Αυτοκινηση

Είδαμε τα αυτοκίνητα του μέλλοντος

Η Athens Voice βρέθηκε στο κέντρο σχεδίασης της Mercedes-Benz

97704-195847.jpg
Θωμάς K. Ευθυμίου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
auto-kentriki.jpg

Στη δημοσιογραφική σου καριέρα, πόσες φορές να έχεις στη διάθεσή σου να βρεθείς στα «άδυτα» ενός σχεδιαστικού κέντρου ενός αυτοκινητιστικού κολοσσού; Ελάχιστες. Πραγματικά ελάχιστες και αυτό γιατί είναι πολλοί οι λόγοι που το καθορίζουν. Η Athens Voice είχε την ευκαιρία και την τιμή να μπει προσκεκλημένη στο κέντρο σχεδιασμού της Mercedes-Benz και να δει από πρώτο χέρι τις σχεδιαστικές τάσεις που θα διέπουν τα μοντέλα του ομίλου τα επόμενα χρόνια.

Η παρουσίαση έγινε στο κέντρο σχεδιασμού του Sindelfingen −δημιουργίας του διάσημου αρχιτέκτονα Renzo Piano− όπου βρίσκεται και το κεντρικό εργοστάσιο της γερμανικής εταιρείας στα περίχωρα της Στουτγάρδης, και το όνομα του προγράμματος ήταν «Design Essentials II».

Αφού παραδώσαμε φωτογραφικές μηχανές, κινητά τηλέφωνα και κάθε είδους συσκευή που θα μπορούσε να αναπαραγάγει εικόνα, άρχισε η ξενάγηση...

Gorden Wagener
Ο οικοδεσπότης Gorden Wagener

Ο οικοδεσπότης

Την εισαγωγή στις σχεδιαστικές προσλαμβάνουσες του ομίλου ανέλαβε επικεφαλής σχεδιαστής της Mercedes-Benz και όλων των υπολοίπων θυγατρικών της Daimler, ο 49χρονος Gorden Wagener, η παρουσία του οποίου συμπλήρωσε δέκα χρόνια σε αυτό το πόστο. Περιεκτικά, όπως μας ανάφερε, ο σχεδιασμός της Mercedes-Benz χρησιμεύει για να παρουσιάσει ένα πάθος για τα αυτοκίνητα σε ένα μοντέρνο στιλ. Οι σχεδιαστές εστιάζουν στη φιλοσοφία σχεδιασμού της αισθησιακής καθαρότητας (sensual purity) της Mercedes-Benz ως έκφραση της σύγχρονης πολυτέλειας. Αυτό ενσαρκώνει μια βασική πτυχή της μάρκας, τη διπολότητα της νοημοσύνης και του συναισθήματος. Σκοπός είναι να δημιουργηθούν σαφή περιγράμματα και ομαλές επιφάνειες που προβάλλουν υψηλή τεχνολογία, ενώ παράλληλα εκπέμπουν συναισθηματική έκκληση. Για τους σχεδιαστές, ο καλός σχεδιασμός πρέπει να είναι ζεστός και δροσερός. Κάθε Mercedes συνδυάζει αυτά τα δύο αντίθετα.

Σύμφωνα με την άποψη του σχεδιαστή, σημασία δεν έχουν μόνο τα προϊόντα, εν προκειμένω τα αυτοκίνητα, αλλά επίσης οι ίδιες οι μάρκες (Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach και Mercedes-EQ), ως ξεχωριστές οντότητες.

Η κάθε μια με το δικό της κοινό, τα δικά της χαρακτηριστικά, την ιδιαίτερη φιλοσοφία της αλλά και προσαρμοσμένη στις αρχές που εδώ και 130 χρόνια διέπουν τη λογική της Mercedes-Benz, η οποία αποτυπώνεται σε συνολικά έξι κανόνες: τα απρόσμενα στοιχεία (unexpected moments) που δημιουργούν έντονη συναισθηματική φόρτιση, τις έντονες αντιθέσεις (Stimulating Contrasts), τις εντυπωσιακές αναλογίες (Stunning Proportions), τα ελεύθερα σχήματα και τη γεωμετρία (Freeform & Geometry) που εκμεταλλεύεται και τις τρεις διαστάσεις, τα τονισμένα γραφικά (Significant Graphics) και τη φυσική έλξη (Natural Attraction).

Οι «μπράντες»
Οι «μπράντες»

Οι «μπράντες»

Η κάθε μία ξεχωριστή μάρκα του ομίλου, έχει και το δικό της γνώρισμα. Το χαρακτηριστικό της Mercedes είναι η σύγχρονη πολυτέλεια (Modern Luxury) με έμφαση στην τεχνολογία και την υψηλή ποιότητα, η AMG εκφράζει την πολυτέλεια των επιδόσεων (Performance Luxury), η Maybach την απόλυτη πολυτέλεια (Ultimate Luxury) και η πιο νέα EQ, η «ηλεκτρική» μάρκα της Daimler, την προοδευτική πολυτέλεια (Progressive Luxury).

ultimate-luxury_.jpg

Ultimate Luxury

Πρόκειται για ένα τεραστίων διαστάσεων και μεγαλοπρέπειας SUV τριών όγκων, μήκους 5,26 μέτρων. Τα λευκά, κορυφαίας ποιότητας δέρματα και οι πολλές επιφάνειες σε ροζ-χρυσό έδιναν ξεχωριστή λάμψη και μεγαλοπρέπεια στο  εσωτερικό του πρωτότυπου, το οποίο είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο, του οποίου οι τέσσερις ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν συνδυαστικά 750 ίππους!

modern-luxury_.jpg

Modern Luxury

Στην αίθουσα της Mercedes-Benz δέσποζε η νέα A-Class, η οποία χαρακτηρίζεται από το καινοτόμο νέο σύστημα πολυμέσων, το οποίο χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να επικοινωνεί με τον οδηγό και να τον υποστηρίζει σε κάθε του ανάγκη που θα χρειαστεί κατά τη διάρκεια της οποιασδήποτε μετακίνησής του.

performance-luxury_.jpg

Performance Luxury

Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή κ.λπ... Στο workshop της AMG «συναντήσαμε» τη «θηριώδη» GT 4-Door Coupe, ένα εντυπωσιακό σεντάν-κουπέ με 4 ή 5 θέσεις και ισχύ κοντά 640 ίππους.

progressive-luxury_.jpg

Progressive Luxury

Το μέλλον είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η Mercedes-Benz έχει δημιουργήσει μία νέα ξεχωριστή μάρκα: την EQ. Και αυτό εδώ, λοιπόν, είναι το αμιγώς ηλεκτροκίνητο πρωτότυπο SUV της, που πιθανότατα θα δούμε στους δρόμους την επόμενη χρονιά. