Smart Life

Πού ξοδεύουν τα παιδιά το χαρτζιλίκι τους σήμερα;

Η απάντηση ίσως δεν είναι τόσο προφανής

A.V. Team
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το χαρτζιλίκι δεν καταλήγει πλέον μόνο στο κυλικείο του σχολείου, στο σινεμά ή σε ένα καινούργιο t-shirt. Οι έφηβοι 15 έως 17 ετών κινούνται σε ένα περιβάλλον όπου οι οικονομικές τους επιλογές περνούν μέσα από οθόνες, εφαρμογές και social media και τα μικροέξοδά τους αντικατοπτρίζουν ακριβώς αυτές τις νέες συνθήκες.

Συνδρομές, ψηφιακές αγορές, παραγγελίες φαγητού κ.ά. διαμορφώνουν τη νέα πραγματικότητα. Το παραδοσιακό μοντέλο του χαρτζιλικιού μετασχηματίζεται σε κάτι πολύ πιο σύνθετο: ένα εργαλείο έκφρασης, ταυτότητας και συμμετοχής στις τάσεις. Παράλληλα, για τους γονείς, δημιουργείται η ανάγκη να κατανοήσουν αυτή την αλλαγή και να υποστηρίξουν τα παιδιά τους στη σωστή οικονομική διαχείριση, με τρόπο που να σέβεται την αυτονομία αλλά και να καλλιεργεί υπευθυνότητα.

Ψηφιακή γενιά με ψηφιακό πορτοφόλι

Σήμερα, αν ρωτήσει κανείς έναν 16χρονο πώς θα διαχειριζόταν 10€, οι πιθανές απαντήσεις θα περιλαμβάνουν  κάποια συνδρομή στο Spotify, κάποια παραγγελία από εφαρμογές delivery, αναβάθμιση στην αγαπημένη του εφαρμογή ή παιχνίδι, αγορά κάποιας έξυπνης συσκευής κ.ο.κ. Η καθημερινότητα των εφήβων περιστρέφεται γύρω από το κινητό τους και το ίδιο συμβαίνει, πλέον, και με το χαρτζιλίκι τους. Δεν πρόκειται για μια ακόμα μόδα που αναμένεται να ξεπεραστεί, αλλά για μια νέα πραγματικότητα που κυριαρχεί για πρακτικούς λόγους.

Οι νέοι θέλουν ευκολία, ταχύτητα και προσωποποίηση, κάτι που αποδεικνύει το γεγονός πως το 85% της Gen Z προτιμά τις ανέπαφες συναλλαγές. Κι όταν η πραγματικότητα αυτή αγγίζει τα παιδιά, τίθεται ένα νέο ερώτημα: πώς μπορεί να γίνει η μετάβαση από το φυσικό στο ψηφιακό χαρτζιλίκι, χωρίς να χαθεί η ευκαιρία για μάθηση και υπευθυνότητα;

Η επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Τα social media έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή των εφήβων με αποτέλεσμα να επηρεάζουν μεταξύ άλλων και τις καταναλωτικές επιλογές τους. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα στις ΗΠΑ, περισσότεροι από τους μισούς δηλώνουν ότι είναι πιθανό να ανακαλύψουν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που θα ήθελαν να αποκτήσουν μέσα από τα feed των προφίλ τους, παρακολουθώντας influencers και δημιουργούς περιεχομένου, σε αντίθεση με το 8% που αφορά την τηλεόραση.

Οι αγορές, πλέον, δεν αποτελούν μόνο μια οικονομική πράξη αλλά αποκτούνκαι μια επικοινωνιακή και κοινωνική χροιά. Το να παραγγείλει ένας έφηβος εκείνο το νέο ρόφημα που είναι της μόδας μαζί με τους φίλους του από την ίδια πλατφόρμα ή να αγοράσουν όλοι μαζί το ίδιο μπλουζάκι είναι ένας τρόπος σύνδεσης που ενισχύεται όλο και περισσότερο λόγω της συνεχούς έκθεσης και αλληλεπίδρασης στα κοινωνικά δίκτυα.

Νέες αξίες - Νέα καταναλωτικά πρότυπα

Οι έφηβοι σήμερα δεν περιορίζονται στο να καταναλώνουν αλλά επιλέγουν με βάση τις αξίες τους, την ταυτότητα και την αισθητική τους. Οι αποφάσεις τους δεν καθορίζονται αποκλειστικά από την ανάγκη ή την τιμή, αλλά από το πώς ένα προϊόν ή μια υπηρεσία συνδέεται με το ποιοι είναι ή ποιοι θέλουν να γίνουν.

