Αρχειο

Ποιοι είναι το «Το Κουλούρι»;

 Η φετινή επιτυχία του ελληνικού ίντερνετ είναι μία «πολύσπορη» φάρσα

Παναγιώτης Μένεγος
ΤΕΥΧΟΣ 422
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πριν λίγες μέρες το κυριακάτικο δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 φιλοξένησε ρεπορτάζ σχετικά με την πρόθεση «αραβικών επιχειρηματικών συμφερόντων» να χτίσουν υπερσύγχρονο χιονοδρομικό κέντρο στην Γκιώνα. Δημοσιογράφος μετέβη στην περιοχή, συνάντησε «παράγοντα του τοπικού real estate», χιονισμένα πλάνα αρχείου έντυναν το βίντεο, ενώ δύο δήμαρχοι της περιοχής υποδέχονταν ως ένδειξη πολυπόθητης ανάπτυξης την είδηση. Ο ένας μάλιστα διαβεβαιώνοντας «χιόνι υπάρχει άφθονο». Όλη η ιστορία δεν θα έχρηζε ιδιαίτερης αναφοράς, αν δεν ήταν ανύπαρκτη. Αν πρωτογενής πηγή του ρεπορτάζ δεν ήταν μια φαρσική ιστορία από τη σατιρική ιστοσελίδα tokoulouri.com. Η οποία πλέον, μετά και από την τηλεοπτική επιβεβαίωση, είναι το απόλυτο success story της φετινής χρονιάς όσον αφορά το ελληνικό ίντερνετ…

Η βάση της ιδέας μέσα από την οποία ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβρη το tokoulouri.com είναι αυτό που κάνει εδώ και 25 χρόνια ο αμερικάνικος σατιρικός οργανισμός The Onion. Και η βάση της ομάδας, αν και πια έχουν πληθύνει οι «εξωτερικοί συνεργάτες», είναι 7 φίλοι, ο μεγαλύτερος 30 ετών κι ο μικρότερος 26. Είναι κολλητοί, οι 3 μάλιστα και συγκάτοικοι, που αποφάσισαν να μεταφέρουν τον κώδικα του μεταξύ τους χιούμορ σε μια ιστοσελίδα που θα παρωδεί την επικαιρότητα, πολιτική και μη, αλλά και τον τρόπο που την παρουσιάζουν τα ελληνικά μέσα. Μόνο ο ένας από την ομάδα είναι δημοσιογράφος, οι υπόλοιποι έχουν κάνει οικονομικές ή IT σπουδές.

Συναντώ τους τέσσερις στο «Σπίτι» στο Χαλάνδρι. Είναι αδύνατον να κάνουμε «κανονική» συνέντευξη. Συνεχώς ξεσπάμε στα γέλια. Είτε με κάποιο σχόλιο που κάνουν για τους DJs που πήραν βραβείο στα βραβεία της Athens Voice για το 2012, είτε για μπάρμεν που χρησιμοποιούν φλογοβόλο για να πετύχουν το «άρωμα καπνιστής κερασιάς» .

«Δεν θέλαμε να κάνουμε τίποτα παραπάνω από το να μεταφέρουμε τις μεταξύ μας συζητήσεις, π.χ. αν μας ακούσει κανείς να μιλάμε στο τηλέφωνο θα αναγνωρίσει τη γλώσσα του site. Ξεκινώντας δεν είχαμε μεγάλες προσδοκίες, δεν ξέραμε καν αν θα μας διαβάζουν». Επισημαίνω ότι το μυστικό της επιτυχίας των Ελλήνων Luther Blisset είναι ο τρόπος με τον οποίο μεταχειρίζονται την ξύλινη γλώσσα και τα κλισέ, ας πούμε των δελτίων ειδήσεων ή των αθλητικών εφημερίδων. Επιβεβαιώνουν ότι είναι heavy media users, αλλά δεν είχαν δοκιμάσει ποτέ να γράψουν πλην ενός. «Κάποια posts είναι “ταμένα”, αλλά δεν υπάρχει πολιτική θέση. Όλοι έχουν μπει στο στόχαστρο. Επίσης, δεν είναι σκοπός μας να βγάλουμε μίσος ή εμμονή απέναντι σε κάποιο πρόσωπο».Δεν έχουν καταλάβει πώς από τις πρώτες μέρες που μέτραγαν ένα ένα τα likes στο Facebook, τώρα δίνουν συνεντεύξεις, εκφωνούν το δικό τους δελτίο στο ραδιόφωνο και είναι αναμφισβήτητα talk of the town. Είναι ολοφάνερο, βέβαια, ότι το απολαμβάνουν.

