Ελλαδα

Σήμερα το τελευταίο αντίο στον συγκυβερνήτη του Phantom Μάριο-Μιχαήλ Τουρούτσικα

Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού

Newsroom
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Πτώση Phantom στην Ανδραβίδα: Σήμερα η κηδεία του υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα - Θα παραστούν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός

Στο πένθος οι Ένοπλες Δυνάμεις και η χώρα από την απώλεια του 31χρονου σμηναγού Στάθη Τσιτλακίδη και του 29χρονου υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα, κυβερνήτη και συγκυβερνήτη του Phantom, το οποίο κατέπεσε το πρωί της Δευτέρας (30/01) στα ανοιχτά της Ανδραβίδας.

Όπως ανακοινώθηκε, σήμερα στις 10:30 το πρωί στον Ιερό Ναό Προφήτη Ηλία Τριπόλεως θα τελεστεί η εξόδιος ακολουθία για τον υποσμηναγό Μάριο-Μιχαήλ Τουρούτσικα, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα, ενώ η ταφή του θα πραγματοποιηθεί στο κοιμητήριο Αγίου Ιωάννη Πικερνίου.

Αύριο, Παρασκευή θα γίνει η κηδεία του 31χρονου σμηναγού Στάθη Τσιτλακίδη στο Νευροκόπι.

Την Πέμπτη με ανακοίνωσή του το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, μετά την ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσε τον θάνατο του σμηναγού Στάθη Τσιτλακίδη, κυβερνήτη του F-4 Phantom.

«Ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας-διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη [...]. Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Τα συλλυπητήρια μηνύματα του πολιτικού κόσμου για τον θάνατο των δύο πιλότων

Με θλίψη η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, αποχαιρετά τον Σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη και τον Υποσμηναγό Μάριο-Μιχαήλ Τουρούτσικα, που έχασαν τη ζωή τους εν ώρα καθήκοντος κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής άσκησης.

Με ανάρτησή της στο Facebook, η κυρία Σακελλαροπούλου επισημαίνει ότι «Οι λαμπροί αυτοί νέοι, ατρόμητοι μπροστά στον κίνδυνο και ταγμένοι, μαζί με όλους τους ιπτάμενους της Πολεμικής Αεροπορίας μας, στην υπεράσπιση των ουρανών της Πατρίδας, θα μείνουν χαραγμένοι στη μνήμη μας ως παράδειγμα αυταπάρνησης και προσήλωσης στο χρέος».

Εκφράζει, επίσης, τα θερμά της συλλυπητήρια στις οικογένειές τους, καθώς και στους συναδέλφους τους και τονίζει ότι «ο πόνος τους είναι και δικός μας».

Η ανάρτηση Μητσοτάκη για τους δύο πιλότους του Phantom

«Η Πολεμική Αεροπορία και ολόκληρη η Ελλάδα θρηνούν. Θρηνούν και τιμούν», σημειώνει σε ανάρτησή του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος στον σμηναγό Στάθη Τσιτλακίδη.

Συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρει: «Την εθνική οδύνη κάνει ακόμη βαρύτερη η είδηση της απώλειας του σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ύστερα από εκείνη του υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα. Ο κυβερνήτης του μαχητικού μας έπεσε μαζί με τον συγκυβερνήτη του την ώρα του καθήκοντος, υπηρετώντας την πατρίδα. Η σκέψη μου είναι στην οικογένεια του ιπταμένου σμηναγού. Η Πολεμική Αεροπορία και ολόκληρη η Ελλάδα θρηνούν. Θρηνούν και τιμούν».

Τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του αδικοχαμένου κυβερνήτη του Phantom F-4 της Πολεμικής Αεροπορίας, Ευστάθιο Τσιτλακίδη εξέφρασε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Εκφράζω τη βαθιά μου θλίψη για τον άδικο χαμό και του κυβερνήτη του μοιραίου F-4 της πολεμικής μας αεροπορίας, Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, που έφυγε στην ώρα του καθήκοντος. Τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στους δικούς του ανθρώπους» έγραψε ο Αλέξης Τσίπρας. Το ίδιο είχε κάνει και με την επιβεβαίωση του θανάτου του υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα.

«Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του Σμηναγού (Ι), Ευστάθιου Τσιτλακίδη. Τιμούμε τη μνήμη των δύο αεροπόρων μας, που έχασαν τη ζωή τους εν ώρα καθήκοντος», έγραψε ο Νίκος Ανδρουλάκης.

Τα σενάρια για την τραγωδία με το F-4 στην Ανδραβίδα

Απαντήσεις για την τραγωδία στην Ανδραβίδα με την πτώση του αεροσκάφους, τύπου Phantom, αναζητούν οι εμπειρογνώμονες. Ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης μίλησαν στην ΕΡΤ για τα αίτια του δυστυχήματος στην Ανδραβίδα.

«Τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό,τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά –μα πάρα πολλά– βασικά εξαρτήματά του. Από εκεί και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος» ξεκαθαρίζει ο κ. Φραγκούλης.

Αφού τονίζει ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, υπογραμμίζει ότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους». Και εξηγεί: «Δηλαδή το αεροπλάνο πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μη γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές, προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».

Από τη μεριά του ο κ. Καραϊωσηφίδης, σημειώνει: «Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια. Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας».

«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά» ξεκαθαρίζει και προσθέτει: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».

Το χρονικό του αεροπορικού δυστυχήματος

Το διθέσιο F-4 Phantom συνετρίβη στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας. Το αεροσκάφος της 338 Μοίρας, της 117 Πτέρυγας Μάχης, που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το αεροπλάνο, μαζί με ένα ακόμη που πετούσαν σε ζεύγος, εκτελούσαν πτήση χαμηλής ναυτιλίας, πετούσαν δηλαδή σε εξαιρετικά χαμηλό ύψος, πάνω από το ανάγλυφο αλλά και πάνω από το νερό.

Κάτω από άγνωστες - μέχρι στιγμής - συνθήκες, πιθανότατα εξαιτίας τεχνικής βλάβης που δεν επιδεχόταν επιδιόρθωση, οι πιλότοι ενημέρωσαν και έλαβαν εντολή για να εγκαταλείψουν το αεροσκάφος.

Ωστόσο, φαίνεται πως κάτι τέτοιο δεν συνέβη, με αποτέλεσμα την πτώση του αεροσκάφους με τους δύο πιλότους.