Smart Life

Η Ελένη Φωτίου, συνιδρύτρια της MAMAKITA, εξηγεί πώς ένα οικογενειακό ταξίδι μπορεί να γίνει εμπειρία ζωής

Χρυσό βραβείο Family Travel 2025 - Το MAMAKITA στην κορυφή

A.V. Team
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η συνιδρύτρια Ελένη Φωτίου μιλά για το όραμα, τις προκλήσεις και την εξέλιξη του MAMAKITA, ως δημιουργός της αρχικής ιδέας και βασική αφηγήτρια της εμπειρίας που έχει χτίσει γύρω από το ταξίδι ως οικογενειακό δεσμό

Το MAMAKITA σχεδιάζει εξατομικευμένα οικογενειακά ταξίδια στην Ελλάδα και την Ιταλία και ανήκει στο Travel12 και MAMAKITA ΙΚΕ, ένα εξειδικευμένο ταξιδιωτικό γραφείο που γεννήθηκε από τη σύμπραξη των Τάσου Μυλωνά, Ιφιγένειας Λαναρά και Ελένης Φωτίου.

— Μαμά, Κοίτα!, πώς προέκυψε η ιδέα πίσω από το όνομα MAMAKITA και πώς εκφράζει το όραμά σας;

Το όνομα προέκυψε από τη ζωή. Το MAMAKITA ξεκίνησε ως το προσωπικό μου ιστολόγιο το 2016, όταν ένιωσα την ανάγκη να συνεχίσω να ταξιδεύω με τα τρία –ήδη τότε– μικρά παιδιά μου και να συγκεντρώνω χρήσιμες πληροφορίες από τα ταξίδια και την έρευνά μου, που θα μπορούσαν να είναι χρήσιμες και σε άλλους.

Το «Μαμά, κοίτα!» μπορεί να ξεκίνησε ως η πιο συνηθισμένη φράση ενθουσιασμού και επιθυμίας των παιδιών να μοιραστούν καθετί καινούριο, μια νέα κατάκτηση. Με τα χρόνια, όμως, αυτή η φράση περικλείει τη γνήσια περιέργεια ενός παιδιού και την ακούραστη διάθεση να ανακαλύπτουμε τον κόσμο, τους ανθρώπους, τις σχέσεις. Το ταξίδι για εμάς, πλέον –ως εταιρεία και ομάδα– δεν είναι απλώς μια μετακίνηση, αλλά η ευκαιρία να εξελιχθούμε, να συνδεθούμε ουσιαστικά με άλλους ανθρώπους και να μεταμορφώσουμε τον κόσμο που ζούμε.

MAMAKITA | Εξατομικευμένα οικογενειακά ταξίδια στην Ελλάδα και την Ιταλία

 Πώς το ιστολόγιο έγινε ταξιδιωτικό γραφείο; Είχε κάποια ή κάποιος από τους ιδρυτές σχέση με τον τουρισμό;

Κανείς από τους τρεις ιδρυτές της εταιρείας δεν έχουμε υπόβαθρο στον τουρισμό. Η Ιφιγένεια Λαναρά, με σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και το Project Management και επαγγελματική εμπειρία σε συμβουλευτικές εταιρείες και αναπτυξιακά projects, ήταν αυτή που μετέτρεψε την ιδέα σε επιχειρηματικό project.

Ο Τάσος Μυλωνάς, με σπουδές στα Οικονομικά και επαγγελματική εμπειρία σε συμβουλευτικές εταιρείες και στον τραπεζικό τομέα, ήταν αυτός που έκανε το επιχειρηματικό project εταιρεία. Εγώ, από την άλλη, προέρχομαι από τον χώρο των διεθνών σχέσεων και της εξωτερικής πολιτικής. Το υπόβαθρο και ο τρόπος που δουλεύουμε συνέβαλαν καθοριστικά στην πορεία της εταιρείας, αλλά κοινή συνισταμένη και των τριών μας είναι αφενός το επιχειρηματικό ήθος, αφετέρου η φιλοξενία.

