- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
«Ναπάλμ Χάσταγκ Φαμίλι»: Ο Πάνος Κούγιας αποδομεί την «άγια ελληνική οικογένεια»
Τι μας είπε για την οικογενειακή ιλαροτραγωδία που έγραψε και σκηνοθετεί στο θέατρο Φούρνος
Πάνος Κούγιας: Συνέντευξη με τον σκηνοθέτη με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης του «Ναπάλμ Χασταγκ Φαμίλι: Μια οικογενειακή ιλαροτραγωδία» στο θέατρο Φούρνος
Όταν οι ναπάλμ εκρήγνυνται, προκαλούν σοβαρά εγκαύματα και ολέθριες καταστροφές. Τι συμβαίνει στο σπίτι μιας μεσοαστικής οικογένειας, όταν ο εορτασμός της επετείου γάμου του γονιών γίνεται η αφορμή για να αποκαλυφθούν κρυμμένες σκέψεις και μυστικά; Το οικογενειακό τραπέζι αποδεικνύεται εξίσου επικίνδυνο με τις βόμβες ναπάλμ;
«Ναπάλμ Χάσταγκ Φάμιλι: Μια οικογενειακή ιλαροτραγωδία», είναι μια παράσταση-αποδόμηση της «άγιας Ελληνικής οικογένειας», το κείμενο και τη σκηνοθεσία της οποίας υπογράφει ο Πάνος Κούγιας, ένας νέος και πολλά υποσχόμενος σκηνοθέτης, αριστούχος απόφοιτος του πρώτου τμήματος σκηνοθεσίας του Εθνικού θεάτρου. Αρκετά ενθουσιώδης κατά τη διάρκεια της κουβέντας μας, όπως κάθε νέος που καταπιάνεται με αυτό που αγαπά και κάνει τα πρώτα του δημιουργικά βήματα, μου περιγράφει πώς επιδιώκει να αναπαραστήσει την πραγματικότητα της ελληνικής οικογενειακής συνθήκης.
«Συγκεντρώνονται γύρω από ένα οικογενειακό τραπέζι, και με άξονα τρία γεύματα, αναδεικνύεται η ρουτίνα, οι βίαιοι μηχανισμοί που αναπτύσσονται, τα μυστικά και οι κόκκινες λέξεις που διατρέχουν την οικογένεια, αποτίνοντας έναν φόρο τιμής, σε όλα εκείνα που από φόβο δεν ειπώθηκαν και η παράσταση ανασυνθέτει το ερώτημα: μήπως κάναμε κάπου λάθος;», λέει ο Πάνος Κούγιας σχετικά με την ιδέα της παράστασης η οποία αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις 20 Φεβρουαρίου στο Θέατρο Φούρνος. Και εξηγεί «επί της ουσίας, μέσα από το κείμενο, αποτυπώνεται η παθογένεια της ελληνικής οικογένειας, αναδεικνύεται ο τρόπος που ξηλώνεται η οικογενειακή σχέση και έρχονται στην επιφάνεια τα ζητήματα και τα προβλήματα που είναι παρατημένα κάτω από το χαλί».
Και ποια είναι τελικά η παθογένεια του Έλληνα; «Η επιδίωξή μου είναι μέσα σε αυτό το κείμενο να γίνει μια μεταφορά και να αναδειχθεί το κουσούρι του Έλληνα, που δεν είναι άλλο από το να μην είναι ευχαριστημένος ποτέ και με τίποτα. Κρυβόμαστε γιατί φοβόμαστε μήπως και τραυματιστούν οι δικοί μας, αλλά στην πραγματικότητα, τους τραυματίζουμε με χειρότερο τρόπο. Είμαστε μια χώρα έτοιμη να πετάξουμε τα κουσούρια αλλά όχι από πάνω μας.
»Στο όνομα της οικογένειας, μπορεί να κρύψει κανείς οποιαδήποτε κακοποίηση, παραβιαστική και καταχρηστική συμπεριφορά. Με το που πει κάποιος τη λέξη οικογένεια, αυτόματα παραγράφονται όλα. Είναι τόσο καταπιεστικό, αλλά και εμείς επειδή δεν ξέρουμε πώς να το αντιμετωπίσουμε, λιμνάζουμε μέσα σε αυτή τη δυστοπία και περιμένουμε να συμβεί κάτι που θα αλλάξει την κατάσταση. Περιμένουμε έναν εξωτερικό παράγοντα που θα ταράξει τις ισορροπίες και αυτό το πράγμα δεν έρχεται ποτέ».
