Ελλαδα

Μεγάλα έργα αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα

Το μετρό, η επέκταση του λιμένα Θεσσαλονίκης, οδικά και σιδηροδρομικά έργα αλλάζουν την εικόνα

Απόστολος Σκουμπούρης
ΤΕΥΧΟΣ 840
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Σταθμός τρένων

Θεσσαλονίκη: Τα έργα που αλλάζουν τη Βόρεια Ελλάδα. Το μετρό, η επέκταση του λιμένα Θεσσαλονίκης, οδικά και σιδηροδρομικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη.

Για πρώτη φορά ίσως τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα στη Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης ένας πολύ μεγάλος αριθμός έργων υποδομής που φιλοδοξούν να αλλάξουν ριζικά το προφίλ της περιοχής. Είναι ενδεικτικό ότι η πόλη έχει ταλαιπωρηθεί εδώ και χρόνια με τα έργα για τη γραμμή του Μετρό του οποίου η αποπεράτωση έχει παραπεμφθεί πολυάριθμες φορές στις ελληνικές καλένδες. Ποια είναι όμως, τα μεγαλύτερα έργα υποδομής;

Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που έχει μήκος 9,6 χιλιόμετρα, διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς και 18 υπερ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας χωρίς οδηγός (driveless). Με τις κατασκευαστικές εργασίες της βασικής γραμμής να έχουν ολοκληρωθεί κατά 87% και τις δοκιμές σε συρμούς και συστήματα σε να έχουν ξεκινήσει, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2023. Σε εξέλιξη βρίσκεται και το έργο της επέκτασης του Μετρό στην Καλαμαριά που περιλαμβάνει πέντε νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.

Η νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (Fly Over), που αποτελεί έργο προϋπολογισμού άνω των 370 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση του νέου, υπερσύγχρονου εναέριου αυτοκινητόδρομου με τον ανάδοχο αναμένεται να υπογραφεί μέσα στο προσεχές διάστημα, με το project να αναμένεται ότι θα λύσει οριστικάτο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Κι αυτό μέσω του διπλασιασμού της δυνατότητας παραλαβής κυκλοφοριακών φόρτων από τα 5.000 οχήματα σήμερα, σε 10.000 την ώρα ανά κατεύθυνση, κάνοντας τις μετακινήσεις πολύ πιο γρήγορες, οικονομικές και ασφαλείς.

Ο έκτος προβλήτας και η επέκταση της λιμενικής υποδομής του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης που είναι προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ. Το έργο θα αναβαθμίσει τη θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στη λιμενική βιομηχανία παρέχοντας τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως 24.000 εμπορευματοκιβωτίων (TEU). Το έργο, που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει ετήσια έσοδα 230 εκατ. ευρώ σε όλο το οικοσύστημα του λιμένα που επηρεάζεται από αυτό.

Τρία σιδηροδρομικά έργα, της τάξεως του 1,7 δισ. ευρώ, που έχουν ως επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για την κατασκευή της νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκη-Τοξότες, που αποτελεί κομμάτι της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας και θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με το λιμάνι της Καβάλας και την Ξάνθη και πιο βόρεια με την Αλεξανδρούπολη και το Ορμένιο. Τη σιδηροδρομική σύνδεση της 6ης προβλήτας Θεσσαλονίκης που «θα ενισχύσει τις διατροπικές εμπορευματικές μεταφορές από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναβαθμίζοντας τον ρόλο του στις εμπορευματικές μεταφορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης». Και το έργο κατασκευής του προαστιακού σιδηροδρόμου δυτικής Θεσσαλονίκης (city train) που θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς το δίκτυο του υπό κατασκευή μετρό Θεσσαλονίκης και σε συνέργεια με τα δίκτυα αστικών μεταφορών.

Το μεγάλο κτιριακό έργο που περιλαμβάνει την κατασκευή 17 σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία. Μέσω του εν λόγω project, ύψους 160 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστούν σε εννέα δήμους 17 σύγχρονα σχολικά κτίρια. l

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