MAMAKITA | Εξατομικευμένα οικογενειακά ταξίδια στην Ελλάδα και την Ιταλία

 Σήμερα είστε ένα ταξιδιωτικό γραφείο που ειδικεύεται στα εξατομικευμένα ταξίδια για οικογένειες. Τι σας κάνει διαφορετικούς;

Πρωτίστως η ικανότητά μας να εξατομικεύουμε ένα ταξίδι: να επιλέγουμε τις σωστές υπηρεσίες, τους κατάλληλους ανθρώπους, το σωστό «ρυθμό» κ.ο.κ. για την εκάστοτε οικογένεια που μας εμπιστεύεται. Κατ’ επέκταση, η πολύ καλή γνώση των προορισμών, η φιλοσοφία και η μεθοδολογία γύρω από τον σχεδιασμό, η εμπειρία στη διαμόρφωση των υπηρεσιών και φυσικά η επιλογή των τοπικών συνεργατών.

Η αύξηση της ζήτησης και η πολυπλοκότητα που έφερε η εποχή μετά την πανδημία στην αγορά ταξιδιών μας έκανε πολύ καλύτερους. Πρώτα από όλα, ήταν η αφορμή να συγχωνευτεί το ΜΑΜΑΚΙΤΑ με το Travel12, ώστε να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στη ζήτηση και να εμβαθύνουμε στη γνώση και την εξειδίκευση με τη συνεχή κατάρτιση του προσωπικού.

Αυτό που μας λένε όλοι οι πελάτες μας –και θα χρησιμοποιήσω ακριβώς τα λόγια τους, όπως τα βλέπω να επαναλαμβάνονται– είναι: «Πάνω από όλα, μας φέρατε σε επαφή με ωραίους ανθρώπους, που αγαπούν τη δουλειά τους και τον τόπο τους.» Νομίζω ότι τελικά αυτό είναι το δυνατό μας σημείο: να εστιάζουμε στους ανθρώπους – τόσο της ομάδας μας, όσο και σε όλους τους συνεργάτες που θα συναντήσει ο ταξιδιώτης μας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του. Και φυσικά δεν ταιριάζουν όλοι με όλους. Είναι στο χέρι μας το mix & match.

MAMAKITA | Εξατομικευμένα οικογενειακά ταξίδια στην Ελλάδα και την Ιταλία

 Από πού προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος της πελατείας σας; Σε ποιες χώρες δραστηριοποιείστε;

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και την Ιταλία και οι πελάτες μας είναι κυρίως από τη Βόρεια Αμερική (ΗΠΑ και Καναδάς), γιατί αυτή η αγορά έχει τις απαιτήσεις που εμείς μπορούμε να καλύψουμε. Συνήθως σχεδιάζουν ένα ταξίδι ζωής, το οποίο αντιλαμβάνονται ως επένδυση για τα παιδιά τους, αναζητούν υπηρεσίες υψηλής ποιότητας από την αρχή ως το τέλος και επιθυμούν να εμπιστευτούν αληθινούς ανθρώπους – και όχι να σπαταλήσουν τον χρόνο τους αναζητώντας πληροφορίες στο διαδίκτυο ή συνομιλώντας με αυτοματοποιημένα συστήματα.

 Ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί και για ποιο λόγο; Τι ζητάει ο κόσμος;

Οι ταξιδιωτικοί μας σύμβουλοι μιλάνε απευθείας με τους ταξιδιώτες, οι οποίοι είναι συνήθως πολύ επηρεασμένοι από την ωραιοποιημένη εικόνα που προβάλουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έχουν ακούσει συνήθως για τα νησιά κι εμείς καλούμαστε να διαχειριστούμε τις προσδοκίες και να προτείνουμε ίσως προορισμούς, διαφορετικούς από αυτούς που έχει ακούσει ή διαβάσει, αν πιστεύουμε ότι θα ικανοποιήσουν καλύτερα τις ανάγκες τους. Πλέον όλο και περισσότερο, οι ταξιδιώτες μας είναι ανοιχτοί στις προτάσεις μας.

