Βιβλιο

Ράγκναρ Γιόνασον: Ο καλύτερος συγγραφέας αστυνομικού σήμερα;

Διαβάσαμε πρώτοι το «Σκοτάδι», που κυκλοφορεί 23/11 από τις εκδ. Καστανιώτη

Δημήτρης Καραθάνος
ΤΕΥΧΟΣ 762
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Παρουσίαση του βιβλίου «Σκοτάδι» του Ράγκναρ Γιόνασον, που θα κυκλοφορήσει στις 23/11 από τις εκδόσεις Καστανιώτη σε μετάφραση της Βίκυς Αλυσσανδράκη

Όταν πέφτει το «Σκοτάδι» οι σελίδες θροΐζουν σαν ανταριασμένη νυκτωδία. Κανένα άλλο φρεσκοτυπωμένο αστυνομικό δεν ενώνει τόσο αβίαστα την ίντριγκα με την ψυχολογία χαρακτήρων, και ούτε θα βρεις αλλού τόσο καλοκουρδισμένη πρόζα – ενώ το σοκαριστικά απροσδόκητο φινάλε θα σου προκαλέσει ίλιγγο. Στο «Σκοτάδι» του Ράγκναρ Γιόνασον (εκδ. Καστανιώτη, μετάφραση Βίκυ Αλυσσανδράκη), κρύβεται Scandi-noir ύψιστης κλάσης με ντελίριο ανατροπών και προέλευση την Ισλανδία. Κυκλοφορεί στις 23 Νοεμβρίου και θα πλασαριστεί ψηλά στη λίστα με τα απαραίτητα αναγνώσματα.

Ράγκναρ Γιόνασον. Η Ίρσα Σιγκουρδαντότιρ τον λατρεύει. Ο Ίαν Ράνκιν και ο Άντονι Χόροβιτς τον επαινούν εδώ και χρόνια. Οι Times τον τοποθετούν ανάμεσα στους 100 κορυφαίους νουάρ μυθιστοριογράφους μετά το 1945, τα τηλεοπτικά δίκτυα διαγκωνίζονται για τα δικαιώματα μεταφοράς του έργου του, περισσότερα από 1,5 εκατομμύριo αντίτυπα βιβλίων του έχουν διαβαστεί σε πάνω από 30 γλώσσες. Έχει εκδώσει 8 τίτλους στις σειρές Dark Iceland και Hidden Iceland την τελευταία δεκαετία, εσύ περίμενες προ πολλού να καταπιαστείς μαζί του. Να η ευκαιρία.

O συγγραφέας από τη χώρα του υποαρκτικού κλίματος και των φιορδ συστήνει την επιθεωρήτρια Χούλντα Χερμανσντότιρ, μια ηρωίδα μακριά από τα στάνταρ του τυπικού αστυνομικού. Εξηνταπεντάρα με σακούλες κάτω από τα μάτια, ρυτίδες εδώ κι εκεί, χαλαρωμένο δέρμα και γκρίζα μαλλιά, η παλιά καραβάνα της αστυνομίας του Ρέικιαβικ, της οποίας κάθε προσπάθεια ιεραρχικής ανέλιξης στο παρελθόν προσέκρουσε στον τοίχο της ανδρικής προκατάληψης, μετρά μέρες ως τη σύνταξη περιπλανώμενη με ένα κειμηλιακό δίπορτο Σκόντα του ’80, ενώ τις νύχτες παραδίνεται άνευ όρων στην κούραση και την κατάθλιψη. Πνιγμένη στη μοναξιά και με την προοπτική της υποχρεωτικής απραξίας ολοένα πιο κοντά, η Χούλντα αναλαμβάνει μια τελευταία υπόθεση.

Το πτώμα μιας νεαρής γυναίκας είχε εντοπιστεί σε έναν όρμο, μέσα στο πυκνό σκοτάδι του χειμωνιάτικου πρωινού. Το όνομά της ήταν Ελένα. Είχε έρθει από τη Ρωσία τέσσερις μήνες πριν από το τραγικό συμβάν για να ζητήσει άσυλο στην Ισλανδία. Η κοπέλα ήταν είκοσι εφτά χρόνων. Σύμφωνα με την ιατροδικαστική έκθεση, είχε πνιγεί σε θαλασσινό νερό. Το σώμα της, γεμάτο πληγές και εκχυμώσεις, τα τραύματα στο κεφάλι της έδειχναν ότι ίσως και να είχε υποστεί κακοποίηση. Πέρασε πάνω από ένας χρόνος και το θέμα είχε πια ξεχαστεί εντελώς. Η ιστορία δεν φαινόταν να είχε απασχολήσει ιδιαίτερα τους δημοσιογράφους, ενώ ο επικεφαλής των αρχικών ερευνών είχε αποφανθεί ότι επρόκειτο για αυτοκτονία. Η επιθεωρήτρια Χούλντα Χερμανσντότιρ δεν πείθεται καθόλου από το βιαστικό πόρισμα.

Ανασύροντας την υπόθεση από το αρχείο, η Χούλντα αποφασίζει να γίνει η φωνή μιας γυναίκας που δεν μπορεί πια να μιλήσει. Καθώς ωστόσο η έρευνα προχωρά, η επιθεωρήτρια διαπιστώνει ότι ψηλαφεί μέσα στα προσωπικά της σκοτάδια, ερχόμενη αντιμέτωπη με τη μετάνοια, την απόγνωση, τον κυνισμό, αλλά και την αθέατη όψη του φαινομενικά φιλήσυχου νησιού της βόρειας Ευρώπης. Στο ρεαλιστικό, υπαρξιστικό whodunnit του Ράγκναρ Γιόνασον ξεδιπλώνεται η τραυματισμένη φυσιογνωμία της Χούλντα Χερμανσντότιρ, μιας πρωταγωνίστριας της οποίας η βαθιά οδύνη καθρεφτίζεται στο αμείλικτο κατάστιχο των επιλογών της, όσο και των επιλογών εκείνων που έκαναν άλλοι για λογαριασμό της. Αγωνιώδες και διαποτισμένο με εσωτερική θλίψη και νοσηρή γοητεία, «Το σκοτάδι» απευθύνεται σε όσους επιζητούν σκανδιναβικό νουάρ έξω από τα συνηθισμένα.