Κοσμος

Αποκάλυψη: Η επιδημία πανώλης τον Μεσαίωνα επηρεάζει ακόμη την υγεία μας

Το γονίδιο του «Μαύρου Θανάτου» που εντοπίστηκε στο DNA

Μαζικοί τάφοι με θύματα της πανούκλας
Μαζικοί τάφοι με θύματα της πανούκλας © Museum of London

Πανώλη - Το γενετικό σημάδι που άφησε στην ανθρωπότητα - Το γονίδιο που επηρεάζει την ανθρώπινη ιστορία

Η καταστροφή από την πανδημία πανώλης άφησε ένα τόσο απίστευτο γενετικό σημάδι στην ανθρωπότητα που εξακολουθεί να επηρεάζει την υγεία μας σχεδόν 700 χρόνια αργότερα. Έως και οι μισοί άνθρωποι πέθαναν όταν ο Μαύρος Θάνατος σάρωσε την Ευρώπη στα μέσα του 1300. Μια πρωτοποριακή μελέτη που ανέλυσε το DNA σκελετών βρήκε μεταλλάξεις που βοήθησαν τους ανθρώπους να επιβιώσουν από την πανούκλα.

Αλλά οι ίδιες αυτές μεταλλάξεις συνδέονται με αυτοάνοσες ασθένειες που πλήττουν τους ανθρώπους σήμερα. Ο Μαύρος Θάνατος είναι μια από τις πιο σημαντικές, θανατηφόρες και ζοφερές στιγμές της ανθρώπινης ιστορίας. Υπολογίζεται ότι πέθαναν έως και 200 εκατομμύρια άνθρωποι.

Οι ερευνητές υποψιάστηκαν ότι ένα γεγονός τέτοιας κλίμακας πρέπει να διαμόρφωσε την ανθρώπινη εξέλιξη. Ανέλυσαν το DNA που ελήφθη από τα δόντια 206 αρχαίων σκελετών και μπόρεσαν να χρονολογήσουν με ακρίβεια τα ανθρώπινα λείψανα πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά τον Μαύρο Θάνατο.

Η ανάλυση περιελάμβανε οστά από λάκκους που θάφτηκαν θύματα πανούκλας, οι οποίοι χρησιμοποιούνταν για μαζικές ταφές στο Λονδίνο, ενώ περισσότερα δείγματα προέρχονται από τη Δανία.

Το σημαντικότερο εύρημα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature, αφορούσε μεταλλάξεις σε ένα γονίδιο που ονομάζεται ERAP2.

Εάν είχατε τις σωστές μεταλλάξεις, είχατε 40% περισσότερες πιθανότητες να επιβιώσετε από την πανούκλα.

Η δουλειά του γονιδίου είναι να φτιάχνει τις πρωτεΐνες που τεμαχίζουν τα εισβάλλοντα μικρόβια και να δείχνει τα θραύσματα στο ανοσοποιητικό σύστημα, προετοιμάζοντάς το να αναγνωρίσει και να εξουδετερώσει αποτελεσματικότερα τον εχθρό.

Τα αποτελέσματα επιβεβαιώθηκαν σε σύγχρονα πειράματα με τη χρήση του βακτηρίου της πανώλης - Yersinia pestis. Δείγματα αίματος από ανθρώπους με τις χρήσιμες μεταλλάξεις ήταν πιο ικανοί να αντισταθούν στη μόλυνση από εκείνους που δεν είχαν.

Ακόμη και σήμερα αυτές οι μεταλλάξεις που αντιστέκονται στην πανούκλα είναι πιο συχνές από ό,τι ήταν πριν από τον Μαύρο Θάνατο. Το πρόβλημα είναι ότι έχουν συνδεθεί με αυτοάνοσες ασθένειες όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου Crohn - αυτό που βοήθησε να κρατηθούν ζωντανοί οι πρόγονοί σας πριν από 700 χρόνια, αλλά θα μπορούσε να βλάψει την υγεία σας σήμερα.