Και αυτό είναι, στην πραγματικότητα, το πιο δύσκολο μέρος της δουλειάς μας. Οι ταξιδιώτες αναζητούν αυθεντικότητα, αλλά υπάρχουν πολλοί περιορισμοί στις υποδομές, την παροχή υπηρεσιών και τη συνδεσιμότητα. Οπότε προσπαθούμε να βρούμε μια ισορροπία, κάνοντας μικρά αλλά σταθερά βήματα σε προορισμούς που έχουν δυνατότητες.

MAMAKITA | Εξατομικευμένα οικογενειακά ταξίδια στην Ελλάδα και την Ιταλία

— Το εγχείρημα του MAMAKITA υπήρξε τολμηρό επιχειρηματικά από την αρχή του. Υπήρξαν άνθρωποι που πίστεψαν στο όραμά σας;

Πρώτα πίστεψαν σε αυτό οι σύζυγοι και τα παιδιά μας. Χωρίς την οικογένεια, δεν πας πουθενά. Πέραν αυτού, όμως, η αλήθεια είναι ότι όταν έχεις να παρουσιάσεις κάτι καινούριο, είναι δύσκολο και να το στήσεις και να το εξηγήσεις. Το MAMAKITA απευθύνεται σε μια ειδική αγορά – τις οικογένειες – που είναι μια πολύ πιο απαιτητική αγορά, για την οποία, ειδικά τότε που ξεκινήσαμε, «έτοιμο» προϊόν και υπηρεσίες δεν υπήρχαν.

Μάλιστα, οι οικογένειες, λόγω σχολείων των παιδιών, δεν ταξιδεύουν όλο τον χρόνο. Οπότε, θα έφτανε η ζήτηση για να επιβιώσει η εταιρεία; Επιπλέον, κεφάλαιο δεν υπήρχε. Πάντα όμως υπάρχουν κάποιοι «άγγελοι» σε τέτοιες περιπτώσεις. Επαγγελματίες και φίλοι με ανοιχτό πνεύμα και ιδέες – όπως η Μάγια Τσόκλη, ο Κώστας Τσαούσης, ο Σπύρος Αρσένης – που πίστεψαν σε εμάς και το MAMAKITA και μας υποστήριξαν, ο καθένας με τον δικό του μοναδικό τρόπο.

Επίσης, το πρόγραμμα NBG Business Seeds και το ACEin του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, και κυρίως το The People’s Trust του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, που υπήρξε καταλύτης, καθώς μας έδωσε τα πρώτα χρήματα και πολύ ουσιαστικό mentoring για να κάνουμε την αρχή.

MAMAKITA | Εξατομικευμένα οικογενειακά ταξίδια στην Ελλάδα και την Ιταλία

 Πρόσφατα πήρατε το Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία Family Travel στα Tourism Awards 2025! Τι σημαίνει για εσάς αυτή η διάκριση;

Με το Χρυσό Βραβείο στην κατηγορία Family Travel φέτος, επιβεβαιώσαμε ότι συνεχίζουμε να είμαστε πρωτοπόροι στην αγορά των οικογενειακών ταξιδιών στην Ελλάδα. Είχαμε συμμετάσχει στον διαγωνισμό το 2019 (Silver) και το 2021 (Gold). Φέτος συμμετείχαμε όχι τόσο με το επιχείρημα των νέων προορισμών ή εμπειριών, αλλά με ένα καινοτόμο μοντέλο λειτουργίας.

Μετά την πανδημία, η εταιρεία ήρθε αντιμέτωπη με μια νέα «κρίση»: την έκρηξη της τουριστικής ζήτησης (revenge tourism), κυρίως σε tailor-made ταξίδια με σύνθετες απαιτήσεις – οικογένειες πολλών γενεών, παρέες φίλων, παιδιά διαφορετικών ηλικιών σε συνδυασμό με ταξιδιώτες τρίτης ηλικίας.

