- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Σεραφείμ Τσοτσώνης: Το MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του πάει πολύ
Ο μουσικός «μετέφρασε» πέντε έργα του μουσείου στη γλώσσα της μουσικής


Σεραφείμ Τσοτσώνης: Μια συναυλία ηλεκτρονικής μουσικής στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης βασισμένη σε 5 έργα της έκθεσης From Νow On.
Ακούω τον πυκνωτικό βόμβο που παράγουν τα βύσματα, οι καλωδιώσεις και οι συνδετήρες που ενώνουν τα «μηχανάκια» του. Στο κέντρο αυτού του ηλεκτρορχηστρικού σύμπαντος, όπου ο Σεραφείμ Τσοτσώνης στέκεται έτοιμος να ξεκινήσει το λάιβ του περικυκλωμένος από εκατοντάδες θεατές, χαρτογραφώ τη διάταξη του έξτρα line up γύρω από τον κεντρικό υπολογιστή και το πιανάκι του. Το μυθικό Yamaha Tenori-on σχεδιασμένο από τον Toshio Iwai μοιάζει με εξάρτημα από τον εξοπλισμό των αερόπλοιων του Dune. Με το που ξεκινά το λάιβ, ήχος και led φωτάκια παράγουν κυματομορφές που δίνουν εικόνα pulsar σε μιαν άμπιεντ μουσική, η οποία σταδιακά μεταμορφώνεται σε τέκνο λαμπυρίζοντας κρυσταλλικά.

Βλέπω για πρώτη φορά από κοντά κι όχι από βίντεο συναυλίας του Four Tet και της Bjork το όργανο το Tenori-on. Ως εφαρμογή είναι πλέον φορτωμένο και σε όλα τα pad και τα τηλέφωνα, μιας και η πολυτιμότητά του εγγυάται απίστευτες δυνατότητες-εφέ στην παραγωγή υβριδικής ή συμβατικής EDM (Electronic dance music). Όμως αυτό που κυριολεκτικά με συνεπαίρνει είναι όταν ο Τσοτσώνης φέρνει στα χείλια του το The Pipe, το δυναμικό κοντρόλερ που μπορεί να εκτοξεύσει όχι μόνο έναν απλό λαρυγγισμό ή μια φωνή, μα ακόμα και μια σιγανή ανάσα στο άπειρο του ήχου. Μέθεξη.

Καλεσμένος του MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ο (κατά προσωπική εκτίμηση) μεστότερος και ηλεκτρονικά πολυδιάστατος Έλληνας καλλιτέχνης, μουσικός και παραγωγός Σεραφείμ Τσοτσώνης πιστοποίησε την κλάση, το επίπεδο και το πολυσχιδές του δημιουργικού του σύμπαντος. Πέραν της θαυμαστής δεξιοτεχνίας που τον έκανε να διευθύνει τον εαυτό του δρώντας ταυτόχρονα σαν άνθρωπος ορχήστρα, ο Σεραφείμ εναρμόνισε το πλήθος του στιβαρού εξοπλισμού του με μια ηχητική κατασκευή, χτισμένη κομματάκι-κομματάκι. Ένας επικά συμπαντικός και κοσμογονικός ήχος.


Mα τον Θεό, κλείνοντας τα μάτια έβλεπα παγόβουνα να περικυκλώνουν τη Γροιλανδία, κόρνες περιπολικών να ανταριάζουν την Πατησίων, φάλαινες να ταξιδεύουν στον Ατλαντικό και σούπερ νόβα να τρέχουν κατοστάρι στο κουλουάρ του γαλαξία. Χτίζοντας ένα translatum όπου τα σύνορα ανάμεσα στην άμπιεντ, το τέκνο, τη μοντέρνα κλασική, το μπαρόκ και την ελεκτρόνικα καταργήθηκαν, ο Τσοτσώνης συνέθεσε μια ατμόσφαιρα απόλυτης σύμπλευσης με την έκθεση From Νow On. Πέντε έργα της έκθεσης Από Εδώ και Πέρα, το Phobia του John Vassos, The Runaway του Erwan Maheo, το Metoikesis της Lizzy Calligas, η Schismi της Cryssa και το The Game of Hands του Michel Francois, στάθηκαν η αφορμή όχι μόνο να συνθέσει κομμάτια που στην ουσία το καθένα τους έχει για τίτλο τον τίτλο του αληθινού έργου, αλλά βοήθησαν τον καλλιτέχνη να μεταφράσει δυαδικά τις εικόνες εκτός από μουσική και σε μια διαδραστική συνομιλία με το χώρο και τους ανθρώπου.

