Όπερα: οι παραγωγές του φθινοπώρου
Θεατρο - Οπερα

Όπερα: οι 12 παραγωγές που ξεχωρίσαμε για την αρχή της σεζόν 2025-26

Από την «Τζοκόντα» του Πονκιέλλι μέχρι το «Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα» σε μουσική διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή
niki-koskina1
Νίκη - Μαρία Κοσκινά
ΤΕΥΧΟΣ 970
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Όπερα: Η σεζόν ξεκινά με επαναλήψεις και αναβιώσεις, περιοδείες σε Ελλάδα και εξωτερικό αλλά και νέες παραγωγές 

Κλασικές ή πιο μοντέρνες προσεγγίσεις, πολυαναμενόμενες συμπράξεις, αναβιώσεις και νέες παραγωγές, ας δούμε παρακάτω τι εμπεριέχει το τοπίο της όπερας στο πρώτο τρίμηνο της σεζόν 2025-26. 

Στην Εθνική Λυρική Σκηνή, η σεζόν ξεκίνησε νωρίς με τις περιοδείες της «Τραβιάτας», σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του Νίκου Σ. Πετρόπουλου -που αποθεώθηκε στην Κίνα πριν από λίγες ημέρες-αλλά και της «Χρυσής εποχής» του Κωνσταντίνου Ρήγου, η οποία μάλιστα αναμένεται να παρουσιαστεί στο Visavì Gorizia Dance Festival στην Ιταλία (18 Οκτωβρίου). Και οι δυο παραπάνω παραγωγές θα επανέλθουν στην ΕΛΣ την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2026. Στη συνέχεια, ένα άγνωστο κομμάτι της επτανησιακής σχολής, το «Flora mirabilis», του Σπυρίδωνα Σαμάρα, συστήνεται στο κοινό σε συναυλιακή μορφή και μουσική διεύθυνση του Κωνσταντίνου Τερζάκη.

Επίσημα, ωστόσο, η σεζόν στην ΕΛΣ ξεκινά με την «Τζοκόντα» του Αμίλκαρε Πονκιέλλι, σε συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (19, 22, 25, 29 Οκτωβρίου & 1, 4, 7 Νοεμβρίου). Διευθύνει ο Φαμπρίτσιο Βεντούρα και σκηνοθετεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κόβεντ Γκάρντεν Όλιβερ Μίερς. Η «Τζοκόντα» αποτέλεσε το πρώτο μεγάλο βήμα της Μαρίας Κάλλας στην Αρένα της Βερόνας το 1947, καθώς η άρια «Suicidio» ταυτίστηκε με τη φωνή της.

Ακολουθεί η αναβίωση της «Τόσκα» του Τζιάκομο Πουτσίνι, που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Νίκο Πετρόπουλο , σε μουσική διεύθυνση του Πάολο Καρινιάνι. Η όπερα αυτή, στη συγκεκριμένη εκδοχή παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ΕΛΣ το 2007 και ο Πετρόπουλος επέλεξε να τοποθετήσει τη δράση στη Ρώμη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Με έμφαση στη βία και τον σαδισμό, η σκηνή εκβιασμού και φόνου αποκτά διαστάσεις θρίλερ, ενώ η ασπρόμαυρη αισθητική και οι υποβλητικοί φωτισμοί θυμίζουν ιταλικό νεορεαλισμό (27, 30 Νοεμβρίου, 2, 7, 20, 23, 27 Δεκεμβρίου 2025 & 4, 7 Ιανουαρίου 2026). 
Στη συνέχεια, το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει μια νέα παραγωγή της «Ζιζέλ», σε μουσική του Αντόλφ Αντάμ. Την κλασική χορογραφία του Πετιπά αναβιώνουν οι χορογράφοι Βερόνικα Βιγιάρ και Ελένα Ιγκλέσιας (19, 21, 24, 26, 28, 30, 31 Δεκεμβρίου 2025 & 2, 3 Ιανουαρίου 2026).