Αντιμετωπίσαμε αυτήν την πρόκληση με τη συγχώνευση με την Travel12, με την οποία είχαμε ήδη συνεργαστεί στο project «Ελλάδα Ασφαλώς» και στην επέκτασή μας στην Ιταλία. Ως μία νέα, μεγαλύτερη εταιρεία με δύο brands, εφαρμόσαμε ένα καινοτόμο μοντέλο εργασίας στον χώρο των tailor-made ταξιδιών, το οποίο ενισχύει τις πωλήσεις ακόμη και στην περίοδο αιχμής και διασφαλίζει υψηλό επίπεδο υπηρεσιών από την πρώτη επαφή έως την ολοκλήρωση του ταξιδιού.

Με αυτό το μοντέλο, έχουμε τετραπλασιάσει το προσωπικό μας, τριπλασιάσει τον τζίρο και το capacity των ταξιδιών. Οι ταξιδιωτικοί μας σύμβουλοι συγκαταλέγονται στην κορυφαία δεκάδα παγκοσμίως σε conversion rate, τζίρο και reviews στις μεγαλύτερες αμερικανικές πλατφόρμες που συνδέουν απευθείας ταξιδιώτες με travel specialists.

MAMAKITA | Χρυσό Βραβείο

 Με ποιον τρόπο επιλέγετε το προσωπικό σας; Τι προσόντα πρέπει να έχει κάποια ή κάποιος για να ενταχθεί στην ομάδα σας;

Να έχεις πάθος για το ταξίδι, να έχει γνώσεις και ενδιαφέρον για τον πολιτισμό, να είναι ομαδικός παίκτης και να του αρέσει η φιλοξενία. Τη δουλειά του τη μαθαίνουμε εμείς. Γι’ αυτό και στη διαδικασία επιλογής προσωπικού, δεν επικεντρωνόμαστε στην προϋπηρεσία σε τουριστικό γραφείο. Επικεντρωνόμαστε στην ενσυναίσθηση, την έμφυτη περιέργεια και τη διάθεση για έρευνα και ταξίδι.

 Ποια είναι τα επόμενα σχέδια επέκτασης; Έχετε στο μυαλό σας νέους προορισμούς, αγορές ή θεματικές εμπειρίες;

Εμείς διαρκώς «επεκτεινόμαστε» – αλλά όχι με την έννοια που συχνά προβάλλεται σήμερα, αυτή του γρήγορου scaling και της γεωγραφικής επέκτασης. Για εμάς, η «επέκταση» σημαίνει εμβάθυνση. Εστιάζουμε στο να ξαναδούμε σε βάθος τις υπηρεσίες μας, να τις εμπλουτίσουμε, να τις επανασχεδιάσουμε με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των οικογενειών. Αυτή η ανανέωση της γνώσης και η ποιότητα απαιτούν γερά θεμέλια! Όπως ακριβώς και οι οικογενειακοί δεσμοί, που δεν μετριούνται με KPIs, αλλά με διάρκεια και ουσία.

MAMAKITA | Εξατομικευμένα οικογενειακά ταξίδια στην Ελλάδα και την Ιταλία

→ Το MAMAKITA έχει υποστηριχθεί από το The People’s Trust του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, έναν ιδιωτικά χρηματοδοτούμενο μη κερδοσκοπικό οργανισμό που υποστηρίζει νεοσύστατες και υφιστάμενες μικρές επιχειρήσεις όλων των κλάδων. Παρέχει αρωγές έως €15.000 και δωρεάν υπηρεσίες επιχειρηματικής ανάπτυξης για τους ωφελούμενούς του. Ο οργανισμός έχει ως προτεραιότητα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, μέσω βιώσιμων επιχειρήσεων για τις οποίες δεν υπάρχουν άλλες πηγές χρηματοδότησης.