6237-14354.jpg
Λευκωμα - Τεχνη

Η δημοπρασία

Ο έγκριτος οίκος δημοπρασιών Strachan & Quinn με γραφεία στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και το Τορόντο ένα χρόνο πριν, το Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2009 στις 2 π.μ., δημοπρατεί τα προσωπικά είδη ενός ζευγαριού. Η Λενόρ Ντούλαν και ο Χάρολντ Μόρις χώρισαν και δεν γιορτάζουν. Εκποιούν όλα τα αντικείμενα που υπήρξαν μάρτυρες της σχέσης τους: βιβλία, ρούχα, δώρα, κουζινικά, cd, φωτογραφίες, τασάκια, χειρόγραφα σημειώματα. Τα αντικείμενα αυτά, κοινότοπα και θεμελιώδη συγχρόνως, δεν είναι που φέρνουν κοντά ένα ζευγάρι, αυτά δεν αποτελούν το συνδετικό ιστό των αναμνήσεών του;

                             

Το τέλος μιας σχέσης σ’ ένα graphic novel

 1.332 «πράγματα» που περικλείουν ένα συναισθηματικό μικρόκοσμο και γεμίζουν κάμποσα τετραγωνικά, πουλιούνται σε τιμές προσιτές. Ο κατάλογος αποτελείται από 332 φωτογραφίες, που μαζί με τις λεζάντες συστήνουν την ιστορία του ζευγαριού. Ο κατάλογος διαβάζεται σαν μυθιστόρημα. Για την ακρίβεια, διαβάζεται με αμείωτο ενδιαφέρον σαν ένα graphic novel ή σαν μαυρόασπρο φωτορομάντζο εποχής. Σε μία από τις πρώτες φωτογραφίες του καταλόγου μάς συστήνονται: είναι η γνωριμία της Λενόρ με τον Χάρολντ, σε πάρτι Χάλοουιν, εκείνη ντυμένη δολοφόνος (Λίζι Μπόρντεν) και εκείνος μάγος (Χάρι Χουντίνι). Ακολουθεί μία φωτογραφία από τσαλακωμένη χαρτοπετσέτα με το e-mail της γραμμένο χειρόγραφα. Μαθαίνουμε ότι εκείνη δουλεύει στους “Νew Υork Times”, είναι 26 χρονών και εκείνος 40άρης φωτογράφος που ταξιδεύει πολύ, ακολουθούν μια σειρά από γράμματα, e-mail, φωτογραφίες και δώρα που αποδεικνύουν το ευοίωνο ξεκίνημα της σχέσης. Μετά έρχεται η συγκατοίκηση και η οικειότητα που αποδεικνύουν οι πιτζάμες, τα εσώρουχα, οι ποδιές και οι πετσέτες κουζίνας, τα νεσεσέρ, οι συνταγές μαγειρικής, τα επιτραπέζια παιχνίδια, οι κλεμμένες από εστιατόρια αλατιέρες. Τέλος, όπως είναι αναμενόμενο, τα τεκμήρια της τρίχρονης σχέσης που φθίνει... σημειώσεις απόγνωσης σε ημερολόγιο, δώρα συγνώμης και τέλος αποξηραμένα λουλούδια. Μέσα από τα αντικείμενα μαθαίνουμε και τους χαρακτήρες τους. Εκείνη ρομαντική με ξεσπάσματα (σπάει πράγματα), εκείνος ψύχραιμος και αποστασιοποιημένος (τηρεί μια φωτογραφική απόσταση από τη ζωή). Το λόγο του χωρισμού δεν θα τον αποκαλύψω. 

                                          

Το εύρημα

Πρόκειται για μια καλοστημένη λογοτεχνική φάρσα! Οι πρωταγωνιστές δεν είναι αληθινοί, ο οίκος δημοπρασιών δεν υπάρχει και ο κατάλογος απλώς είναι εξαιρετικά αληθοφανής. Η συγγραφέας Λιάν Σάπτον είναι καλλιτεχνική διευθύντρια στους “New York Times” και θέλησε αφηγηθεί μ’ ένα διαφορετικό τρόπο μια κοινότοπη ιστορία διαλυμένης σχέσης. Η Σάπτον καταπιάστηκε και με την παραμικρή λεπτομέρεια και εικονογράφησε μια έξυπνη, νεοϋορκέζικη, πιστευτή ιστορία. Έμπνευσή της, ένας κατάλογος δημοπρασιών του 2006 με τα προσωπικά αντικείμενα του Τρούμαν Καπότε και ένας κατάλογος έκθεσης που αφορούσε την αλληλογραφία του Τεντ Χιουζ και της Σίλβια Πλαθ. Ο Μπραντ Πιτ ανέλαβε τη διασκευή του βιβλίου σε ταινία, με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τη Νάταλι Πόρτμαν.            

«Σημαντικά έργα τέχνης και προσωπικά είδη από τη συλλογή της Λενόρ Ντούλαν και του Χάρολντ Μόρις. Περιλαμβάνονται βιβλία, ενδυματολογικές επιλογές και  κοσμήματα»

της Λιάν Σάπτον, μτφ. Τίνα Θέου, εκδ. Τόπος, σελ. 144, € 13,90