Ωστόσο, το highlight της σεζόν 2025-26 της ΕΛΣ είναι το «Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα» του Γιώργου Κουμεντάκη, σε σκηνοθεσία, χορογραφία και εικαστική σύλληψη Δημήτρη Παπαϊωάννου και μουσική διεύθυνση Θεόδωρου Κουρεντζή. Με τη συμμετοχή πενήντα ερμηνευτών, ορχήστρας, χορωδίας και υψιφώνου, η νέα παραγωγή αναβιώνει ένα εμβληματικό έργο της δεκαετίας του ’90, σηματοδοτώντας την πολυαναμενόμενη επανένωση των δύο δημιουργών της Ομάδας Εδάφους, σε μια σύγχρονη σκηνική εγκατάσταση (20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30 Ιανουαρίου 2026).

Τέλος, δεν γίνεται να μην αναφέρουμε μια μεγάλη στιγμή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι. Η ΕΛΣ επανέρχεται στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, έπειτα από 65 χρόνια, με την αναβίωση της «Μήδειας» του Κερουμπίνι, της θρυλικής παραγωγής του 1961 με τη Μαρία Κάλλας στον ομώνυμο ρόλο, σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή, σκηνικά και κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη και χορογραφία Μαρίας Χορς (20 Ιουνίου 2026).

Στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, η σεζόν ξεκινά με μια αναβίωση. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ξαναδεί την τολμηρή όπερα «Κασσάνδρα» του διακεκριμένου Αργεντινού συνθέτη Πάβλο Ορτίς, σε κείμενο του σπουδαίου Ουρουγουανού δραματουργού Σέρχιο Μπλάνκο, σε μια συμπαραγωγή με το Teatro ColÓn της Αργεντινής. Σκηνοθετούν η Ντιάνα Θεοχαρίδη και ο Αλέξανδρος Ευκλείδης (4 & 5 Οκτωβρίου).
Λίγο αργότερα θα δούμε σε πανελλήνια πρεμιέρα μια επιθεώρηση σε συναυλιακή μορφή, το «Μπράβο κολονέλο», βασισμένο στο ομώνυμο σατιρικό έργο των Αλέκου Σακελλάριου και Δημήτρη Ευαγγελίδη, σε νέα ενορχήστρωση και μουσική διεύθυνση του Μιχάλη Παπαπέτρου (25, 26 Οκτωβρίου).

Ακολουθεί το μουσικό θέατρο «Ο ομφαλός της γης» του Φινκ Κλάιντχοϋ, σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωστόπουλου, ιδρυτή και καλλιτεχνικού διευθυντή του Ελληνογερμανικού Θεάτρου Κολωνίας, το οποίο γιορτάζει φέτος τα 35 του χρόνια (7 Νοεμβρίου). Τον Δεκέμβριο για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα παρουσιαστεί το «Tick, Tick… Boom!» του Τζόναθαν Λάρσον (6, 7, 14, 18, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 30 Δεκεμβρίου 2025 & 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11 Ιανουαρίου 2026), σε σκηνοθεσία της Έμιλυς Λουίζου.

Προτού κλείσει η χρονιά, έχουμε μια ακόμη αναβίωση, το «Θέλω να δω τον πάπα!» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου και σκηνοθεσία Νατάσας Τριανταφύλλη (12, 13, 17, 19, 21, 23, 24, 27, 28, 30, 31 Δεκεμβρίου 2025 & 2, 3, 4 Ιανουαρίου 2026).

Στο Ολύμπια-Δημοτικό Θέατρο Μαρία Κάλλας τα highlights μέχρι το τέλος του έτους είναι η όπερα «Ντον Πασκουάλε» του Γκαετάνο Ντονιτσέττι, σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου, με τον Χριστόφορο Σταμπόγλη στον ομώνυμο ρόλο, αλλά και η όπερα «Διδώ» του Διονυσίου Λαυράγκα, με τη Σοφία Κυανίδου και τον Δημήτρη Πλατανιά (σε συναυλιακή μορφή).

Δειτε περισσοτερα

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση