Κινηματογραφος

Οι Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x με πολλά καρέ και... μια Τρύπα

7 καλοί λόγοι για να ξεπεράσετε το γεγονός πως το καλοκαίρι τελείωσε

4753-35225.jpg
Τζούλια Διαμαντοπούλου
ΤΕΥΧΟΣ 314
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Το άγγιγμα του Λιούμπιτς
Το άγγιγμα του Λιούμπιτς

Το 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x, ξεκινάει στις 15 Σεπτεμβρίου στις αίθουσες Αττικόν Cinemax Class, Απόλλων Cinemax Class και Δαναός 1&2. Ακολουθεί ένας χάρτης για να περιπλανηθείτε στις (περισσότερες από) 150 ταινίες του. Διαφορετικά, 7 καλοί λόγοι για να ξεπεράσετε το γεγονός πως το καλοκαίρι τελείωσε. Σε κάθε περίπτωση, καλό μας φθινόπωρο και καλό σινεμά.

Γύρω στα μεσάνυχτα

Οι παραγωγές της Autour de Minuit ταιριάζουν μια χαρά με τα στερεότυπά μας περί γαλλικής κουλτούρας: ακραία αισθητική, εικαστικό ένστικτο, γερό θεωρητικό υπόβαθρο. Η σχέση όμως της καινοτόμου εταιρείας παραγωγής με το στερεότυπο τελειώνει εκεί. Άλλωστε, συνδυάζοντας πλαστικές τέχνες, μουσική και κινηματογράφο, τα projects της κινούνται συχνά σε πολύ πιο underground επίπεδα απ’  αυτά που θα επέτρεπε ο γαλλικός καθωσπρεπισμός. Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ θα προβληθούν 13 μικρού μήκους παραγωγές με την υπογραφή της. 

Μη χάσετε: Το βραβευμένο με Όσκαρ Logorama, τη γραφιστική αποτύπωση ενός marketing oriented κόσμου, πλασμένου από λογότυπα, καταναλωτικές ανάγκες και ευφυή ειρωνεία (25/9, 17.45, Απόλλων).

Ι like to be in America

Η Τζούλια Ρόμπερτς τρώει, προσεύχεται και αγαπάει (τον Χαβιέ Μπαρδέμ) στην κινηματογραφική μεταφορά του bestseller Eat, Love, Pray, ο Μπεν Άφλεκ σε own man show (γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί) στο The Town θέτει από νωρίς υποψηφιότητα για τα Όσκαρ και ο Γούντι Άλεν ανταλλάσσει την ψυχανάλυση με τη μεταφυσική στο Θα συναντήσεις έναν ψηλό, μελαχρινό άντρα.

Μη χάσετε: Το Freakonomics, που ξεκίνησε ως άρθρο στη “New York Times”, έγινε ένα από τα βιβλία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της δεκαετίας, για να καταλήξει φέτος στον κινηματογράφο από μια ομάδα σκηνοθετών (24/9, 22.45, Δαναός 1), και το ανατριχιαστικό Buried, το 90λεπτο θρίλερ του Ροντρίγκο Κορτέζ, με πρωταγωνιστή τον Ράιαν Ρέινολτνς, εξ ολοκλήρου γυρισμένο σ’ ένα φέρετρο (25/9, 23.00, Αττικόν).

Δυνάμωσέ το 

Νέες ταινίες με παλιό soundtrack. Από το «μουσικό» τμήμα του φετινού φεστιβάλ ξεπηδούν το Benda Bilili!, με ήρωες τους παραπληγικούς Κονγκολέζους μουσικούς της ρούμπα και της reggae, και το Sex And Drugs And Rock n’ Roll για τον Ντιούρι και τους Blockheads.

Μη χάσετε: Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ When you’re strange για τους Doors σε σκηνοθεσία DiCillo και αφήγηση Johnny Depp (16/9, 22.30,  Αττικόν).