Στο «Κουλούρι» διαβάσαμε:

● Την «ομολογία» Στρατούλη ότι «επιτέλους κατάλαβα τι είναι τα spreads».

● Ότι «ο πρωθυπουργός κάνει τάμα στον άγιο Εφραίμ για την επόμενη δόση».

● Ότι «το τρίτο μνημόνιο θα είναι εικονογραφημένο».

● Γελάσαμε με το πιο προχωρημένο χιούμορ περί Χρυσής Αυγής, όχι τετριμμένα καταγγελτικό αλλά εντελώς δηκτικό όσον αφορά π.χ. την ανορθογραφία των οπαδών της. Στην ενότητα «Κοινωνία» μάθαμε για «τον 42χρονο άνδρα που είχε στην κατοχή του φωτογραφία του Νίκου Χατζηνικολάου χωρίς κουστούμι».

● Για «την απεργία στο apergia.gr».

● Την ξεκαρδιστική ιστορία για τον «ψυχοπαθή που τρομοκρατούσε ζευγαράκια παίζοντάς τους τραγούδια των Smiths».

● Η περιπέτεια της Μόνικα μεταφράστηκε σε «κατάρριψη του παγκόσμιου ρεκόρ ανοιχτής θαλάσσης».

● Στην ενότητα «Αθλητισμός» ο Κώστας Κεντέρης άρχισε να φωσφορίζει.

● θύρα στο ΟΑΚΑ ονομάστηκε «Λουκάς Βύντρα» και «συνελήφθη για μικροκλοπή ο Κώστας Μήτρογλου».

«Το ψάξαμε εξαρχής πολύ για να είμαστε καλυμμένοι σε περιπτώσεις μηνύσεων. Ευτυχώς δεν έχει χρειαστεί να το διαπιστώσουμε στην πράξη. Αν κάτι έχουμε μετανιώσει ήταν ένα post, ίσως χοντροκομμένο, για τον πρώην προπονητή του ΠΑΟ, Φερέιρα, που νευρίασε τους οπαδούς και μας απειλούσαν διαδικτυακά».

Έχει αντιδράσει κάποιος επώνυμος και πώς; Απαντάνε αμέσως για τον Γιάνη Βαρουφάκη, που τουίταρε σχετικά αποθεώνοντας την είδηση που τον σατίριζε. Ούτε οι ίδιοι μπορούσαν πάντως να φανταστούν πόσες πολλές αναδημοσιεύσεις θα είχαν οι αναρτήσεις.  Από τη μία συζητάμε για την ανεπάρκεια των ελληνικών ειδησεογραφικών ιστοσελίδων που αναπαράγουν ό,τι βρίσκουν και από την άλλη το δεδομένο πια γεγονός: η καθημερινότητα στον καιρό της κρίσης έχει κάνει σημερινή είδηση τη χθεσινή υπερβολή.

«Δεν είναι σκοπός μας να παραπλανούμε, αλλά να προκαλούμε γέλιο. Όταν κάτι είναι αληθοφανές, δεν είναι αστείο. Γι’ αυτό υπάρχουν κάποιες χοντροκομμένες πληροφορίες σε κάθε είδηση. Στην ιστορία του χιονοδρομικού υπήρχε π.χ. αναφορά στον Τσάκα. Τώρα αν εμείς γράφουμε για καρχαρίες στη Βουλιαγμένη κι ο άλλος το αναδημοσιεύει, τι να πούμε; Ή το Star που κορόιδεψε τον ANT1 για την ποιότητα του δελτίου; Εκεί τερμάτισε».

Στο mail τους πια δέχονται κείμενα από άγνωστους, βιογραφικά ή παρακλήσεις από αναγνώστες για διευκρινίσεις. Δεν τους αρέσει να ταυτίζονται με τη λέξη του συρμού, με το «τρολ» και τα παράγωγά του, αν κι αναγνωρίζουν ότι λειτουργούν έτσι.

Μετά το πρόσφατο περιστατικό ξέρουν ότι πια είναι πιο δύσκολα τα πράγματα, αφού τους μαθαίνει περισσότερος κόσμος και πρέπει να διατηρήσουν υψηλή ποιότητα. Κι όμως δεν θεωρούν την «τηλεοπτική τους επιτυχία» κορυφαία στιγμή. Με περισσή περηφάνεια κοκορεύονται ότι έχουν μάθει πως η πρόσβαση στο «Κουλούρι» έχει απαγορευθεί στο εργασιακό περιβάλλον τουλάχιστον δύο εταιρειών…


Info

tokoulouri.com, κάθε Παρ. το «Κουλούρι» στο «Λατέρνατιβ» του Εν Λευκώ 87.7 (12.00-14.00)