Νομίζω πως ζήσαμε στον υπερθετικό βαθμό αυτό που είναι και η ίδια η έκθεση συνολικά, εμπειρίες δηλαδή πρωτόγνωρες και αναπάντεχες, καλλιτεχνικές συζεύξεις όπου διαφορετικές αφηγήσεις λειτουργούν όχι ως απλές προτάσεις για περιήγηση στον πλούτο του «ντεπόζιτου» του μουσείου, αλλά δημιουργούν μια αφετερία και ένα σημείο εκκίνησης διαλόγου ανάμεσα σε δημιουργούς και κοινό.


«Με την έκθεση σηματοδοτείται μια στιγμή επανεξέτασης των μόνιμων συλλογών του μουσείου, το οποίο ως οργανισμός διαχέεται στην κοινωνία με ποικίλους τρόπους: ως επιστημονική γνώση, ως αισθητική, ως ιδεολογία, ως τρόπος ανάγνωσης της οπτικής εμπειρίας, ως τόπος ψυχαγωγίας, ταξιδιού και μάθησης, ως στάση απέναντι στον σύγχρονο υλικό πολιτισμό γενικά, ως άποψη για την ταυτότητα, την ετερότητα, τη σημασία και τη σχέση του παρελθόντος και του παρόντος».

Θεωρώ πως όλα τα παραπάνω, αντλημένα από τον καταπληκτικό κατάλογο της έκθεσης From Now On, δε θα μπορούσαν να βρουν καλύτερο ηχητικό μανιφέστο και ηλεκτρονική μπροσούρα από αυτήν που μας χάρισε ο Σεραφείμ Τσοτσώνης, σε ετούτη την ελεγειακή χοροεσπερίδα του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Από τον Gus G που παίζει για πρώτη φορά στο Μέγαρο μέχρι τον Slimane που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Ο άνθρωπος που σε επηρέασε –μαζί με τον Γιάννη Πετρίδη– περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον
Έχουν προγραμματιστεί για φέτος 99 συναυλίες έργων του Βιβάλντι
Λίγο πριν τις «Συμφωνικές ροκ μεταμορφώσεις» μιλήσαμε με τον Έλληνα βιρτουόζο κιθαρίστα και ιδρυτή των Firewind
Ο Κέντρικ Λαμάρ δεν έκανε απλώς μια εμφάνιση στο Super Bowl αλλά γράφτηκε μια ένδοξη σελίδα στο τόμο της pop culture
Στη λίστα και η Μαράια Κάρεϊ, μια από τις διαχρονικές παραλείψεις του θεσμού
Με αφορμή τους εορτασμούς για το Έτος Μίκη Θεοδωράκη έχουν προγραμματιστεί δύο μοναδικές βραδιές αφιερωμένες στις συνθέσεις του
Έκανε επίσης καριέρα με το ψευδώνυμο Buster Poindexter
Ο πρώην frontman των White Stripes απαντά στις αυξημένες απαιτήσεις των fans
«Ήταν συμβολικό, ο δικός του τρόπος να προσεγγίσει τη νέα γενιά» - Aυξήθηκαν κατά 430% τα streams του ράπερ
Ο Παύλος Παυλίδης επιστρέφει στην Πλατεία Νερού για μια συναυλία-σταθμό
Αντίστροφη μέτρηση για την προπώληση των εισιτηρίων
Ο ράπερ από το Κόμπτον ξέρει να παίζει το παιχνίδι
Ο γνωστός μουσικός μιλάει για τα κομμάτια του νέου του femme άλμπουμ με τίτλο «Η»
Η περιπέτεια ενός δίσκου και η επιτυχία της ομάδας
Οι αναγνώστες μας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επέλεξαν σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια. Δείτε το αποτέλεσμα
Οι αναγνώστες μας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επέλεξαν σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια. Δείτε το αποτέλεσμα
Οι αναγνώστες μας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επέλεξαν σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια. Δείτε το αποτέλεσμα
Οι αναγνώστες μας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επέλεξαν σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια. Δείτε το αποτέλεσμα
Το «Hurry Up Tomorrow» κυκλοφόρησε στις 31 Ιανουαρίου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.