Αυτοκινηση

Chris Patterson: Ο καθοριστικός ρόλος των συνοδηγών στα ράλι

Το να είναι ένας συνοδηγός ατάραχος και ταυτόχρονα να δίνει τον ρυθμό με τη χροιά της ομιλίας του στον οδηγό, πρέπει να έχει κάτι το ηρωικό…

97704-195847.jpg
Θωμάς K. Ευθυμίου
ΤΕΥΧΟΣ 796
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο Chris Patterson, συνοδηγός του Gus Greensmith στο Ford Fiesta WRC
Ο Chris Patterson, συνοδηγός του Gus Greensmith στο Ford Fiesta WRC © M-Sport

Ο Chris Patterson, συνοδηγός του Gus Greensmith στο Ford Fiesta WRC της m-Sport, μιλά στην ATHENS VOICE για τη σημασία του συνοδηγού στους αγώνες ράλι.

Για να καθίσεις στο δεξί κάθισμα ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου δεν χρειάζεται μόνο επιθυμία, αλλά και γενναιότητα. Διότι ο συνοδηγός, αν γίνει η στραβή, δεν έχει από πού να κρατηθεί. Γι’ αυτό και οι τραυματισμοί τους είναι συχνότεροι στα πληρώματα, όταν αντιμετωπίζουν ατυχήματα. Χρειάζεται λοιπόν να έχουν εμπιστοσύνη τυφλή στους οδηγούς τους, αλλά και αυταπάρνηση. Και δεν είναι συναισθηματική η προσέγγιση αυτή. Είναι απόλυτα πραγματική. Και είναι και εύκολο να καταλάβετε το γιατί…

Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με «τρελή» ταχύτητα σε μία ειδική διαδρομή στη Φινλανδία ή στη δική μας Παύλιανη, το κιβώτιο ταχυτήτων αρχίζει να φλερτάρει με την 6η και οι τελικές ταχύτητες σε χώμα ή και άσφαλτο ξεπερνούν τη λογική. Τότε για να είσαι ατάραχος και ταυτόχρονα να δίνεις τον ρυθμό με τη χροιά της ομιλίας σου στον οδηγό, πρέπει να έχεις κάτι το ηρωικό… Οι Βρετανοί, που για πολλούς θεωρούνται οι καλύτεροι στον κόσμο συνοδηγοί, έχουν μια εκπληκτική ρήση για να περιγράψουν τι χρειάζεται ένας άνθρωπος για να γίνει συνοδηγός… Balls of steel!

Ο εξαιρετικός κύριος Chris Patterson

Τιμώντας τη σπουδαιότητα του ρόλου των συνοδηγών, παρουσιάζουμε εδώ τον Ιρλανδό συνοδηγό του Gus Greensmith στο Ford Fiesta WRC της m-Sport, που είχε την τύχη να συνοδηγήσει με μερικά από τα πλέον ηχηρά ονόματα του WRC. Ο λόγος σε αυτόν.

«Ο πατέρας μου ασχολούνταν με τα ράλι ως οδηγός κατά τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, οπότε όταν ήμουν αρκετά μεγάλος για να μπω σε αυτό, ξεκίνησα τα ράλι ως συνοδηγός – αυτό ήταν μόνο για διασκέδαση τα Σαββατοκύριακα σε εθνικές εκδηλώσεις σε όλη την Ιρλανδία. Μετά ξεκίνησα να ταξιδεύω στο Ηνωμένο Βασίλειο συμμετέχοντας σε περισσότερες διοργανώσεις και πολύ καιρό μετά βρέθηκα να αγωνίζομαι στην Ευρώπη και τελικά συμμετείχα στο πρώτο μου πλήρες πρόγραμμα στο WRC στο κύπελλο ομάδων 2001 με τον Έλληνα οδηγό Ιωάννη Παπαδημητρίου».

«Οι σημειώσεις (pacenotes - τα γραπτά των συνοδηγών που καθοδηγούν τον οδηγό τους στα ράλι) έχουν εξελιχθεί πολύ με την πάροδο των ετών. Για πολλά χρόνια τα διάφορα συστήματα γραφής ήταν αρκετά απλά, αλλά με την εισαγωγή βιντεοκάμερας και WR Con-board-cameras οι οδηγοί μπορούν τώρα να παρακολουθούν τα βίντεο και να προσθέτουν πολλές λεπτομέρειες στις σημειώσεις τους και στα εξατομικευμένα συστήματα γραφής των Ε.Δ.».

«Οι σημειώσεις είναι ένα πολύ προσωπικό και συγκεκριμένο πράγμα για κάθε οδηγό. Καθώς ένας οδηγός ξεκινά την καριέρα του, τείνει σταδιακά να έχει ένα σύστημα που ταιριάζει στον ίδιο και τον συνοδηγό που επιλέγει, οπότε καθώς προχωρούν συμμετέχοντας σε αγώνες και καθώς αποκτούν περισσότερη εμπειρία, το σύστημα αναπτύσσεται με περισσότερες λεπτομέρειες. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα WRC είναι τώρα τόσο γρήγορα, που είναι σημαντικό να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ της λεπτομέρειας των σημειώσεων και των πραγματικών φυσικών πληροφοριών που μπορεί να περιγράψει ο συνοδηγός εγκαίρως, προκειμένου να τις απορροφήσει και να αντιδράσει άμεσα ο οδηγός».

