Όσα συζητήθηκαν στα πάνελ σε video, highlights και εικόνες
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
David LaChapelle: Η μεγαλύτερη έκθεση φωτογραφίας του, «Make Believe», είναι γεγονός
Αφιέρωμα: Η έκθεση φωτογραφίας «Make Believe» του David LaChapelle στο μουσείο Fotografiska New York - Από το τελευταίο πορτρέτο του Andy Warhol στα δάκρυα του Travis Scott.
Με περισσότερα από 150 έργα μεταξύ 1984 και 2022 ξεκίνησε στις 9 Σεπτεμβρίου η νέα μεγάλη έκθεση του αμερικανού καλλιτέχνη David LaChapelle, που τιτλοφορείται «Make Believe». Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και πιο ολοκληρωμένη έκθεση του καλλιτέχνη στις ΗΠΑ και πρώτη του ατομική έκθεση σε μουσείο της Νέας Υόρκης μέχρι σήμερα. Ο 59χρονος pop σουρεαλιστής φωτογράφος, που αποκαλείται ο «Φελίνι της φωτογραφίας», είναι διάσημος για τις συνεργασίες του με καλλιτέχνες και celebrities όπως ο Andy Warhol, η Kim Kardashian, ο Kanye West, ο Michael Jackson και ο Tupac Shakur. Η έκθεση «Make Believe» θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Ιανουαρίου και φιλοξενείται στο μουσείο φωτογραφίας Fotografiska της Νέας Υόρκης.
Ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1980 η έκθεση καλύπτει τις υπαρξιακές και θρησκευτικές αναζητήσεις που έκανε ο David LaChapelle καθώς η κρίση του AIDS χτύπησε τον στενό του φιλικό κύκλο. Η 40χρονη καριέρα του συνοψίζεται σε μία έκθεση η οποία συλλαμβάνει μία ποικιλόμορφη θεματική κοινωνικού σχολιασμού, ολοκληρώνοντας έναν κύκλο ζωής ο οποίος επιστρέφει στην ώριμη επανεξέταση του αρχικού του έργου με έμφαση στα θρησκευτικά θέματα της πρώιμης πρακτικής του.
Στην έκθεση φωτογραφίας «Make Believe», κυριαρχούν συγκλονιστικές οπτικές εξερευνήσεις, συμπεριλαμβανομένων σπάνιων εικόνων που δεν έχουν δει ποτέ το φως της δημοσιότητας, ερχόμενες σε διάλογο με εμβληματικά στοιχεία της οπτικής κουλτούρας μέσα από το πέρασμα των γενεών.
Μεταξύ αυτών, το τελευταίο πορτρέτο του Andy Warhol, προσωπικές φωτογραφίες της δεκαετίας του 1990 από τους Tupac Shakur, David Bowie, Madonna και Britney Spears, διάσημες καμπάνιες μόδας με τη Naomi Campbell όπως και ένα πορτρέτο του Alexander McQueen το 1996 με φόρεμα και συγκλονιστικά πορτρέτα των πιο πολυσυζητημένων ονομάτων σήμερα, όπως η Dua Lipa, η Lizzo, ο Travis Scott και η Kim Kardashian.
Τα πρώτα έργα της έκθεσης δημιουργήθηκαν εν μέσω της επιδημίας του AIDS, η οποία επηρέασε τραγικά την ομοφυλοφιλική κοινότητα της Νέας Υόρκης, μέρος της οποίας ήταν και ο LaChapelle. Το 1986, ο David LaChapelle γνώρισε τον Andy Warhol, καθολικό στο θρήσκευμα όπως και ο ίδιος που είχε επίσης επηρεαστεί από την επιδημία στον δικό του στενό κύκλο φίλων. Τα έργα του LaChapelle εκείνης της εποχής έλαβαν σάρκα και οστά σε ένα κλίμα υπαρξιακής απόγνωσης, χρησιμοποιώντας την κάμερα με έναν καινούργιο πειραματικό τρόπο, «πειράζοντας» τις φωτογραφίες στο post-production με σκοπό να κατανοήσει τα πράγματα και να βγάλει νόημα.
«Το επάγγελμά μου με οδήγησε να ασχοληθώ με την pop κουλτούρα και με γήινα θέματα» - David LaChapelle
Μέσα από ιστορικές αναφορές, η έκθεση φωτογραφίας «Make Believe», εστιάζει θεματικά στην πολιτιστική αλληλεπίδραση πέντε θεμάτων: θρησκεία, περιβάλλον, το φύλο ως ταυτότητα, το σώμα ως εικόνα και το ιδεώδες της ομορφιάς σύμφωνα με τις κοινωνικές επιταγές. Η επιρροή της καλλιτεχνικής τεχνοτροπίας του David LaChapelle επεκτείνεται σε τέσσερις δεκαετίες. Η πρώτη του ατομική έκθεση έγινε το 1984, ενώ η πρώτη μεγάλης κλίμακας δημόσια προβολή των έργων του χρηματοδοτήθηκε από τον δήμο της Νέας Υόρκης το 1988 και προβλήθηκε στα μέσα μεταφοράς και σε σταθμούς λεωφορείων και τρένων.
