- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
«Το COSMOTE Hackathon ήταν ένα από τα πιο συναρπαστικά σαββατοκύριακα που έχουμε ζήσει»
Τι έκαναν 12 ομάδες+1 ομάδα-έκπληξη, κλεισμένες σε ένα χώρο, γράφοντας κώδικα για 28 ώρες; Καινοτόμες εφαρμογές τεχνολογίας σχετικά με την υγεία, το design και την προστασία του περιβάλλοντος!
Πριν λίγες μέρες βρέθηκα στο Μαρούσι, στο κτίριο της ΟΤΕ Academy, κάπως αργοπορημένα για να είμαι ειλικρινής. Ήταν η ημέρα έναρξης του 2ου COSMOTE Hackathon, του μαραθώνιου διαγωνισμού τεχνολογίας και καινοτομίας της COSMOTE, μόλις δυο 24ωρα πριν οι 12 φιναλίστ ομάδες, από τις 64 που δήλωσαν συνολικά συμμετοχή, διαγωνιστούν στο μεγάλο τελικό. Ένιωθα πολύ τυχερή που βρισκόμουν ανάμεσα σε νέους με πρωτότυπες επιχειρηματικές ιδέες και πολύ όρεξη να αναμετρηθούν με τους υπολογιστές τους για να διαμορφώσουν και να εξελίξουν τις ιδέες που είχαν για να κάνουν τον κόσμο μας καλύτερο. Εκείνο το απόγευμα ήταν γεμάτο με ομιλίες και ενδιαφέροντες καλεσμένους, που βοήθησαν τους συμμετέχοντες να χαλαρώσουν, να εμπνευστούν και να πάρουν φόρα για να διεκδικήσουν ακόμη πιο δυναμικά ένα από τα τρία βραβεία του διαγωνισμού καινοτομίας.
Την επόμενη μέρα, το πρωί του Σαββάτου, όλες οι ομάδες από νωρίς ξεκίνησαν τη σκληρή δουλειά. Κόσμος και ιδέες γέμιζαν την ατμόσφαιρα, ενώ στις ομάδες , μπορεί να υπήρχε αγωνία για την έκβαση του διαγωνισμού, αλλά σίγουρα υπερίσχυε ο ενθουσιασμός. Το αποτέλεσμα ήρθε το απόγευμα της Κυριακής, μια μέρα μετά. Οι ομάδες παρουσίασαν τις ιδέες τους και η κριτική επιτροπή – με μεγάλη δυσκολία, καθώς όλες ήταν πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες– τελικά κατέληξε στην απόφασή της!
Οι νικήτριες ιδέες ήταν μια λύση wearable κινητικής σταθεροποίησης, μια εφαρμογή 3D design σε VR και AR περιβάλλον και μία «έξυπνη» λύση για τον εντοπισμό δασικών πυρκαγιών. Και για να αναδειχθούν χρειάστηκε απλά μια διοργάνωση που έδωσε βήμα σε ταλαντούχους ανθρώπους, με αγάπη για την τεχνολογία.
Ο διαγωνισμός: 12 ομάδες, 28 ώρες κώδικα
Αν αναρωτιέστε τι θα πει μαραθώνιος διαγωνισμός τεχνολογίας και καινοτομίας, η απάντηση βρίσκεται κάπου μεταξύ ατελείωτων ωρών μπροστά στον υπολογιστή και πυρετώδους δουλειάς. Για την ακρίβεια οι 12 ομάδες της τελικής φάσης δούλεψαν για περισσότερες από 28 ώρες προκειμένου να «τρέξουν κώδικα» και να ολοκληρώσουν την πρότασή τους. Τους βοήθησαν, βέβαια, με συμβουλές και χρήσιμες παρεμβάσεις περισσότεροι από 20 εξειδικευμένοι μέντορες από την επιχειρηματική και ακαδημαϊκή κοινότητα.
Στα highlights του Hachathon, πέραν του τελικού, θα βάζαμε σίγουρα τις ομιλίες που προηγήθηκαν λίγο πριν τον τελικό από σημαντικές προσωπικότητες που εκπροσωπούν την ψηφιακή εποχή, όπως ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του Μ.Ι.Τ. (Massachusetts Institute of Technology), ο Ηλίας Σούσης, Head of Domestic Market & YouTube της Google Ελλάδας, Κύπρου & Μάλτας, ο Rustam Ziganshin, Agency Partner CEE, Facebook και η Κατερίνα Πραματάρη, αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας & επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Στήριξης Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (ACEin) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ρωτήσαμε μάλιστα κι εμείς τον κ. Δασκαλάκη για τους τομείς της ελληνικής οικονομίας, στους οποίους θεωρεί ότι υπάρχει ανάγκη για τεχνολογικές παρεμβάσεις που θα επιτρέψουν την αναβάθμισή τους. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα είναι μια χώρα με ελλείψεις σε πολλούς τομείς της οικονομίας. Οποιαδήποτε προσπάθεια αλλαγής του status quo ενός τομέα θα βρει αμέσως φίλους, αλλά και εχθρούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Taxi Beat, όπου ένα κενό στην αγορά καλύφθηκε μέσω μιας εφαρμογής και βρήκε πολλούς συμμάχους, όπως εμένα, αλλά και πολλούς αντιπάλους μεταξύ όσων συντηρούν την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. Είναι πρόκληση τόσο τεχνολογική, όσο και πολιτική το να γίνει αποτελεσματικός ένας τομέας. Κατά τ’ άλλα, τομείς όπως ο τουρισμός, η ενέργεια και οι επιμέρους πτυχές τους, η υγεία, είναι τομείς της οικονομίας με πολλές προκλήσεις, στους οποίους μπορούμε να επέμβουμε προκειμένου να βελτιωθούν».
