Πολιτικη & Οικονομια

Το lockdown δεν «μαυρίζει» την Black Friday - Τι λένε οι έμποροι

Το ΙΕΛΚΑ περιμένει 2 εκατομμύρια καταναλωτές να κάνουν αγορές διαδικτυακά

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Black Friday
Black Friday © EUROKINISSI/ΕΦΗ ΣΚΑΖΑ

ΙΕΛΚΑ: Σε ρυθμούς Black Friday, παρά το lockdown για τον κορωνοϊό, κινείται το ηλεκτρονικό εμπόριο με τους καταναλωτές να ψάχνουν τις καλύτερες εκπτώσεις.

Εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού και με την απαγόρευση λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων του λιανεμπορίου να ισχύει μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2020 η φετινή Black Friday θα είναι σίγουρα πολύ διαφορετική για τους καταναλωτές.

Όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) περίπου 2 εκατ. καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, η οποία τα τελευταία χρόνια είθισται να διαρκεί αρκετές ημέρες.

Όσον αφορά στη μέση δαπάνη, εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο αυτά τα 2 εκατ. καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν περίπου αγορές αξίας 140 ευρώ κατά μέσο όρο. Η πλειοψηφία, ποσοστό 32%, εκτιμά ότι θα κάνει μικρές αγορές, μέχρι 50 ευρώ, το 27% αγορές από 51 έως 100 ευρώ ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι το 9% θα κάνει μεγάλες αγορές άνω των 500 ευρώ.

Ο εκτιμώμενος τζίρος για τις επιχειρήσεις με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία ανέρχεται σε 280 εκατ. ευρώ. Όπως εκτιμά το ΙΕΛΚΑ, η συνεχιζόμενη απαγόρευση κυκλοφορίας θα αυξήσει περαιτέρω το ποσοστό των πωλήσεων που πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων ενώ δεν αναμένεται να επηρεαστεί ουσιαστικά το ύψος των συνολικών πωλήσεων.

«Τη φετινή Black Friday, είναι σημαντικό να στηρίξουμε τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, για να στηρίξουμε με αυτό τον τρόπο την ελληνική οικονομία» επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Κατερίνα Φραϊδάκη, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A). Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η περίοδος που διανύουμε αποτελεί για όλους μια σημαντική πρόκληση. Προσπαθούμε να προσαρμοστούμε σε νέες συνθήκες, με νέα δεδομένα, σε πολύ μικρό χρόνο».

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, σύμφωνα με την κ. Φραϊδάκη, παρατηρώντας τις ανάγκες και τις προκλήσεις που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο του lockdown, διεξάγει συνεχόμενες έρευνες με βασικό στόχο τη χαρτογράφηση της αγοράς και των προβλημάτων που μπορεί να αναδυθούν. «Ανοίγει μπροστά μας μια ακόμα πιο απαιτητική εβδομάδα, δεδομένης της ύπαρξης του Black Friday» προσθέτει.

Black Friday εν μέσω κορωνοϊού και lockdown - Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές στις ηλεκτρονικές τους αγορές

Κάποιες προτάσεις προς το καταναλωτικό κοινό ώστε να λάβουν το μέγιστο της ηλεκτρονικής αγοραστικής εμπειρίας, σύμφωνα με την κ. Φραϊδάκη, είναι να πραγματοποιούν αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα τα οποία φέρουν σήματα πιστότητας, όπως το GRECA Trustmark.

Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να γνωρίζουν ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα έχει αξιολογηθεί από έναν τρίτο ανεξάρτητο φορέα.

