Κινηματογραφος

«Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ»: Το ντοκιμαντέρ της Φλοράνς Πλαταρέ κάνει πανελλαδική πρεμιέρα

Την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Γιώργος Δήμος
Γιώργος Δήμος
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζουν σε πρώτη πανελλαδική πρεμιέρα το ντοκιμαντέρ της Φλοράνς Πλαταρέ, «Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ», την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου
© Philippe R. Doumic/Gamma-Rapho

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζουν σε πρώτη πανελλαδική πρεμιέρα το ντοκιμαντέρ της Φλοράνς Πλαταρέ, «Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ», την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου, στις 8.30 μ.μ.

Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από τον θάνατο του Γκοντάρ και λίγο πριν τις 3 Δεκεμβρίου, την ημερομηνία, δηλαδή, των γενεθλίων του, το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδος 48, μετρό Κεραμεικός), ως φόρος τιμής σε έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς του γαλλικού κινηματογράφου.

Το ντοκιμαντέρ «Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ» στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Το ντοκιμαντέρ, «Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ» («Godard par Godard») σκιαγραφεί, μέσα από πλάνα αρχείου, το πορτρέτο του πρωτοπόρου σκηνοθέτη. Με καταγωγή από την Ελβετία, ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ (1930-2022) σπούδασε ανθρωπολογία στο Παρίσι, όπου απορροφήθηκε από την αναδυόμενη παρισινή κινηματογραφοφιλία της δεκαετίας του 1950 και σύντομα, από κριτικός του κινηματογράφου, έγινε ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες της «Nouvelle Vague» (Γαλλικού Νέου Κύματος). Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 έκανε πολιτικοποιημένο κινηματογράφο, όμως, όλο του το έργο (πάνω από 50 ταινίες συνολικά) διαπνέεται από μία πολιτική αισθητική, με την οποία αναστοχάζεται φιλοσοφικά τις εκφραστικές δυνατότητες του κινηματογράφου.

Το ντοκιμαντέρ της Πλαταρέ, σε σενάριο του Φρεντερίκ Μπονό, ακολουθεί την ξεχωριστή και αξιοσημείωτη πορεία του σκηνοθέτη, με τις απρόσμενες αποχωρήσεις και τις εντυπωσιακές επιστροφές, που δεν κοίταζε ποτέ πίσω, δεν γύριζε ποτέ την ίδια ταινία δύο φορές και συνέχιζε ακούραστα την έρευνά του με πραγματικά ανεξάντλητη έμπνευση. Γνωστός για τις στυλιστικές του καινοτομίες, που ανέτρεψαν τις συμβάσεις του Χόλυγουντ, αναγνωρίζεται διεθνώς ως ένας από τους πιο τολμηρούς και ριζοσπαστικούς σκηνοθέτες. Το έργο του χαρακτηρίζεται από μια βαθιά γνώση της ιστορίας του κινηματογράφου, μια συνεκτική κατανόηση της υπαρξιστικής και της μαρξιστικής φιλοσοφίας, καθώς και από μια βαθιά ενόραση των ευάλωτων ανθρώπινων σχέσεων.

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζουν σε πρώτη πανελλαδική πρεμιέρα το ντοκιμαντέρ της Φλοράνς Πλαταρέ, «Ο Γκοντάρ για τον Γκοντάρ», την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου
© Philippe R. Doumic/Gamma-Rapho

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ των Καννών, ως φόρος τιμής στον Γκοντάρ, οκτώ μήνες μετά τον θάνατό του, στις 13 Σεπτεμβρίου 2022. Περιλαμβάνει πλούσια πλάνα αρχείου, πολλά από τα οποία είναι άγνωστα ακόμα και στους φανατικούς θαυμαστές του, συμπεριλαμβανομένων εικόνων του από τα γυρίσματα κλασικών ταινιών της δεκαετίας του 1960 (σαν το «Μια Ξεχωριστή Συμμορία», 1964) αλλά και σκηνών με τον ίδιο τον Γκοντάρ να περιπλανιέται στους δρόμους και τα καφέ του Παρισιού, με ένα τσιγάρο στο χέρι.

Μέσα από τα λόγια (όπως τη συζήτηση εκείνη μεταξύ του Γκοντάρ και του Τρυφώ, όπου οι δύο σκηνοθέτες επέμεναν πως το ίδιο το φεστιβάλ θα έπρεπε να κλείσει, ως ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Γάλλους εργάτες και φοιτητές, κατά τον θρυλικό Μάη του ’68), το όραμα και το έργο του Γκοντάρ, η ταινία αφηγείται μία ζωή γεμάτη κινηματογράφο: Τη ζωή ενός ανθρώπου που απαιτούσε πάντα πολλά από τον εαυτό του και την τέχνη του, σε σημείο να συγχωνεύεται μαζί της.

Πρόκειται, τέλος, για μία χρονολογική παρουσίαση των ταινιών του Γκοντάρ, η οποία καταγράφει πού βρισκόταν όταν γύριζε κάθε κινηματογραφικό έργο και, κυρίως, μεταφέροντας στον θεατή την ψυχική κατάσταση στην οποία βρισκόταν όταν γύριζε την κάθε ταινία. Τον ακούμε, για παράδειγμα, να μιλά ο ίδιος για το πώς οι γυμνές σκηνές της Μπριζίτ Μπαρντό στην «Περιφρόνηση» (1963) έγιναν για να ικανοποιήσουν τον Αμερικανό διανομέα της ταινίας, ή για το πώς επεδίωκε να συγχωνεύσει το ντοκιμαντέρ με τη μυθοπλασία, ή για το πόσο πολύ μισούσε τα πλάνα με ζουμ. Η πρωτοποριακή ταινία του, «Με κομμένη την ανάσα» (1959), ομολογουμένως, επηρέασε όσο λίγες την πορεία της 7ης τέχνης.

Godard by Godard new clip official "Zoom is the number one enemy of cinema" - Cannes 2023 - 1/2

Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου (μετρό Κεραμεικός)
Τηλ.: 210 3612046
Εισιτήρια: 5 € (γενική είσοδος)
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδας προσφέρει την δυνατότητα online κράτησης εισιτηρίων στη διεύθυνση: https://tickets.tainiothiki.gr
Η ταινία θα προβληθεί στα γαλλικά με ελληνικούς υπότιτλους.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