Κοσμος

Η διεθνής των «travel scams» και η τραυματική εμπειρία μιας παρέας στην Ελλάδα

Αυξάνονται οι ψηφιακές απάτες με θύματα τουρίστες

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Τravel scams: Αυξάνονται οι ψηφιακές ταξιδιωτικές απάτες
© Alex Bertha/Unsplash

Ψηφιακές ταξιδιωτικές απάτες: Παγκόσμιο πρόβλημα - Χαμένα χρήματα και ταλαιπωρία για διακοπές που δεν «κλείστηκαν» ποτέ.

Πρόβλημα παγκόσμιας εμβέλειας φαίνεται ότι γίνονται οι ψηφιακές ταξιδιωτικές απάτες, όπως αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ταξιδιών του ΟΗΕ. 

Υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα ταξιδιωτών που έκλεισαν τις διακοπές τους μέσω διαδικτύου και είδαν τα λεφτά τους να χάνονται.

Travel scams: Τρεις ιστορίες απάτης

Τον περασμένο Δεκέμβριο η Maria (δεν είναι το πραγματικό της όνομα) αποφάσισε να κάνει ένα διάλειμμα από τη ζέστη της Αυστραλίας και να πάει την οικογένειά της διακοπές για σκι στην Ευρώπη. Ήταν το πρώτο της ταξίδι μετά την πανδημία και ήθελε να είναι ξεχωριστό. Έτσι πλήρωσε 20.000 δολάρια σε έναν ταξιδιωτικό πράκτορα, τον Ραφαέλ Μπέσα.

Αρχικά, όλα ήταν τέλεια, αλλά καθώς η Maria έκανε check out από το τρίτο ξενοδοχείο, ο διευθυντής της είπε ότι το δωμάτιο δεν είχε πληρωθεί.

Στη συνέχεια, όταν η οικογένεια επιβιβάστηκε σε ένα τρένο για τον επόμενο προορισμό της, παρουσιάστηκε πρόβλημα με τα εισιτήρια, καθώς μόνο το ένα ήταν έγκυρο.

Και στο επόμενο ξενοδοχείο η ιστορία ήταν παρόμοια. Η Maria έπρεπε να τακτοποιήσει τον λογαριασμό, παρόλο που τον είχε ήδη πληρώσει. Αρχικά είχε υποθέσει ότι ο Ραφαέλ Μπέσα ήταν απλώς ανίκανος. «Τότε είπα, όχι, αυτό δεν είναι λάθος, αυτό είναι επίτηδες».

Συνολικά, η Maria λέει ότι πλήρωσε 30.000 δολάρια για τις διακοπές, τα 20.000 δολάρια που είχε πληρώσει προκαταβολικά, συν επιπλέον 10.000 δολάρια για ένα μόνο από τα ξενοδοχεία. Η Μαρία λέει ότι, εκτός από το ότι της είπε ότι είχε πληρώσει για το δωμάτιο, ο Ραφαέλ Μπέσα είχε πει ότι θα της είχε μια δωρεάν αναβάθμιση - αλλά δεν το έκανε, και το ξενοδοχείο την χρέωσε επιπλέον. 

Οι υποσχέσεις του Ραφαέλ Μπέσα για αποζημίωση απέβησαν άκαρπες, λέει η Μαρία. Αν και της έστειλε διάφορες «αποδείξεις» για εμβάσματα, τα μετρητά δεν έφτασαν ποτέ στον λογαριασμό της.

Στη συνέχεια, όταν δημοσίευσε για τις εμπειρίες της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είπε ότι ο δικηγόρος του επικοινώνησε μαζί της και της πρόσφερε 20.000 δολάρια για να σταματήσει η δημοσιοποίηση των στοιχείων, κάτι που εκείνη αρνήθηκε.

