Χορος

Φέτος το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας θα είναι εξαιρετικό

Για 10 καλοκαιρινές ημέρες η πλατεία Βασιλέως Γεωργίου, το Μέγαρο Χορού και ολόκληρη η πόλη σε καλλιτεχνικό αναβρασμό

Ηρώ Παρτσακουλάκη
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Μια καλή χρονιά για ένα φεστιβάλ θα ήταν όπως η φετινή για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Με την καλλιτεχνική διεύθυνση στα χέρια της Λίντας Καπετανέα −μιας από τις σημαντικότερες δημιουργούς και ερμηνεύτριες χορού στην Ελλάδα με πολύ σημαντική παρουσία διεθνώς−  με τριετή χρηματοδότηση, μεγαλύτερη διάρκεια και ένα πλούσιο, σωστά μελετημένο πρόγραμμα με μεγάλα ονόματα, μοιάζει σαν όλα να έγιναν όπως ακριβώς έπρεπε.

Στη Συνέντευξη Τύπου που δόθηκε τη Δευτέρα στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου, του Αν. υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξη Χαρίτση, του δημάρχου Καλαμάτας Παναγιώτη Νίκα και της κυρίας Καπετανέα, ήταν ξεκάθαρο ότι φέτος κάτι έχει αλλάξει. Αυτό βέβαια ήταν σαφές από τις αρχές Φλεβάρη όταν κυκλοφόρησε το εξαιρετικό νέο λογότυπο που εμπνεύστηκε και δημιούργησε ο φωτογράφος, κινηματογραφιστής και graphic designer Mike Rafail. «Για πρώτη φορά το φεστιβάλ αποκτά εικαστική ταυτότητα και στρατηγική οπτικής επικοινωνίας με ένα λογότυπο δυναμικό που μεταμορφώνεται, αλλάζει μορφή και ιδιότητες, όπως ακριβώς το ανθρώπινο σώμα», τόνισε η Λίντα Καπετανέα.


Από αριστερά: Aναστασία Μπελογιάννη, Πρόεδρος της Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης "ΦΑΡΙΣ",  Λίντα Καπετανέα, Καλλιτεχνική Διευθύντρια Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Λυδία Κονιόρδου, Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αλέξης Χαρίτσης, Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Παναγιώτης Ε. Νίκας, Δήμαρχος Καλαμάτας

Κεντρική θεματική του φετινού φεστιβάλ είναι η διερεύνηση των ορίων του ανθρώπινου σώματος, αλλά και η εξερεύνηση τρόπων διεύρυνσής τους. Το σώμα επιστρέφει στο χορό, «σε ένα φεστιβάλ δυναμικό και ανοιχτό στη διεθνή κοινότητα, στο κοινό όλων των ηλικιών, στις τέχνες, στις συνεργασίες, αφοσιωμένο στην εκπαίδευση και την έρευνα, δοτικό στους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς», ανέφερε μεταξύ άλλων η Λίντα Καπετανέα.

Λίντα Καπετανέα, © MIKE RAFAIL

Υπερήφανη που αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση του φεστιβάλ από τις σπουδαίες προκατόχους της Βίκυ Μαραγκοπούλου και Κατερίνα Κασιούμη, αλλά και με μεγάλη αίσθηση ευθύνης απέναντί σε εκείνες και όσους την εμπιστεύτηκαν, μίλησε για το όραμα και τους στόχους της:

«Ανέλαβα τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας παραμένοντας ενεργή χορεύτρια, χορογράφος και δασκάλα σύγχρονου χορού. Και με βάση ακριβώς αυτές τις ιδιότητες προσπάθησα να συνθέσω, μαζί με τους συνεργάτες μου το φετινό πρόγραμμα. Πιστεύω στον χορό ως βασική ανθρώπινη ανάγκη, και το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, με τη μακρά του πορεία στη χώρα μας, μου δίνει τη δυνατότητα να μοιραστώ την απέραντη αγάπη μου γι’ αυτή την τέχνη. Στόχος μου είναι ένα Φεστιβάλ δυναμικό και ανοιχτό στη διεθνή κοινότητα, στο κοινό όλων των ηλικιών, στις τέχνες, στις συνεργασίες, αφοσιωμένο στην εκπαίδευση και την έρευνα, δοτικό στους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς. Επίσης, πιστεύω σε ένα Φεστιβάλ με δράσεις σε όλη τη διάρκεια του έτους ώστε το δεκαήμερο του καλοκαιριού να είναι, ας πούμε, η γιορτή της εντατικής δουλειάς του χειμώνα».

Για δέκα ημέρες, από τις 13 έως τις 22 Ιουλίου, ο χορός θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των κατοίκων και επισκεπτών της Καλαμάτας, ενώ η έναρξη του εκπαιδευτικού σκέλους του φεστιβάλ θα έχει προηγηθεί κατά μία εβδομάδα με ένα ειδικό σεμινάριο για παιδιά.

Το πρόγραμμα

11 πολύ σπουδαίες ομάδες του εξωτερικού και 3 εξαιρετικές ελληνικές ομάδες (σε συμπαραγωγή των:  Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας) θα παρουσιάσουν 14 παραστάσεις στην Κεντρική Σκηνή και το Στούντιο του Μεγάρου Χορού με τις περισσότερες να παρουσιάζουν για πρώτη φορά το έργο τους στην Ελλάδα. Θα παρουσιαστούν επίσης 8 υπαίθριες παραστάσεις χορού με ελεύθερη είσοδο στην κεντρική πλατεία Βασιλέως Γεωργίου στην Καλαμάτα (κάθε μέρα στις 19.00), μία έκθεση φωτογραφίας και μία μουσική βραδιά επίσης με ελεύθερη είσοδο, όπως και δύο σεμινάρια χορού και ένα masterclass για χορευτές, ένα εργαστήρι για παιδιά και ένα για ΑμεΑ.

Ο γάλλος Olivier De Sagazan με καταγωγή από το Κονγκό, αποτελεί μια πολύ ξεχωριστή περίπτωση καλλιτέχνη που δεν κατατάσσεται εύκολα. Παρουσιάζει στο φεστιβάλ το «Transfiguration», ένα έργο για την αγωνιώδη προσπάθεια του δημιουργού να δώσει ζωή στο δημιούργημά του.

Οlivier de sagazan_ Τransfiguration ©Didier Carluccio

Ένας ακόμη σπουδαίος καλεσμένος για φέτος είναι ο βέλγος WimVandekeybus με την ομάδα UltimaVez. Πρωτοπόρος του σύγχρονου χορού, χορογράφος, σκηνοθέτης ταινιών και φωτογράφος με λαμπρή πορεία 30 ετών, παρουσιάζει το τελευταίο του έργο «Go Figure Out Yourself», όπου οι θεατές όρθιοι επί σκηνής συνυπάρχουν με τους χορευτές σε μια ανορθόδοξη τελετή ερωτήσεων.

Josef Nadj_Penzum Dragan Dragin

Ο Josef Nadj έρχεται με την παράσταση χορού «Penzum», ένα έργο φόρος τιμής στον Αττίλα Γιόζεφ –έναν από τους πιο εμβληματικούς ποιητές της Ουγγαρίας– και την έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Inhancutilitatem».

Sharon Frindman_Free Fall ©Saris Den Engelsman

Εστιάζοντας στη θεματική των δυνατοτήτων του ανθρώπινου σώματος, το Φεστιβάλ ανοίγει με τον Sharon Fridman (ισραηλινής καταγωγής με έδρα τη Μαδρίτη) και το έργο «Free Fall», μια πολύ ιδιαίτερη πρεμιέρα, αφού στην παράσταση συμμετέχουν εκτός από τους έξι χορευτές της ομάδας και 20 εθελοντές από την Ελλάδα, που θα ενταχθούν μέσω σεμιναρίου στη δημιουργική διαδικασία των προβών. Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η παράσταση «Journey Home» των σλοβάκων Les SlovaKs, μια πολυφωνική παράσταση πέντε φίλων που τραγουδούν και χορεύουν από καρδιάς.

Les Slovaks_Journey home Herman Sorgeloos

Mε στόχο τη μεγαλύτερη προβολή του χορού σε όλες τις ηλικίες και με στόχο τη δημιουργία νέων γενεών θεατών σύγχρονου χορού στην Ελλάδα, η ομάδα του επίσης σλοβάκου Anton Lachky παρουσιάζει το «Cartoon», ένα έργο για όλη την οικογένεια, στο οποίο συμβαίνουν διάφορα ευτράπελα και απίθανες παλαβομάρες.

Δύο παραστάσεις ακροβατικών-σύγχρονου τσίρκου και δύο βραβευμένες ομάδες, οι ανατρεπτικοί Svalbard από τη Σουηδία με το έργο «All Genius All Idiot»  και οι ριψοκίνδυνοι Circοncentrique από τη Γαλλία με το «Respire!» δημιουργούν στα απόλυτα άκρα του ανθρωπίνου σώματος.