«Γιατί τόσοι πολλοί οδηγοί επιλέγουν συνοδηγούς από το Ηνωμένο Βασίλειο ή την Ιρλανδία; Αυτή είναι μια ερώτηση που μου κάνουν συχνά και πραγματικά δεν έχω συγκεκριμένη απάντηση! Στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία οι συνοδηγοί (co-drivers) τείνουν να ξεκινούν από νεαρή ηλικία, ενώ έχουμε πολλούς διαφορετικούς τύπους εκδηλώσεων, από εκδηλώσεις πλοήγησης έως και ράλι, έτσι ώστε οι συνοδηγοί να έχουν την ευκαιρία να ανταγωνίζονται συχνά και σε κάθε εκδήλωση κερδίζοντας ανεκτίμητη εμπειρία για να προχωρήσουν στο σπορ».

«Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ένα από τα πιο δύσκολα και προκλητικά ράλι μιας σεζόν για τον συνοδηγό. Η ζέστη και η πρόκληση των Ειδικών Διαδρομών, το καθιστούν ιδιαίτερα απαιτητικό και, όταν φτάσουμε στον τερματισμό, είναι ένα από τα πιο ικανοποιητικά γεγονότα της χρονιάς. Αυτό κάνει τον αγώνα ξεχωριστό και όλοι ανυπομονούμε να επιστρέψουμε για να αγωνιστούμε ξανά στην Ελλάδα».

«Η ιστορία και η πρόκληση του Ράλλυ Ακρόπολις το έχουν καταστήσει ως ένα από τα πιο εμβληματικά και σπουδαία γεγονότα στο ημερολόγιο του WRC. Γνωρίζω ότι η Ανίτα Πασσαλή και η αφοσιωμένη ομάδα της εργάστηκαν πολύ σκληρά για να επαναφέρουν το γεγονός στο WRC και οδηγοί/συνοδηγοί/ομάδες βρίσκονται στην πολύ ευχάριστη θέση να επιστρέψουν στην Ελλάδα!»

Μία γεύση από «γραπτά»!

Εδώ είναι η πρώτη σελίδα της διάσημης Ειδικής Διαδρομής Fafe του Ράλλυ Πορτογαλίας με τα γραπτά του Chris Patterson, ο οποίος μας επεξηγεί τα σύμβολα με τα οποία διαβάζει τον δρόμο στον οδηγό του:
(Sharp Left.Right και K6,4 Left.)

Σημειώσεις του Chris Patterson της διάσημης Ειδικής Διαδρομής Fafe του Ράλλυ Πορτογαλίας
Σημειώσεις του Chris Patterson της διάσημης Ειδικής Διαδρομής Fafe του Ράλλυ Πορτογαλίας © M-Sport

«Αυτό διαβάζεται συνεχόμενα και γρήγορα και περιγράφει τις τρεις πρώτες στροφές. “Κ” είναι η γωνία της στροφής και το “4” είναι η ταχύτητα, βάζουμε επίσης ένα “6” μπροστά από το”4”, καθώς αυτό δείχνει ότι μπορούμε να πιέσουμε σε αυτήν τη στροφή».
(30 K3,4 αριστερά. R> 4)

«Τριάντα είναι η απόσταση σε μέτρα. “Κ” είναι η γωνία της στροφής και το “3” είναι η ταχύτητα στο κιβώτιο. Το R> 4 σημαίνει ότι η στροφή κλείνει σε καμπή τέταρτης ταχύτητας».
(40 C 60 R)

«Αυτό σημαίνει 40 μέτρα στο “χάσιμο” (κορυφή δρόμου χωρίς οπτική μετά από αυτήν) και στη συνέχεια 60 μέτρα μέχρι την επόμενη στροφή».
(K7,4 αριστερά στο R<> μη 3)

«Αυτό σημαίνει ότι είναι μια γρήγορη γωνία τέταρτης ταχύτητας, στη συνέχεια μια πολύ μικρή απόσταση για στροφή προς τα δεξιά που ανοίγει ελαφρώς και στη συνέχεια κλείνει ξανά σε μια αργή στροφή τρίτης ταχύτητας. Tο “Don’t” σημαίνει μην κάνεις cut-corner (“μπούκα” στα ελληνικά), επειδή στη συγκεκριμένη στροφή υπάρχει μια μεγάλη πέτρα στο εσωτερικό της».
(L> ίσως 3)

«Αριστερή στροφή σε “ίσως” 3η ταχύτητα στο κιβώτιο. Tο “maybe” (ίσως) σημαίνει ότι, εάν χρειαστεί να κερδίσουμε λίγο χρόνο, στην πραγματικότητα μπορούμε να πιέσουμε λίγο πιο πολύ και να μπούμε πιο γρήγορα στη γωνία της στροφής».  

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