Smart Life

Πώς ζεις σε έναν κόσμο που δεν μιλάει την γλώσσα σου;

Αυτή η διαφήμιση δεν είναι για όλους. Κι όμως μας αφορά όλους.

Ηλιάνα Κωνσταντακάτου
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΔΕΗ: Η πρώτη διαφήμιση αποκλειστικά για ανθρώπους με προβλήματα ακοής, που αναδεικνύει την νέα υπηρεσία service for all.

Κυριακή βράδυ, μετά από ένα γεμάτο Σαββατοκύριακο, χουχουλιάζω στον καναπέ μου και απολαμβάνω μια ισπανική κωμωδία. Πέφτουν διαφημίσεις και προτιμώ να μην κάνω ζάπινγκ – δεν θέλω να χάσω τη συνέχεια. Χαζεύω μια στο Instagram, μια στην τηλεόραση και μια διαφήμιση μου κεντρίζει το ενδιαφέρον. Μου κάνει εντύπωση η κίνηση του standup comedian που απομακρύνει το μικρόφωνο από μπροστά του, παρά του ότι το θέατρο είναι κατάμεστο από κόσμο που γελάει. Δυναμώνω την ένταση, μα γρήγορα αντιλαμβάνομαι ότι πρόκειται για μια διαφορετική κωμική παράσταση. Χαμογελάω. Ο κωμικός είναι κωφάλαλος, το ίδιο και το κοινό.

Αυτή η διαφήμιση δεν είναι για όλους. Κι όμως μας αφορά όλους. Μια διαφήμιση αποκλειστικά στην νοηματική, με πρωταγωνιστές και συμμετέχοντες μόνο κωφά άτομα. Αναρωτιέμαι άραγε πως είναι να παρακολουθείς τηλεόραση χωρίς να μπορείς να κατανοήσεις τι λέγεται. Η διαφήμιση, με αρκετά ευρηματικό τρόπο, επιδιώκει να αναδείξει ακριβώς αυτό: πώς είναι να ζεις σε έναν κόσμο που μιλάει άλλη γλώσσα από τη δική σου. Για λίγα δευτερόλεπτα, όλα αυτά που θεωρείς δεδομένα, δεν είναι, γιατί δεν καταλαβαίνεις την γλώσσα επικοινωνίας.

Ο Πάνος Κατσής, ηθοποιός και stand-up comedian από το Θέατρο Κωφών Ελλάδος και το κοινό της παράστασης, στο οποίο συμμετέχουν αποκλειστικά άτομα από την κοινότητα των κωφών, προσφέρουν μέσα σε ένα λεπτό μια μικρή βιωματική εμπειρία, ανάλογη με αυτή που έχουν οι κωφοί συνάνθρωποι μας, όταν δεν κατανοούν μια επικοινωνία γιατί απευθύνεται μόνο σε ακούοντες.

Οι έννοιες της συμπερίληψης και η ισότιμη προσβασιμότητα προάγονται μέσα από την πρωτοβουλία της ΔΕΗ που λανσάρει την υπηρεσία service for all. Πρόκειται για μια υπηρεσία που επιτρέπει σε κωφά και βαρήκοα άτομα να εξυπηρετηθούν από απόσταση. Αυτό γίνεται πολύ απλά, με την αξιοποίηση των εργαλείων που προσφέρει η τεχνολογία. Πραγματοποιείται δηλαδή ραντεβού με βίντεοκλήση, παρουσία διερμηνέα της νοηματικής γλώσσας και ο εκπρόσωπος εξυπηρέτησης πελατών της ΔΕΗ μπορεί να τους εξυπηρετήσει για οποιοδήποτε αίτημα έχουν. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά μπορείτε να δείτε εδώ.

Με αυτή την πρωτοβουλία, η ΔΕΗ ανοίγει τον δρόμο στον κοινωνικό πολιτισμό, τη συμπερίληψη και την άριστη εξυπηρέτηση προς όλους. Το μήνυμα είναι σαφές και δράσεις σαν αυτή που προάγουν την ισότιμη πρόσβαση στην εξυπηρέτηση, γίνονται παράδειγμα προς μίμηση.