Δύο εξαιρετικά σόλο, το «Tears»  του αυτοδίδακτου Edivaldo Ernesto (Μοζαμβίκη) προσκεκλημένου δασκάλου του Φεστιβάλ και το έργο «Etna»  της αποκαλυπτικής Thi-Mai Nguyen (Γαλλία), εξερευνούν το διαρκές και επίπονο αίτημα για ελευθερία και την ιστορία μιας άστεγης που αγωνίζεται ενάντια στην απώλεια του εαυτού αντίστοιχα.

Marquese Scott & John Poppin Bubba Carr

«Δεν θα ήταν δυνατόν να λείπουν από ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στις δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος εκπρόσωποι της street dance», ανέφερε η Λίντα Καπετανέα και παρουσίασε τους Marquese Scott και Poppin John, με τις εκατομμύρια προβολές στο ΥouΤube, που έρχονται πρώτη φορά στην Ελλάδα. Θα δώσουν και μία παράσταση στη σκηνή της κεντρικής πλατείας της Καλαμάτας ως κατεξοχήν εκπρόσωποι του street dance και dubstep.

Παρουσία των ελλήνων δημιουργών των τριών ελληνικών παραγωγών, κεντρικό σημείο των ομιλιών τους ήταν η συγκίνησή τους που μετά από πολυετή παρουσία στο εξωτερικό, σε αναζήτηση δημιουργικής σκηνής προκειμένου να εκφραστούν, επιστρέφουν στη χώρα τους και δημιουργούν στην Ελλάδα,  σε ένα τόσο σημαντικό μάλιστα φεστιβάλ χορού.

Τζένη Αργυρίου_Ανώνυμο argyriou_5_3.jpg

Τις τρεις ελληνικές παραγωγές αποτελούν το «In case of Loss» των Kόkakepanu / Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου & Παναγιώτης  Μανουηλίδης, μια συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας σε παγκόσμια πρεμιέρα. Το «The Art of Dying»  της Χριστίνας Γουζέλη & του Paul Blackman / Jukstapoz Company, σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και τέλος το «Ανώνυμο» της Tζένης Αργυρίου, σε συμπαραγωγή με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις δράσεις του φεστιβάλ εδώ.


«Έχουμε ενώσει τις δυνάμεις μας για να δώσουμε νέα ώθηση σε ένα πολύ σημαντικό Φεστιβάλ που έχει βάλει την Καλαμάτα στον παγκόσμιο χάρτη του χορού. Στο φετινό πρόγραμμα ο χορός συνομιλεί με τις άλλες τέχνες και συνδέει την τοπική κοινωνία και όλη την πόλη με το διεθνές γίγνεσθαι του χορού» δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου. Σημείωσε επίσης ότι ο χορός έχει διεθνώς μεγάλη εκτίναξη, συνδέεται με τις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου, ενώ το Φεστιβάλ λειτουργεί ως κρίκος μεταξύ της Ελλάδας και του διεθνούς γίγνεσθαι διαθέτωντας σημαντικούς δημιουργούς.

«Η φετινή χρονιά είναι ιδιαίτερα σημαντική για Φεστιβάλ καθώς γίνεται πράξη η χρηματοδότηση σε βάθος τριετίας» δήλωσε ο αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης σημειώνοντας ότι μέχρι το 2020 έχει εξασφαλιστεί ποσό χρηματοδότησης που αγγίζει τα 1,2 εκατομμύρια ευρώ.

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Καλαμάτας ανέφερε ότι το φετινό κόστος της διοργάνωσης ανήλθε στα 460.000€, ενώ λόγω του έγκαιρου προγραμματισμού, αποτέλεσμα της έγκαιρης εξασφάλισης της τριετούς χρηματοδότησης, εκτιμάται ότι ενδέχεται να μειωθεί σημαντικά. 

Στο πλαίσιο της Συνέντευξης Τύπου η Υπουργός Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η προγραμματική συμφωνία για τα ΔΗΠΕΘΕ και θα δοθεί για επεξεργασία στους Δημάρχους της χώρας μαζί με ένα βασικό ποσόπροκαταβολικό της χρηματοδότησης που θα δοθεί προκαταβολικά προς αποφυγή καθυστερήσεων στον προγραμματισμό.

Info: 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, 13-22 Ιουλίου 2018, kalamatadancefestival.gr