Παράλληλα με την καλλιτεχνική του πρακτική, η φήμη του LaChapelle ως high-end φωτογράφου εκτοξεύτηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 καθώς πάντρεψε την τέχνη με τη μόδα συνεργαζόμενος με δεκάδες από τα γνωστότερα περιοδικά μόδας. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει επίσης 19 εξώφυλλα για το περιοδικό Rolling Stone, καθώς και φωτογραφίσεις καλλιτεχνών όπως η Cecily Brown, ο David Hockney, ο Jeff Koons και ο Kehinde Wiley.
Σχετικά με την πρώιμη δουλειά του LaChapelle, η Nathalie Deitschy, ειδικός στην θρησκευτική εικονογραφία και στις σύγχρονες αναπαραστάσεις της μορφής του Ιησού, δήλωσε: «Τη δεκαετία του 1980, ο LaChapelle άρχισε να φωτογραφίζει γνωστούς και φίλους που είχαν σε μεγάλο βαθμό επηρεαστεί από την επιδημία του AIDS, ως άγιους, μάρτυρες ή αγγέλους, εκφράζοντας ένα αίσθημα πένθους κι εξερευνώντας παράλληλα πιθανά μονοπάτια μιας ψυχής που εξακολουθεί να υπάρχει πέρα από το υλικό. Αμφισβητεί τη δυνατότητα απεικόνισης αυτού που δεν μπορεί να φωτογραφηθεί και την ικανότητα της κάμερας να αποδώσει υπερφυσικά θέματα. Οι αρχικές δουλειές του χαρακτηρίζονται από μια προσκόλληση στον υλισμό της αναλογικής φωτογραφίας με τον LaChapelle να χρησιμοποιεί στα αρνητικά των φωτογραφιών του διάφορες τεχνικές όπως κολάζ, επιπρόσθετα μελάνια και χρωματικά highlights. Μέσα από την ξεκάθαρη οπτική προσέγγιση ο LaChapelle προσθέτει μια αισθητική και ένα πνευματικό βάθος που απελευθερώνει τις φωτογραφίες από την άμεση επαφή με την πραγματικότητα προτείνοντας έτσι μια φανταστική μεταθανάτια ζωή».
Σύμφωνα με τον LaChapelle: «Τα πρώτα μου έργα από τη δεκαετία του 1980 είχαν ως κίνητρο την αναζήτηση και την αναπαράσταση ενός στοργικού θεού, τη φύση της ψυχής και του παραδείσου εν μέσω μια καταστροφικής περιόδου όπου έχασα πολλούς φίλους. Το επάγγελμά μου με οδήγησε να ασχοληθώ με την pop κουλτούρα και με γήινα θέματα. Με τον καιρό, άρχισα να παρατηρώ πώς η πίστη μου στον θεό με κρατούσε προσγειωμένο μέσα από τους προσωπικούς μου αγώνες, ενώ ο κόσμος της pop κουλτούρας απομακρύνονταν από τη θρησκεία και επικεντρωνόταν περισσότερο στη φήμη, τον πλούτο και τον ατομικισμό. Έγινε φανερό ότι δεν μπορούσα να διαχωρίσω την προσωπική μου ζωή και την επαγγελματική μου δουλειά. Αισθάνομαι την ευθύνη να φέρω φως στον κόσμο και να δημιουργήσω εικόνες που μπορούν να εξυψώσουν και να υπηρετήσουν την ανθρωπότητα, ακόμη και αν χρειαστεί μερικές φορές να χρησιμοποιήσω δράμα και χιούμορ. Είτε κοσμικές είτε θρησκευτικές, οι εικόνες μου είναι μέρος της ίδιας εμπειρίας και της ίδιας εξελισσόμενης προοπτικής».
Η επίδρασή του στην οπτική κουλτούρα είναι αναμφισβήτητη και ιδιαίτερα έντονη στη μουσική βιομηχανία. Ο LaChapelle είναι ο οραματιστής πίσω από αμέτρητα εξώφυλλα άλμπουμ, με χαρακτηριστικό σήμα - κατατεθέν τη σύνθεση μεταξύ του τολμηρού και του αιθέριου. Η συναρπαστική του ικανότητα να αναπτύσσει μία μοναδική διαπροσωπική σύνδεση με τους πρωταγωνιστές των φωτογραφιών του, μεταφέρει προς στον θεατή μια απτή αίσθηση της αδυναμίας και της οικειότητάς τους, όπως μία φωτογραφία του Tupac στο ντους ή την Britney Spears στην παιδική της κρεβατοκάμαρα (ένα από τα 19 εξώφυλλα του Rolling Stone).
Επίσης, αξιοσημείωτη για την έκθεση «Make Believe» είναι η ιδιαιτερότητα του μουσείου Fotografiska που φιλοξένει τις φωτογραφίες και πως η αρχιτεκτονική νεογοτθικού ρυθμού του 1894 δένει άψογα με την θρησκευτική θεματολόγια του έργου του LaChapelle. Για πρώτη φορά το μουσείο θα αφιερώσει και τους έξι ορόφους του για να παρουσιάσει το έργο ενός καλλιτέχνη.
Δειτε περισσοτερα
Το δώρισε στο Μουσείο Μπενάκη Παιχνιδιών και τώρα κυκλοφορεί και σε βιβλίο
Η λαμπερή ιστορία της γυναίκας που επαναπροσδιόρισε τη μόδα
Η Kovacs μιλάει στην Athens Voice λίγες μέρες πριν τη συναυλία της στην Αθήνα
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της