Το BBC ζήτησε από τον Ραφαέλ Μπέσα να σχολιάσει τους ισχυρισμούς της Μαρίας κι εκείνος απάντησε ότι υπήρξε ένα απροσδιόριστο «πρόβλημα» με την τιμή ενός από τα ξενοδοχεία και ότι το δωμάτιο σε αυτή την τιμή δεν είχε συμπεριληφθεί στο πακέτο. Έστειλε επίσης αντίγραφα των κρατήσεων τρένων - οι οποίες, όπως είπε η Μαρία, έφεραν και τις δύο τον ίδιο αριθμό αγοράς.

Μια άλλη Βραζιλιάνα, η Ana Jalenna, έκλεισε ένα ταξίδι από τον ίδιο άνθρωπο. Πλήρωσε μέρος του λογαριασμού σε μετρητά και το σχέδιο ήταν ότι θα έβαζε το υπόλοιπο ποσό με πιστωτική κάρτα. Λίγο καιρό αργότερα, ξαφνιάστηκε όταν είδε μια πληρωμή στην British Airways να εμφανίζεται στον λογαριασμό της κάρτας της και τον κάλεσε για να τον ρωτήσει.

Ήταν η πληρωμή για το ιταλικό ξενοδοχείο της, της είπε, αλλά εκείνη έστειλε email στο ξενοδοχείο και της είπαν ότι δεν είχε γίνει καμία πληρωμή.

Η Ana αποφάσισε να ζητήσει από τον Ραφαέλ Μπέσα αποδείξεις ότι είχε κάνει τουλάχιστον τις κρατήσεις στο χιονοδρομικό κέντρο και εκείνος της έδωσε δύο αριθμούς κράτησης, αλλά το ξενοδοχείο της είπε ότι ήταν άκυροι.

«Έχασα τα χρήματα, το όνειρο, το ταξίδι. Έχασα τα πάντα», λέει.

Αργότερα μίλησε σε άλλους δυσαρεστημένους πελάτες του Ραφαέλ Μπέσα και παρατήρησε το ίδιο μοτίβο.

«Το πρώτο ταξίδι ήταν φανταστικό και όλα είναι εντάξει», λέει. «Και μετά κάνει ένα μεγαλύτερο ταξίδι, ένα καλύτερο ταξίδι με ακριβά ξενοδοχεία, και το κάνει αυτό στους ανθρώπους».

Ο Ραφαέλ Μπέσα επέμεινε στο BBC ότι έκανε κράτηση για το ιταλικό ξενοδοχείο. Είπε ότι η Ana ακύρωσε το ταξίδι για σκι και εκείνος της πλήρωσε τα χρήματα.

Αλλά η Ana είπε ότι δεν το ακύρωσε - και δεν αποζημιώθηκε.

Ταξιδιωτική απάτη και στην Ελλάδα

Για την Adriane Trofin, μια Βραζιλιάνα εργαζόμενη μητέρα δύο παιδιών που ζει στο Λονδίνο, η αποτυχία των ονειρεμένων οικογενειακών διακοπών της στην Ελλάδα φέτος ήταν πιο τραυματική.

Εκείνη με τη σειρά της έγινε φίλη στο Facebook με τον Ραφαέλ Μπέσα και ενώ αρχικά του εξήγησε ότι δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά τέτοιου είδους διακοπές, τελικά εκείνος απάντησε ότι υπήρχαν ταξίδια για κάθε προϋπολογισμό και κατέληξε να κλείσει διακοπές στην Ελλάδα για 14 συνολικά άτομα - μέλη της οικογένειάς της και αρκετούς φίλους .

Είχαν πληρώσει προκαταβολικά για διαμονή και αυτοκίνητα που έπρεπε να τους συναντήσουν στο αεροδρόμιο της Αθήνας δεν έφτασαν. Κάτι που δεν συνέβη ποτέ. Η Adriane έστειλε μήνυμα στον Ραφαέλ Μπέσα για βοήθεια, εκείνος την καθησύχασε ότι όλα είχαν κλείσει και της έδωσε τρεις αριθμούς τηλεφώνου για την εταιρεία αυτοκινήτων, χωρίς όμως η ίδια να μπορέσει να επικοινωνήσει με κανέναν από αυτούς. 