Η νέα γενιά ενδιαφέρεται περισσότερο από ποτέ για ζητήματα όπως η βιωσιμότητα, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η αυθεντικότητα των επιχειρήσεων και η στήριξη μικρών ή τοπικών δημιουργών. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στον τρόπο που ξοδεύουν το χαρτζιλίκι τους. Ένα παιδί 15 ετών, για παράδειγμα, μπορεί να επιλέξει να αγοράσει ένα ρούχο από μια μικρή επιχείρηση που χρησιμοποιεί φυσικά υλικά ή να στηρίξει έναν ανεξάρτητο δημιουργό που πουλά χειροποίητα αντικείμενα μέσω Instagram.

Οι συνδρομές σε υπηρεσίες ψυχαγωγίας (π.χ. streaming) είναι συχνά από τις πρώτες επιλογές, μιας και παρέχουν περιεχόμενο, μουσική ή αποκλειστικά ψηφιακά προνόμια που ενισχύουν την προσωπική εμπειρία. Πολύ δημοφιλείς είναι και οι παραγγελίες φαγητού ή ροφημάτων μέσω εφαρμογών, ειδικά ως καθημερινή συνήθεια μετά το σχολείο ή το φροντιστήριο.

Τα χρήματα μπορεί να κατευθυνθούν, επίσης, σε αγορές ρούχων ή αξεσουάρ που αντανακλούν το προσωπικό στυλ, σε αντικείμενα τεχνολογίας, όπως ακουστικά ή αξεσουάρ για το κινητό, ή σε ψηφιακό περιεχόμενο όπως αναβαθμίσεις σε παιχνίδια και εφαρμογές. Ακόμη και οι διαδικτυακές πλατφόρμες που φιλοξενούν μεταχειρισμένα προϊόντα ή χειροτεχνίες αποτελούν πόλο έλξης για όσους επιδιώκουν να διαφοροποιηθούν από την κουλτούρα των εταιρειών fast-fashion.

Η κατανάλωση, λοιπόν, είναι πράξη έκφρασης. Δεν έχει σημασία μόνο το τι αγοράζουν, αλλά και ο λόγος. Οι επιλογές τους έχουν χαρακτήρα και στόχευση - και αυτό διαμορφώνει ένα εντελώς νέο τοπίο στις καθημερινές συναλλαγές: πιο συνειδητοποιημένο, πιο προσωποποιημένο και αναμφίβολα, πιο ψηφιακό.

Το χαρτζιλίκι στην ψηφιακή εποχή

Καθώς οι έφηβοι αποκτούν μεγαλύτερη αυτονομία στις οικονομικές τους συναλλαγές, χωρίς να έχουν ακόμη πλήρως αναπτυγμένη την αίσθηση του προϋπολογισμού ή της αποταμίευσης, οι γονείς αναζητούν τρόπους να παρακολουθούν και να καθοδηγούν τη διαχείριση του χαρτζιλικιού χωρίς να περιορίζουν την ελευθερία τους.

Μια λύση που απαντά σε αυτές τις ανάγκες είναι η νέα υπηρεσία Eurobank Teens, την οποία οι γονείς μπορούν να ενεργοποιήσουν εύκολα μέσω του Eurobank MobileApp. Μέσα από αυτή, εκδίδεται μια άυλη προπληρωμένη κάρτα για τα παιδιά τους, η Prepaid Visa Eurobank Teens, η οποία φορτίζεται εύκολα και επιτρέπει την παρακολούθηση των συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο. Το παιδί, από την πλευρά του, αποκτά δικό του ψηφιακό προφίλ στην εφαρμογή, όπου έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει την εμφάνισή της, επιλέγοντας διαφορετικό θέμα και τη δική του φωτογραφία, χρησιμοποιεί την κάρτα του για online ή ανέπαφες συναλλαγές με το κινητό του, και εξοικειώνεται σταδιακά με την έννοια της διαχείρισης χρημάτων. Όλα αυτά με απόλυτη ασφάλεια, καθώς οι γονείς μπορούν να παγώσουν προσωρινά την κάρτα, σε περίπτωση απώλειας του κινητού, να δουν κάθε συναλλαγή και να διαμορφώσουν από κοινού με τα παιδιά τους καλές καταναλωτικές συνήθειες και οικονομικές πρακτικές.

Η υπηρεσία απευθύνεται σε εφήβους 15 έως και 17 ετών και λειτουργεί όχι απλώς ως εργαλείο πληρωμής, αλλά ως πρώτο βήμα οικονομικής ανεξαρτησίας σε ένα περιβάλλον που τα παιδιά γνωρίζουν και εμπιστεύονται.