Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Αθήνα 24: Πώς έζησαν οι κάτοικοι της πρωτεύουσας το ολονύκτιο ωράριο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
Αθήνα 24: Εντυπώσεις από την πιλοτική 24ωρη λειτουργία μετρό, τραμ και λεωφορείων
Σταθμός Μετρό «Κεραμεικός», ώρα 1.40 π.μ. Αγόρια και κορίτσια έχουν γεμίσει ως συνήθως τις αποβάθρες με τη ζωντάνια τους, ενώ ένα ζευγάρι ηλικιωμένων περιμένει υπομονετικά και χαμογελαστά τον συρμό. Όταν αυτός έρχεται, ο νεαρόκοσμος που θα αποβιβαστεί κατά δεκάδες «φωνάζει» πως η βραδιά για αυτά τα παιδιά μόλις έχει αρχίσει. Η νύχτα στο Γκάζι είναι διαφορετική, καθώς ο κόσμος που έχει μαζευτεί δείχνει σαφώς πιο ανέμελος, χωρίς το σύνηθες άγχος για να προλάβει τον τελευταίο συρμό του Σαββατόβραδου. Η πιλοτική 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στάθηκε αφορμή για πολύ κόσμο να προγραμματίσει μια έξοδο διαφορετική από τις άλλες, με λιγότερες έγνοιες και σαφώς περισσότερη ελευθερία κινήσεων. Στο τέλος συναντάμε τον Αντάβ με το ποδήλατό του, ο οποίος δηλώνει εμφατικά πως μια τέτοια πρωτοβουλία θα πρέπει να επεκταθεί και στη γραμμή του ΗΣΑΠ.
Λίγη ώρα πιο πριν, η Πλατεία Συντάγματος και η Οδός Ερμού είναι ως συνήθως γεμάτες από κόσμο, σε μια δροσερή σχετικά νύχτα ενός ιδιαίτερα ζεστού καλοκαιριού. Απολαμβάνοντας τα ποτά του Σαββάτου σε στέκι της Οδού Κολοκοτρώνη, πιάνουμε κουβέντα με την ιδιοκτήτρια την κυρία Κατερίνα που μιλάει με σαφή ενθουσιασμό για το ολονύκτιο ωράριο:
«Θέλω σίγουρα να καθιερωθεί το μέτρο αυτού του ωραρίου. Είμαστε μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα και ο κόσμος δυσκολεύεται να μετακινηθεί τις μεταμεσονύκτιες ώρες. Έτσι αναγκάζεται να πάρει ταξί, κάτι για το οποίο δεν έχουν όλοι την ίδια ευχέρεια. Η κίνηση στο κέντρο έχει μειωθεί το καλοκαίρι, οπότε θεωρώ πως το μέτρο θα βοηθήσει ιδιαίτερα. Ο κόσμος δε θα ανησυχεί για το πού θα παρκάρει, αν θα του σπάσουν το αυτοκίνητο, πόσα ποτά θα πιει. Όταν υπάρχει ένα μετρό, ένα λεωφορείο ή το τραμ, καλύπτονται πολλές περιοχές ώστε να έρθουν όσοι θέλουν στο κέντρο, να κάνουν τη βόλτα τους και να μην έχουν το άγχος του γυρισμού. Εκτός από θέμα άνεσης είναι και θέμα ασφάλειας».
Το μέτρο της 24ωρης λειτουργίας επιλεγμένων μέσων μεταφοράς φαίνεται πως συνδυάζει ακριβώς την ελευθερία κινήσεων με την ασφάλεια. Υπάρχει επίσης σαφής υποστήριξη της «νυχτερινής» οικονομίας. Η κίνηση στα μαγαζιά αναμένεται να αυξηθεί, ενώ οι εργαζόμενοι στον τομέα της ψυχαγωγίας, αλλά και σε άλλους όπως αυτούς της φύλαξης ή της υγειονομικής περίθαλψης, μετακινούνται με αξιοπιστία. Η αυξημένη κυκλοφορία των κατοίκων με τα μέσα έχει επίσης δεδομένο περιβαλλοντικό όφελος, με τη μείωση της ηχορύπανσης και της κυκλοφοριακής συμφόρησης να κάνει πιο ανθρώπινη την επιβαρυμένη ατμόσφαιρα. Σε ένα από τα σημαντικότερα - αν όχι τα σημαντικότερα - οφέλη του μέτρου, είναι η μειωμένη δυνητικά κίνηση στους δρόμους, κάτι που μειώνει σαφώς τον κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων, ειδικά μετά από πιθανή κατανάλωση αλκοόλ.