Η ομάδα ταξιδιωτών ήταν αποκλεισμένη για ώρες μέχρι που τελικά ανακαλύψανε ότι ούτε οι κρατήσεις τους στο ξενοδοχείο υπήρχαν. 

Τελικά, ο σύζυγος της Adriane πλήρωσε για όλη την ομάδα να μείνει σε άλλο ξενοδοχείο, με κόστος 12.000 δολάρια.

«Πέρασα εκείνη την εβδομάδα, αυτές τις επτά ημέρες, συζητώντας με τον Ραφαέλ μέρα και νύχτα στο τηλέφωνο, προσπαθώντας να τον κάνω να στείλει τουλάχιστον ένα μέρος των χρημάτων. Άρχισε να με κοροϊδεύει», λέει η Adriane. Παρενόχλησε και άλλα μέλη της ομάδας, λέει, πείθοντας μερικά από αυτά ότι για το πρόβλημα έφταιγε η Adriane και ότι του χρωστούσε χρήματα.

«Ήμουν στην κόλαση, δεν είχα αντιμετωπίσει χειρότερη κατάσταση στη ζωή μου, δεν είχα ποτέ τίποτα χειρότερο στη ζωή μου από εκείνες τις επτά μέρες στην Ελλάδα.

«Ο γάμος μου εξακολουθεί να κλονίζεται άσχημα από αυτό. Για μένα, είναι πολλά τα χρήματα, βλέπετε; Αλλά δεν είναι πλέον μόνο τα χρήματα».

Λέει ότι η εμπειρία την άφησε «συναισθηματικά κατεστραμμένη».

Παρά το γεγονός ότι διαβεβαίωσε την Adriane, καθώς περίμενε στο αεροδρόμιο, ότι όλα θα πάνε καλά, ο Ραφαέλ Μπέσα είπε στο BBC ότι ακύρωσε την κράτηση του ξενοδοχείου επειδή η Adriane δεν είχε πληρώσει όλα όσα του χρωστούσε.

Αλλά η Adriane έδειξε στο BBC αποδεικτικά στοιχεία για μεταφορές χρημάτων που έγιναν πριν από το ταξίδι που κάλυπταν το πλήρες κόστος.

Το BBC μίλησε με άλλους 10 πελάτες του Ραφαέλ Μπέσα. Μαζί με τη Maria, την Ana και την Adriane λένε ότι του πλήρωσαν 90.000 δολάρια για υπηρεσίες που δεν παρείχαν.

Όταν προσέγγισε το BBC, ο κ. Μπέσα αρνήθηκε τους ισχυρισμούς των πρώην πελατών του, λέγοντας ότι ήταν «σοκαρισμένος». «Είμαι πραγματικά έκπληκτος από τον όγκο των λαθών, το 90% των γεγονότων σας είναι ψευδή», έγραψε.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού του ΟΗΕ προσπαθεί να προστατέψει τους ταξιδιώτες

Σημειώνεται ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού του ΟΗΕ (UNWTO) λέει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο από ταξιδιωτικούς πράκτορες για να πείσουν τους πελάτες να αγοράσουν ονειρεμένες διακοπές.

Την ίδια στιγμή, οι απάτες ψηφιακών ταξιδιών αυξάνονται σε όλο τον κόσμο.

Ο UNWTO έχει αναπτύξει έναν κώδικα για την προστασία των τουριστών, ο οποίος λέει ότι διευκρινίζει τις ευθύνες των εταιρειών κοινωνικής δικτύωσης, των κυβερνήσεων και των καταναλωτών και περιγράφει πώς οι κυβερνήσεις και οι ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να συνεργαστούν καλύτερα.

Επτά χώρες έχουν υπογράψει τον κώδικα μέχρι στιγμής, καθιστώντας τον μέρος της εθνικής τους νομοθεσίας, ενώ άλλες, συμπεριλαμβανομένης της Βραζιλίας, βρίσκονται στη διαδικασία να το κάνουν.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