιστικές όσο και σε αφαιρετικές προσεγγίσεις. Πολλοί καλλιτέχνες ενσωματώνουν τις γήινες αυτές χρωστικές σε σύγχρονα έργα μικτής τεχνικής, ενώ άλλοι τις χρησιμοποιούν με μινιμαλιστική οικονομία, αποδεικνύοντας ότι το φθινόπωρο παραμένει ένα θέμα με βαθιά συναισθηματική και εικαστική δύναμη ακόμη και στην εποχή της ψηφιακής εικόνας".
Ο επισκέπτης θα δει έργα ζωγραφικής με υδατοδιαλυτά μέσα σε χαρτί (watermedia, ακουαρέλα, υδατοδιαλυτά μελάνια, μολύβια νερού, σκόνες, φυσικές υδατοδιαλυτές χρωστικές, κ.α.).
Στην έκθεση έχουν συμβάλλει με τα έργα τους οι εικαστικοί καλλιτέχνες: Vibeke Espholm, Ναστάζια Γεωργιάδου, Foti Kllogjeri, Γιάννα Ντέρη, Ιωάννης Σταμούλης, Αναστασία Ρήγα, Ηλιάνα Κολοβού, Αθηνά Νταναβάρα, Γιάννης Ζαγοριανάκος, Βάσια Καλογεράκου, Γιόλα Πήττα, Μαρία Καλλιάδου, Όλγα Μπαρμάζη, Δημήτρης Στενός, Μανώλης Καστανός, Κέλλυ Ψαριωτου.
Για την έκθεση έχει εκδοθεί δίγλωσσος (στην Ελληνική και την Αγγλική γλώσσα) αναμνηστικός κατάλογος-βιβλίο, διαθέσιμος σε όλους τους επισκέπτες δωρεάν.