Δείτε εδώ την ομιλία του κ. Δασκαλάκη, όπως προβλήθηκε μέσω live streaming.
Οι νικητές
Και επιτέλους είχε φτάσει η μεγάλη στιγμή των νικητών! 1ο βραβείο και 10.000 ευρώ για την ιδέα «A Novel Approach in confronting hand tremor» της ομάδας «Tremor Free Me» (Θωμάς Μπίκιας και Μπασιάν Λέσι). Τι σημαίνουν όλα αυτό τα κάπως ακαταλαβίστικα; Σημαίνουν σπουδαία νέα για όσους πάσχουν από ανεξέλεγκτο τρέμουλο στα χέρια και μια λύση στο χώρο της υγείας που θα αλλάξει ουσιαστικά την καθημερινότητα πολλών. Πρόκειται για μία wearable συσκευή, μια κατασκευή ενός patient-specific μοντέλου, η οποία βοηθά την κίνηση μέσω ηλεκτρικής διέγερσης σε συνδυασμό με τη χρήση ΑΙ και επιτυγχάνει την παρακολούθηση και καταστολή της έντασης και συχνότητας του τρέμουλου.
Το 2ο βραβείο και €5.000 κέρδισε η ομάδα «MaGOS» (Γρηγόρης Αγριόπουλος, Κωνσταντίνος Αναστασάκης, Έλενα Βέλη, Βασιλαπόστολος Ουρανής και Γιώργος Προφητηλιώτης). Η ιδέα τους με τίτλο «Unleash your Creativity» είναι κάτι ουάου και συνάμα κάπως φουτουριστικό. Πρόκειται δηλαδή για ένα set από γάντια ειδικά εξοπλισμένα ώστε να επιτρέπουν στο χρήστη να αλληλεπιδρά με το τρισδιάστατο περιβάλλον με σκοπό να δημιουργήσει – για παράδειγμα – εικονικά γλυπτά από ηλεκτρονικό πηλό. Ηλεκτρονικό πηλό ακούω, μάλιστα!
Το 3ο βραβείο και €2.500, απονεμήθηκε στην ομάδα «COSMOKE» (Νίκος Κόβας, Φωτεινή Κοντοπριά, Ευθύμιος Κουφογιάννης, Αβέρκιο Σιγάλα και Γιάννης Μαΐστρος). Η ιδέα τους «Smart forest survives» φέρνει τη λύση στον εντοπισμό δασικών πυρκαγιών. Χρησιμοποιεί αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης για αναγνώριση μοτίβων πυρκαγιάς μέσω εικόνας και βίντεο σε πραγματικό χρόνο, καθώς και ενδείξεις αισθητήρων ανίχνευσης συγκέντρωσης σωματιδίων καπνού και θερμοκρασίας.
Μαθητές Γυμνασίου – Μια ομάδα έκπληξη
Στις 12 ομάδες του φετινού διαγωνισμού, προστέθηκε ακόμα μία, η οποία συμμετείχε στον τελικό εκτός συναγωνισμού. Πρόκειται για την ομάδα «CoinInfo», που αποτελείται από δύο μαθητές γυμνασίου, τον Παναγιώτη Καλογερόπουλο και τον Χρήστο Παπακριβόπουλο. Άκουσαν για το Hackathon και ζήτησαν να λάβουν μέρος για την εμπειρία! Το γεγονός ότι τα παιδιά γνώριζαν για τα κρυπτονομίσματα και μάλιστα αποφάσισαν να τα ψάξουν σε βάθος, ειλικρινά μας εντυπωσίασε. Εμείς τους βρήκαμε και μας μίλησαν για την ιδέα τους και την εμπειρία τους στο Hackathon.
Παιδιά, πώς προέκυψε η ιδέα του CoinInfo;
«Ακούγαμε συνέχεια, δυσνόητους όρους, λέξεις που χρησιμοποιούσαν οι μεγάλοι, κάθε φορά που μιλούσαν για την αγορά των κρυπτονομισμάτων. Σκεφτήκαμε, λοιπόν, ότι έπρεπε να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα που θα βοηθούσε αυτούς που δεν είναι επαγγελματίες του κλάδου να κατανοήσουν την αγορά και να μπορούν να καταλάβουν όλους αυτούς τους ορούς που «πετάγονται» κάθε λίγο και λιγάκι, χωρίς να αναγκάζονταινα τους αναζητούν στο Google».