Το άγγιγμα του Λιούμπιτς

Η καλύτερη κωμωδία βασίζεται στην ίδια τη ζωή, αντιγράφοντας τις διαρκείς ανατροπές της, τη ρευστότητα και το ρυθμό της. Κι αυτό ακριβώς κάνουν οι αριστουργηματικές ταινίες του Λιούμπιτς. Ο «Πρίγκιπας της κωμωδίας» συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους ηθοποιούς της εποχής του (Τζέιμς Στιούαρτ, Μάρλεν Ντίντριχ, Γκάρι Κούπερ κ.ά.) σε κλασικές ταινίες που χαρακτηρίζονται από κινηματογραφική κομψότητα και λουσάτο χιούμορ, επηρέασε εκατοντάδες σκηνοθέτες σε όλο τον κόσμο και βοήθησε το αμερικανικό κοινό να ξεπεράσει την οικονομική κρίση του ’29… γελώντας. Επίκαιρος όσο ποτέ, έρχεται με 7 ταινίες του στο αθηναϊκό φεστιβάλ, για να μας θυμίσει πως ακόμα κι αν η μόνη βεβαιότητα που έχουμε σ’ αυτή τη ζωή είναι η αβεβαιότητα, κανείς δεν μας απαγορεύει να το διασκεδάσουμε.

Μη χάσετε: Το θρυλικό Ninotchka (1939), τη μοναδική κωμωδία της Γκρέτα Γκάρμπο που βγήκε στις αίθουσες με σλόγκαν «Η Γκάρμπο γελάει» (18/9, 19.45, Δαναός 1).

Ευρωπαϊκό Πανόραμα

Ανάμεσα στις ευρωπαϊκές ταινίες (φεστιβαλικού επιπέδου) που παρουσιάζονται στις Νύχτες Πρεμιέρας ξεχωρίζουν το γαλλικό θρίλερ O Σιμόν Bερνέρ εξαφανίστηκε του Φαμπρίς Γκομπέρ, η ισπανική Κουνουπιέρα του Agusti Vila, που περιγράφει τα πιο διεστραμμένα ανθρώπινα ένστικτα στο φυσικό τους περιβάλλον, μια συνηθισμένη οικογένεια, και το βρετανικό Αγάπη τρέλα του Άσλεϊ Χόρνερ, που τεντώνει τη λεπτή κλωστή ανάμεσα στην πορνογραφία και την ερωτική τέχνη.

Μη χάσετε: Το ιταλικό Io sono l’ amore. Μια τραγική ιστορία αγάπης από τον Luca Guadagnino, αποτελεί για πολλούς μία από τις καλύτερες ταινίες του φετινού φεστιβάλ (17/9, 20.00, Δαναός 1).

Χωρίς υπότιτλους

Νύχτες και για ελληνικές πρεμιέρες, με τουλάχιστον 6 ελληνικά έργα που αξίζουν την προσοχή μας. Ανάμεσά τους τα 45 τετραγωνικά του Τζίτζη για τη γενιά των «600 ευρώ», η εναλλακτική κομεντί Χάρισμα της Ιωακειμίδου, το  Tungsten του Γεωργόπουλου, το Casus Belli του Ζώη που επιλέχθηκε για το Φεστιβάλ Βενετίας και το Μέσα στο δάσος, το υπαρξιακό παραμύθι του Άγγελου Φραντζή.

Μη χάσετε: Τα οπωροφόρα της Αθήνας, τη νέα ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου, που επιχειρεί να μας ξεναγήσει σε μια άγνωστή μας πρωτεύουσα, πνιγμένη στ’ αρώματα και τους χυμούς των καρπών της (25/9, 20.00, Αττικόν).

Το ιδιόμορφο σύμπαν του κυρίου Σμολντέρ

Αν η Nouvelle Vague μάς κληροδότησε τον όρο auteur για το σκηνοθέτη-δημιουργό, το σύγχρονο σινεμά μπορεί να τον φωνάζει με το πραγματικό του όνομα: Ολιβιέ Σμολντέρ. Στα 25 χρόνια της πορείας του, ο Βέλγος έχει κατασκευάσει το δικό του κινηματογραφικό σύμπαν καλλιεργώντας παράλληλα τον κατάδικό του κήπο της Εδέμ, απ’ όπου γεύτηκαν τον καρπό της έμπνευσης μεγάλοι δημιουργοί, όπως ο Ingmar Bergman και ο David Lynch. Γνήσια πειραματικός, ο Σμολντέρ δεν διστάζει να βάλει στο μικροσκόπιό του τις πιο ακραίες εκφάνσεις της ανθρώπινης ύπαρξης –σάρκα, γύμνια, θάνατο και αμαρτία– ντύνοντάς τις με το παιδιάστικο, γι’ αυτό και πιο οδυνηρό, βλέμμα του σουρεαλισμού.

Μη χάσετε: Το Black Night, τη μοναδική μεγάλου μήκους δημιουργία του Σμολντέρ, ένα υποσυνείδητο, ονειρικό παιχνίδι ανάμεσα στο άσπρο και το μαύρο (20/9, 20.00, Δαναός 1).

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