Ο ίδιος δεν μου αποκαλύπτει παραπάνω λεπτομέρειες για το τι θα δούμε επί σκηνής, ωστόσο μιλά με θέρμη για την ομάδα που έχει γύρω του, μιας και πρόκειται για νέους καλλιτέχνες με ανησυχίες, και όπως λέει χαρακτηριστικά «η συνεργασία μας μπορεί να παρομοιαστεί με έναν ποταμό. Είναι τόσο χειμαρρώδης, τα παίρνει όλα στο πέρασμά του, μα στο τέλος καταλήγει σε ηρεμία».
Το «Ναπάλμ Χάσταγκ Φάμιλι: Μια οικογενειακή ιλαροτραγωδία», είναι κατά βάση ένα ρομαντικό έργο, μιας και ο ίδιος ο συγγραφέας αγαπά τον ρομαντισμό και το μελό. «Υπάρχει στο κείμενο κάτι που με αγγίζει πολύ. Η φράση λέει: “δύο άνθρωποι που αγαπήθηκαν τόσο πολύ στη ζωή, πρέπει να πεθάνουν και μαζί, για να μην βιώσει κανείς από τους δύο την απώλεια του άλλου”. Είναι μια κατάσταση που με αφορά πολύ, μια κατάσταση που δύσκολα μπορούμε να βιώσουμε δυστυχώς, γιατί ο πυρετός του σήμερα δεν επιτρέπει την άνθιση του ρομαντισμού».
Μα οι δυσκολίες της καθημερινότητας για έναν νέο δημιουργό δεν περιορίζονται μόνο στο ότι ο ρομαντισμός στην εποχή μας εκλείπει. Ο σκηνοθέτης αναφέρει πως η φτωχοποίηση και η διαρκής υποβάθμιση του θεάτρου επηρεάζει τους ίδιους τους καλλιτέχνες και τον τρόπο που επιλέγουν να εκπροσωπούν την τέχνη τους. «Για κάποιον περίεργο λόγο, κλινόμαστε συνεχώς να αποδείξουμε ότι αυτό που κάνουμε έχει ουσία και σημασία. Ο κλάδος έρχεται συνεχώς στην επικαιρότητα αρνητικά. Η πολιτεία πρέπει να αναστοχαστεί για το τι σημαίνει και το τι θέλουν να είναι το θέατρο για εκείνη. Μέσω του θεάτρου, επιδιώκουμε να προσφέρουμε μια ανάταση, ένα πέταγμα προς τα πάνω. Αυτό αν μια πολιτεία δεν καταφέρει να το δει, είναι η ίδια φτωχή».
Ο Πάνος Κούγιας όμως πάντα ονειρευόταν πως ήθελε να ακολουθήσει τον δρόμο του θεάτρου. Στον δρόμο του βρήκε ανθρώπους όπως τον Νίκο Καραθάνο, την Κάτια Γέρου και τον Πέτρο Κωστίκογλου, που τον ενέπνευσαν και αποτέλεσαν σταθμό για την πορεία του. Τον συγκινεί το ότι οι ηθοποιοί πάνω στη σκηνή γίνονται τρισδιάστατοι και το ότι μέσα από μια θεατρική παράσταση δημιουργούνται οι κώδικες που συνδέουν δημιουργούς και θεατές. «Μέσα από μια παράσταση μπορούμε να κάνουμε ένα “σάλτο” και να πετάξουμε. Είναι γοητευτικό ότι μέσα από τη δημιουργία, μπορούμε να κάνουμε διάλογο με βάθος και ουσία, να συνδεθούμε και να συγκινηθούμε».
INFO
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάνος Κούγιας
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Αδριανός Γκάτσος, Ελένη Παπαδογεώργου, Αντώνης Σανιάνος, Δάφνη Σκρουμπέλου, Ματίνα Στάμου
- ΘΕΑΤΡΟ: Φούρνος
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
«Η γνήσια, αυθεντική επαφή μεταξύ ηθοποιού και θεατή, είναι σαν να έχεις ρίξει ένα σημείωμα σε μια μπουκάλα στο πέλαγος και κάποιος την βρήκε»
Επιλέξαμε έργα που είτε κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες είτε επαναλήψεις από προηγούμενη σεζόν που θα παίζονται για λίγο καιρό ακόμη
Η Ειρήνη Μουντράκη ανέλαβε τη διασκευή του λογοτεχνήματος του Ανδρέα Καρκαβίτσα σε περιεκτικό δραματικό κείμενο
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Ένα έργο, γεμάτο αναπάντεχες συναντήσεις και ανατροπές που θα σας κάνει να γελάσετε με την ψυχή σας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.