Πολιτικη & Οικονομια

Πληθωρισμός: Αύξηση 1% τον Νοέμβριο

Κυρίως λόγω της ανοδικής πορείας των τιμών στα καύσιμα και σε ορισμένα τρόφιμα

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
venzini-pratirio-ygrwn-kaysimwn.jpg

Αύξηση 1% σημείωσε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο εφέτος σε ετήσια βάση, από άνοδο 1,8% τον Οκτώβριο 2018 και έναντι αύξησης 1,1% τον Νοέμβριο 2017, με τις κυριότερες ανατιμήσεις να καταγράφονται στα καύσιμα, τις τηλεφωνικές υπηρεσίες και ορισμένα τρόφιμα, όπως πατάτες και νωπά λαχανικά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε τη Δευτέρα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο μέσος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2017-Νοεμβρίου 2018 παρουσίασε αύξηση κατά 0,6%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2016-Νοεμβρίου 2017. Η αύξηση αυτή είναι μικρότερη από εκείνη που είχε σημειωθεί κατά τη σύγκριση του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2016-Νοεμβρίου 2017 με το δωδεκάμηνο Δεκεμβρίου 2015-Νοεμβρίου 2016 (1,1%).

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι οι μεγαλύτερες ετήσιες αυξήσεις εντοπίστηκαν τον Νοέμβριο της φετινής χρονιάς στις πατάτες (39,3%), στο πετρέλαιο θέρμανσης (14,7%) στο φυσικό αέριο (13,1%), στο πετρέλαιο κίνησης (11,3%) και στα νωπά λαχανικά (10,3%). Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες ετήσιες μειώσεις κατεγράφησαν στο ελαιόλαδο (-8,8%), στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης (-5,6%), στα κρασιά (-4,5%), στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό, τους υπολογιστές και τις επισκευές τους (-4,1%) και στην κατηγορία «άλλα είδη ατομικής φροντίδας» (-3,3%).

Η εξέλιξη αυτή στον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή προήλθε κυρίως, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 1% στη «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε νωπά ψάρια, μοσχάρι, πουλερικά, γαλακτοκομικά και αυγά, νωπά λαχανικά, πατάτες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών κυρίως σε φρούτα νωπά, αρνί και κατσίκι, ελαιόλαδο, αλλαντικά.
  • 1% στα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στον καπνό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα κρασιά.
  • 2,5% στη «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό.
  • 0,7% στην «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
  • 2,3% στις «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), πετρέλαιο κίνησης, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στη συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς.
  • 4,3% στις «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 1,2% στα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,7% στην «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 1,8% στα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 0,9% στην «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές.
  • 0,9% στην «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 1,7% στα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα οχημάτων.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