Τελικά πώς σας φάνηκε ο διαγωνισμός και τι αποκομίσατε από τη συμμετοχή σας;
«Το σαββατοκύριακο του Hackathon ήταν ένα από τα πιο συναρπαστικά σαββατοκύριακα που έχουμε ζήσει. Οι ομιλίες που έγιναν το απόγευμα της Παρασκευής μας έδωσαν έμπνευση για να δουλέψουμε σκληρά τις επόμενες μέρες, ενώ κατά την διάρκεια του διαγωνισμούμιλήσαμε με πολλούς ειδικούς του τομέα της τεχνολογίας. Μάλιστα, με μερικούς μέντορες κρατήσαμε επαφή και μετά το πέρας του διαγωνισμούγια να μας βοηθήσουνστην περαιτέρω ανάπτυξη της ιδέας μας. Επιπλέον, μέσα σε αυτές τις «άυπνες» 30 ώρες που είχαμε, μετατρέψαμε την εφαρμογή μας, από ένα βασικό πρωτότυπο που ίσα- ίσα δούλευε, και μια οθόνη που έδειχνε λίγα γράμματα, σε ένα χρήσιμο εργαλείο με μεγάλες προοπτικές για ανάπτυξη, και σε μια πλακέτα που, με ένα απλό κουτί (που ήδη βρίσκεται υπό ανάπτυξη), θα μπορούσε εύκολα να γίνει ένα λειτουργικό εργαλείο πάνω σε ένα γραφείο. Η διαδικασία του pitching μας βοήθησε τόσο να συνδεθούμε με τυχόν ενδιαφερόμενους, όσο και στο να αναπτύξουμε τις ικανότητες παρουσίασης μας, κάτι που σίγουρα θα φανεί χρήσιμο στο μέλλον».
Πώς μάθατε για το COSMOTE Hackathon και τι ήταν αυτό που σας έκανε να δηλώσετε συμμετοχή παρόλο που δεν πληρούσατε τα ηλικιακά κριτήρια;
Εμείς οι δύο ήμασταν στην αρχή απλά φίλοι και μετά γίναμε και «συνεργάτες». Πρωτογνωριστήκαμε σε μια αθλητική σχολική ομάδα στην 5η-6η δημοτικού, και στη Β΄ γυμνάσιου ανακαλύψαμε το κοινό μας ενδιαφέρον, τους υπολογιστές. Εδώ και καιρό προσπαθούσαμε να συμμετάσχουμε σε ένα Hackathon, για να μπορέσουμε να ζήσουμε την εμπειρία σχεδιασμού και υλοποίησης ενός προϊόντος από την αρχή μέχρι το τέλος. Επιπλέον, εμείς το βλέπαμε και ωςμια ευκαιρία να αναπτύξουμε και τις προγραμματιστικές- ηλεκτρολογικές μας γνώσεις. Ο Παναγιώτης, απλώς ένα βράδυ, ήταν με το κινητό του στο κρεβάτι, και έβλεπε βίντεο στο Youtube. Η διαφήμιση σε ένα από αυτά, ήταν το promotional video της COSMOTE για το Hackathon. Ήταν ακριβώς η ευκαιρία που ψάχναμε. Μετά από λίγες μέρες brainstorming, μας ήρθε η ιδέα, και πιάσαμε τα πληκτρολόγια. Όσον αφορά την ηλικία μας, δεν είχαμε απολύτως τίποτα να χάσουμε αν στέλναμεένα e-mail στην ομάδα του Hackathon. Ευτυχώς το είδαν και -παρόλο που περιμέναμε αρνητική απάντηση – τελικά δέχτηκαν την πρότασή μας με μεγάλη χαρά, μας βοήθησαν με περαιτέρω πληροφορίες, και μετά από 2 βδομάδες βρεθήκαμε στο COSMOTE Hackathon».
Ποια είναι τα όνειρα και οι στόχοι σας για το μέλλον;
Παναγιώτης: «Εγώ στοχεύω να σπουδάσω ηλεκτρολόγος μηχανικός. Αν το καταφέρω αυτό, δεν ξέρω με τι ακριβώς θα ασχοληθώ μετά, αλλά θέλω να είμαι τυχερός ώστε να κάνω κάτι που θα μου κεντρίζει το ενδιαφέρον».
Χρήστος: «Δεν είμαι σίγουρος τι θα κάνω με το μέλλον μου. Πιστεύω και θα ήθελα να είναι κάτι με τους υπολογιστές επειδή, τα τελευταία χρόνια έχω ασχοληθεί πολύ με την τεχνολογία γενικότερα και έχω επιτύχει κάποια πράγματα που δεν περίμενα να τα επιτύχω. Γενικά, θέλω να βρω κάτι που θα είμαι εκείνη την στιγμή σίγουρος πως θα θέλω να το κάνω στην ζωή μου και τότε θα το επιλέξω. Γενικά δεν έχω συγκεκριμένα σχέδια αυτή την στιγμή, και απλά ακολουθώ ένα μονοπάτι που δεν ξέρω που οδηγεί».