Επίσης, θα πρέπει να πραγματοποιούν πληρωμές με κάρτα, καθώς συγκαταλέγεται στις πιο ασφαλείς μεθόδους και μπορεί να βοηθήσει τη διαδικασία να ολοκληρωθεί γρηγορότερα. Οι καταναλωτές θα πρέπει να θυμούνται ότι πίσω από κάθε επιχείρηση στην αλυσίδα του ηλεκτρονικού επιχειρείν καταβάλλεται η μέγιστη δυνατή προσπάθεια για άμεση εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού, ενώ θα πρέπει να επικοινωνούν με τις εταιρείες και με ασύγχρονα μέσα, π.χ. e-mail και chat, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετηθούν πιο άμεσα και να μην περιμένουν στο τηλεφωνικό κέντρο.

Black Friday και αγορές εξ αποστάσεως εν μέσω πανδημίας κορωνοϊού - Η δύσκολη πραγματικότητα για τα μικρά καταστήματα

Καθώς οι φετινές αγορές θα πραγματοποιούνται μόνο εξ αποστάσεως με το καταναλωτικό κοινό εξοικειωμένο λόγω της πανδημίας κορωνοϊού στις ηλεκτρονικές αγορές, μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αλλά και μεγάλα e-shops ξεκίνησαν νωρίτερα από κάθε άλλη φορά τις διαφημίσεις με πληροφορίες για τις προσφορές των προϊόντων τους που φτάνουν έως και 60% όλες τις ημέρες με κορύφωση την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα μικρά καταστήματα, τα οποία δείχνουν αδύναμα να διαχειριστούν τη νέα κατάσταση.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης σε πρόσφατες δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «μόνο το 17% των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων διαθέτει πλήρως λειτουργικό e-shop» προσθέτοντας ότι «οι μικρότεροι του εμπορίου είναι δικαιολογημένα πιο επιφυλακτικοί γιατί μετά από 9 χρόνια οικονομικής κρίσης και 9 μήνες πανδημίας δεν έχουν τα μεγάλα αποθέματα, ούτε τα περιθώρια κέρδους να ξεπουλήσουν νέο εμπόρευμα με μεγάλες εκπτώσεις, λίγο πριν από την αγορά των Χριστουγέννων».

Από την αγορά χαρακτηρίζεται ενθαρρυντικό το γεγονός ότι δεν έχουν, μέχρι στιγμής, προκύψει σημαντικά προβλήματα σχετικά με τη διανομή των παραγγελιών. Ωστόσο, παραμένει άγνωστο αν η «ομαλή» λειτουργία των ηλεκτρονικών αγορών θα συνεχιστεί με δεδομένο ότι ο όγκος των παραγγελιών αναμένεται να απογειωθεί την Black Friday.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αλυσίδα Jumbo ήδη καταγράφει την πρώτη παρενέργεια από το κλείσιμο των καταστημάτων της δηλώνοντας αδυναμία υποδοχής νέων παραγγελιών. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στον ιστότοπο της αλυσίδας αναφέρεται ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα θα παραμείνει κλειστό έως τις 26 Νοεμβρίου 2020, καθώς δεν δύναται να υποδεχτεί νέες παραγγελίες εξαιτίας του τεράστιου όγκου που ήδη καλείται να διεκπεραιώσει.

Black Friday: Χρήσιμα tips για ασφαλείς αγορές εξ αποστάσεως

Ενόψει των εμπορικών προσφορών της Black Friday στις 27 Νοεμβρίου 2020, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή εξέδωσε οδηγίες προς τους καταναλωτές.

Μεταξύ άλλων συνιστά προσοχή κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών, καλώντας τους καταναλωτές να ελέγχουν αν παρέχονται οι ακόλουθες πληροφορίες από τα ηλεκτρονικά καταστήματα:

  • Η ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, e-mail, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμός ΓΕΜΗ),
  • τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος,
  • η συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.),
  • διαθεσιμότητα,
  • τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος,
  • το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και
  • η πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.

Σημειώνεται ότι ένας ιστότοπος είναι ασφαλής εάν εμφανίζεται εικονίδιο ασφαλείας (μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser και ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινάει με https://).

Από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή συστήνεται επίσης στους καταναλωτές να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας, να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους και να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα. Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο και να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