Τεχνολογια - Επιστημη

Γενιά Ζ: Ποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης εγκαταλείπει;

Το βαρετό Facebook και το παράδοξο του Instagram

foto_1.jpg
Νικολέττα Σταμάτη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
socialmedia-tablet.jpg
© NordWood Themes

Δύο έρευνες του Business Insider αποκαλύπτουν την άποψη της Γενιάς Ζ για το Facebook και το Instagram

Η Γενιά Ζ θεωρείται από πολλούς ως μία ειδική περίπτωση, αφού ο τρόπος με τον οποίο μεγάλωσε απέχει κατά πολύ από αυτόν των πιο πρόσφατων προηγούμενων γενεών. Ένας από τους λόγους που έχει συμβεί αυτό είναι ότι πρόκειται για την γενιά που γεννήθηκε και μεγάλωσε μέσα στο διαδίκτυο (κάποιοι εξάλλου την αποκαλούν και «Γενιά του Διαδικτύου»). Συγκεκριμένα, οι δημογράφοι και οι ερευνητές τοποθετούν τα έτη γέννησής της περίπου από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 2000.

Είναι, λοιπόν, λογικό να θεωρούμε ότι η άποψη αυτής της γενιάς για το διαδίκτυο και τα social media έχει μία παραπάνω βαρύτητα. Γι’ αυτό το λόγο το Business Insider πραγματοποίησε όχι μία, αλλά δύο έρευνες μέσα στο 2019, ώστε να διαπιστώσει ποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης η γενιά αυτή χρησιμοποιεί περισσότερο και ποιο έχει βαρεθεί ή εγκαταλείψει.

Η πρώτη έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο και σε αυτήν συμμετείχαν 1.884 αμερικανοί, ενώ ηλικιακά ως εκπρόσωποι της Γενιάς Ζ επιλέχτηκαν άτομο από 13 έως και 21 ετών. Μία από τις βασικές ερωτήσεις της ήταν το ποιο social media έχουν χρησιμοποιήσει στο παρελθόν, αλλά πλέον δεν χρησιμοποιούν, ώστε να ανακαλύψουμε ότι αυτό ήταν το Facebook κατά 30%, το οποίο ακολουθούσαν το Kik με ποσοστό 29,7% και το Skype με 24,6%.

genz-social.jpg
© Business Insider


Μία παρόμοια έρευνα επαναλήφθηκε τον Μάρτιο. Αυτή τη φορά συμμετείχαν 1.235 από το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και την Ινδία, ενώ επικεντρώθηκαν στους μεγαλύτερους της Γενιάς Ζ, τους 18 με 25. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η μεγάλη πλειοψηφία ναι μεν χρησιμοποιεί το Facebook, αλλά είναι η τελευταία της επιλογή, σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα social media που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο.

Και ενώ ίσως κάποιος υπέθετε ότι η απαξίωση αυτή σχετίζεται με όλα τα σκάνδαλα γύρω από το «παιδί» του Ζάκερμπεργκ, το πρόβλημα φαίνεται να είναι ότι το θεωρούν ξεπερασμένο και ότι σε αυτό έχουν κάνει λογαριασμό όλοι οι συγγενείς τους. Συγκεκριμένα, ένας 25χρονος φαίνεται να ανέφερε: «Απλά πλέον δεν είναι τόσο ελκυστικό, μεγαλύτεροι άνθρωποι το χρησιμοποιούν περισσότερο και η αρχική μου σελίδα συχνά γεμίζει με ενοχλητικές πολιτικές δημοσιεύσεις. Έχω πάει στο Instagram, ώστε να μπορώ να επικεντρωθώ περισσότερο σε θέματα όπως το life style, το φαγητό και τα ταξίδια».

Πέραν, όμως, αυτού, από τις έρευνες φαίνεται να αναδεικνύεται και ένα παράδοξο: αν και το 36% δηλώνει ότι το Instagram είναι η αγαπημένη του εφαρμογή, την ίδια στιγμή ένα 20,3% δηλώνει ότι το έχει εγκαταλείψει. Τι ευθύνεται για αυτό; Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι, αλλά αν πρέπει να υποθέσουμε ο λόγος δεν είναι ότι η πλατφόρμα δεν τους κρατάει το ενδιαφέρον, αλλά το γεγονός ότι φαίνεται να είναι υπεύθυνη για έναν μεγάλο αριθμό καταθλίψεων. Θεωρείται, μάλιστα, ως βασική πηγή δημιουργίας του συνδρόμου FoMO (Fear of Missing Out), μίας ψυχαναγκαστικής ανησυχίας ότι δεν ζω τη ζωή μου, ότι χάνω ευκαιρίες να κάνω πράγματα, όπως να κοινωνικοποιηθώ, να ζήσω αξιομνημόνευτες εμπειρίες και να βγάλω λεφτά. 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δέκα πράγματα που έκανα με το ChatGPT
Δέκα πράγματα που έκανα με το ChatGPT

Θέλοντας να τεστάρω τις δυνατότητες και τα όρια του εργαλείου, άρχισα να ζητάω συμβουλές θεωρώντας μάλλον απίθανο (και ηθικά απωθητικό) το να το χρησιμοποιήσω. Μέσα σε μισή ώρα είχα αγοράσει μηνιαία συνδρομή.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.