1821 Digital Gallery

Κων/πολη: Η γέφυρα-κόσμημα του Ντα Βίντσι που έμεινε στο χαρτί

Όταν ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι έστειλε σχέδιο γέφυρας για την Κωνσταντινούπολη στον σουλτάνο Βαγιαζήτ Β'
Όταν ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι έστειλε σχέδιο γέφυρας για την Κωνσταντινούπολη στον σουλτάνο Βαγιαζήτ Β'
Με μήκος 280 μέτρα, η πέτρινη κατασκευή θα ένωνε την Πόλη με τον Γαλατά - Τι αναφέρουν ερευνητές του ΜΙΤ για τη σταθερότητά της
  • A-
  • A+
0
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι είχε σχεδιάσει για την Κωνσταντινούπολη τη μεγαλύτερη πέτρινη γέφυρα στον κόσμο.

Μια πέτρινη γέφυρα, μήκους 280 μέτρων που θα ένωνε την Κωνσταντινούπολη με τον Γαλατά, είχε σχεδιάσει στις αρχές του 16ου αι. ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Σύμφωνα με ερευνητές του ΜΙΤ, η συγκεκριμένη κατασκευή θα ήταν η μεγαλύτερη στον κόσμο (σ.σ. εκείνη την εποχή), καθώς το μήκος της θα ξεπερνούσε κατά 10 φορές τον αντίστοιχο μέσο όρο. Μάλιστα, οι μελέτες έδειξαν ότι αν είχε υλοποιηθεί, θα ήταν και πολύ σταθερή.

Η ομάδα μηχανικών του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου του ΜΙΤ, που μελέτησε τα σχέδια του Ντα Βίντσι και έφτιαξε μια μικρογραφία της γέφυρας, δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό της για την ευρηματικότητα του Ντα Βίντσι και το πώς επιλέγει να χρησιμοποιήσει τους κανόνες της μηχανικής και τις αρχές της γεωμετρίας.

Όλα ξεκίνησαν το 1502 όταν ο τότε σουλτάνος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Βαγιαζήτ Β' ζήτησε να του υποβληθούν προτάσεις. Ο Ντα Βίντσι έστειλε επιστολή με το σχέδιό του, ωστόσο -άγνωστο γιατί- δεν πήρε τη δουλειά.

Ανθεκτική στους σεισμούς

Σχετικα
Κακοκαιρία: Καρέ καρέ η εκκένωση από το λεωφορείο στην Ποσειδώνος
Κακοκαιρία: Καρέ καρέ η εκκένωση από το λεωφορείο στην Ποσειδώνος

Οι ερευνητές έλαβαν υπ' όψιν τους τα βασικά κατασκευαστικά υλικά της εποχής. Παράλληλα, εκτύπωσαν τρισδιάστατα 126 λίθους (μπλοκ), αντιπροσωπευτικούς των χιλιάδων που θα απαιτούσε μια τέτοια φιλόδοξη κατασκευή.

Παρά το τεράστιο (για την εποχή) μήκος της, ο Ντα Βίντσι επέλεξε μια ενιαία αψίδα (καμάρα), η οποία θα ήταν επίπεδη στην κορυφή της και χωρίς καθόλου υποστυλώματα. Μάλιστα, βάσει των σχεδίων, θα ήταν αρκετά ψηλή ώστε να περνούν πλοία από κάτω της.

Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου, ένα από τα διασημότερα σχέδια του Λεονάρντο Ντα Βίντσι
Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου, ένα από τα διασημότερα σχέδια του Λεονάρντο Ντα Βίντσι/© Twitter
Σχετικα
Νέα Φιλαδέλφεια: Τι δηλώνουν οι μαθητές στο πλημμυρισμένο σχολείο
Νέα Φιλαδέλφεια: Τι δηλώνουν οι μαθητές στο πλημμυρισμένο σχολείο

Η μονότοξη γέφυρα, σύμφωνα με τους μηχανικούς του ΜΙΤ, θα είναι πολύ σταθερή χάρη στη γεωμετρία της και μόνο. Ουσιαστικά, τα μόνα υποστηρίγματα σταθεροποίησης θα ήταν οι δύο άκρες της γέφυρας -επιλογή που δείχνει ότι ο Ντα Βίντσι ήταν ενήμερος για την έντονη σεισμική δραστηριότητα της περιοχής. Οι ερευνητές του MIT υπέβαλαν το ομοίωμα σε σειρά τεχνητών σεισμών, προκειμένου να εξακριβωθεί η ανθεκτικότητά του. Όπως διαπιστώθηκε, η πέτρινη κατασκευή άντεξε τις δονήσεις, εμφανίζοντας μόνο μια μικρή παραμόρφωση.

Ένα από τα πολλά σχέδια που άφησε πίσω του ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι
Ένα από τα πολλά σχέδια που άφησε πίσω του ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι/©EPA/ETTORE FERRARI

«Δεν ξέρουμε αν είχε μελετήσει το σχέδιο της γέφυρας ή αν ήταν κάτι που σκιτσάρισε μέσα σε 50 δευτερόλεπτα» δήλωσε η επικεφαλής Κάρλι Μπλαστ κατά τη διάρκεια των εργασιών σε διεθνές συνέδριο στη Βαρκελώνη.

Εκτός από τη ζωγραφική ο Ντα Βίντσι είχε ασχοληθεί με πολλούς άλλους τομείς, όπως αρχιτεκτονική, εφαρμοσμένη μηχανική, ανατομία και αστρονομία. Άφησε πίσω του πλήθος σχεδίων που αφορούν από ιπτάμενες μηχανές μέχρι... τεθωρακισμένα! Ο Ντα Βίντσι ήταν αριστερόχειρας και έγραφε ανάποδα (σ.σ. τα γραπτά του διαβάζονται απέναντι σε καθρέφτη).

Back to top
Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5