Στον σταθμό του Μετρό έχει καταφτάσει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ώστε να διαπιστώσει από πρώτο χέρι την ομαλότητα στη διεξαγωγή της ξεχωριστής αποψινής βάρδιας. Μεταφερόμαστε στο Κέντρο Ελέγχου του σταθμού, με τον επιβλητικό χώρο να θυμίζει το αρχηγείο επιχειρήσεων κάποιας αυστηρής στρατιωτικής άσκησης. Ύστερα από τη σχετική ενημέρωση των υπευθύνων του σταθμού, ο κος Κυρανάκης μιλάει στους δημοσιογράφους για τη δοκιμαστική 24ωρη λειτουργία του μετρό, λέγοντας χαρακτηριστικά τα εξής:
«Είναι βράδυ Σαββάτου και είμαστε στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του Μετρό, μαζί με τους εργαζομένους και τις ομάδες του μετρό, των τραμ και των λεωφορείων, οι οποίοι σήμερα βάζουν πολύ μεγάλη πλάτη για να κάνουμε μια νέα αρχή. Να φέρουμε σε δοκιμαστική λειτουργία, σήμερα για πρώτη φορά, την 24ωρη βάρδια των μέσων μεταφοράς, για να μπορέσουν κυρίως οι νέοι άνθρωποι να μετακινηθούν το Σάββατο βράδυ στην πόλη μας με ασφάλεια. Στην πόλη που αγαπάμε, στην πόλη που δεν κοιμάται ποτέ. Έτσι λοιπόν, όταν όλη η Αθήνα είναι έξω για ποτό, όταν όλη η Αθήνα θέλει να βγει να διασκεδάσει, κάποιοι άνθρωποι είναι εδώ κάνοντας τη δουλειά τους και τους ευχαριστούμε θερμά για αυτό. Νιώθουμε ευγνωμοσύνη για την πολύ σημαντική δουλειά που κάνουν και την οποία θέλουμε να επιβραβεύσουμε, διότι ο σκοπός που φέρνουμε αυτό το νέο μέτρο είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής. Είναι το να μπορέσουμε να μειώσουμε τα θανατηφόρα τροχαία στους αθηναϊκούς δρόμους και συνολικά στους ελληνικούς δρόμους. Υπάρχει αυτό το πολύ άσχημο στατιστικό που δείχνει πως η νο.1 αιτία θανάτου σε νέους κάτω των 29 ετών είναι τα τροχαία ατυχήματα. Θέλουμε λοιπόν να δώσουμε σε αυτούς, στους γονείς τους και στις οικογένειές τους έναν ασφαλή τρόπο να γυρίσουν σπίτι το Σάββατο το βράδυ. Λέω στα νέα παιδιά να χρησιμοποιήσουν το μετρό, το τραμ και τα λεωφορεία. Δείξτε επίσης σεβασμό στους ανθρώπους που ξενυχτούν στη δουλειά για να κάνουμε αυτό το μέτρο πραγματικότητα. Νομίζω πως αν τα πράγματα πάνε καλά σήμερα, θα το διερευνήσουμε μαζί με τους εργαζομένους και θα πάρουμε τις αποφάσεις για το πότε θα μπορέσει να ξεκινήσει επισήμως».
Αντίστοιχα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς δήλωσε πως σύμφωνα με υπολογισμούς περισσότεροι από 30.000 επιβάτες επιβιβάστηκαν στα νυχτερινά δρομολόγια, προαναγγέλοντας μάλιστα νέες προσλήψεις στα ΜΜΜ.
«Πήγε αρκετά καλά, είχαμε κάνει ασκήσεις, δεν είχαμε κάποιο ιδιαίτερο συμβάν. Έγιναν 26 παραπάνω δρομολόγια σε κάθε γραμμή. Υπολογίζουμε 15.000 άτομα σε κάθε γραμμή που σημαίνει 25-30.000 επιβάτες στις δύο γραμμές του μετρό. Για την 24ωρη λειτουργία χρειάζεται προσωπικό που έδωσε τον καλύτερο του εαυτό. Έχουμε έναν σχεδιασμό για αύξηση προσωπικού, είμαστε στη διαδικασία προσλήψεων αορίστου χρόνου 350 ατόμων», δήλωσε στο OPEN ο κύριος Κοτταράς.
Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που είναι διαθέσιμα από το πρωί του Σαββάτου μέχρι τα μεσάνυχτα της Κυριακής είναι ένα μεγάλο δέλεαρ για νυχτερινή έξοδο και όχι μόνο, με προϋπόθεση φυσικά την ομαλή διεξαγωγή της σχετικής βάρδιας. Το εν λόγω μέτρο υπήρξε ιδιαίτερα βολικό και λειτουργικό σε ταξίδια σε ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, όπως η Βαρκελώνη ή το Βερολίνο, με την έλλειψη κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά τη νύχτα να έχει μόνο θετικό αντίκτυπο. Συναντάμε τη Μαρία και την Κατερίνα στο Σύνταγμα, οι οποίες μας λένε την άποψή τους για το ολονύκτιο ωράριο:
«Θα πω πως είναι απαραίτητο για κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Ειδικά η νέα γενιά, με την κρίση που υπάρχει, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο να πάρει ταξί. Όταν για μια απόσταση από την Κατεχάκη έως το σταθμό Συγγρού - Φιξ χρειάζεσαι 16 ευρώ, δεν είναι εύκολο. Επίσης λόγω σεζόν έχουν αυξηθεί οι τιμές. Όλοι θέλουν να κάνουν τις οικονομίες τους στο τέλος της ημέρας, το καταλαβαίνω. Αλλά όσον αφορά τους νέους, θέλουν να βγουν και δυσκολεύονται στο να γυρίσουν πίσω άνετα. Σκέφτεσαι να φύγεις νωρίς από την παρέα, να πάρω τον τελευταίο συρμό κλπ. Οπότε πιστεύω πως το μέτρο χρειάζεται, ειδικά Παρασκευή και Σάββατο. Θα ήταν επίσης καλή μια επέκταση ωραρίου τις καθημερινές, υπάρχουν εργαζόμενοι που θα γυρνάνε πιο άνετα στο σπίτι τους».
Περπατάμε στην Οδό Πανεπιστημίου. Η κίνηση είναι σαφώς μειωμένη και η ροή των αυτοκινήτων θυμίζει αρχές Αυγούστου, παρόλο που οι άδειες του καλοκαιριού αργούν ακόμα για τους περισσότερους. Γυρίζουμε σπίτι με το 608. Μία από τις πλέον κομβικές λεωφορειακές γραμμές της Αθήνας, καθώς συνδέει την περιοχή του Ζωγράφου με το κέντρο της πόλης, καταλήγοντας στο «φτωχό» προς το παρόν από επιλογές στη συγκοινωνία Γαλάτσι. Αυτή ακριβώς είναι και η διαδρομή που έχει κάνει η παρέα δίπλα μας, περνώντας ίσως το βράδυ της σε κάποιο event κοντά στην Πανεπιστημιούπολη. Μοιάζει σωστό το δοκιμαστικό νυχτερινό ωράριο της συγκεκριμένης γραμμής. Θα είναι η πρώτη σε μια σειρά από εξελίξεις τα επόμενα χρόνια, για τη σύνδεση του πυκνοκατοικημένου Γαλατσίου με το κέντρο.
Απόψε η Αθήνα «δεν κοιμήθηκε». Δοκίμασε τη νέα της σαββατιάτικη συνθήκη, σε ένα τεστ για το οποίο περιμένουμε με αγωνία τα αποτελέσματα και τους παράγοντες που θα τα διαμορφώσουν. Το στοίχημα των αστικών συγκοινωνιών είναι πάντοτε εξαιρετικά σημαντικό για κάθε κυβέρνηση, τοπική αρχή και πολιτεία. Από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο τροχαίο που θα αποφευχθεί, από την ασφαλή μετακίνηση όλων μας και μέχρι το ένα ακόμα παραπάνω ποτηράκι που δε θα πειράξει, υπάρχουν όλοι οι δυνατοί λόγοι για να ελπίζουμε στη σαφή επιτυχία και εν τέλει καθιέρωση του μέτρου.
Δειτε περισσοτερα
Η τρυφερή ματιά ενός αρχιτέκτονα στην πέτρα, τους ανθρώπους και τα δέντρα του τόπου
Οι θεματικές συζήτησης και οι προσωπικότητες που θα συμμετέχουν Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Με το νέο του άλμπουμ «Ανάμεσα» ανανεώνει το ελληνικό τραγούδι. Πριν βρεθεί «Ανάμεσα σε φίλους» στο Παλλάς, ταξιδέψαμε μαζί του ακούγοντας και μιλώντας
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Οι Κώστας Μηλιαράς και Γιώργος Παπακώστας μιλούν για το ντεμπούτο των The Dionysians «Να Κάψουμε το Χθες»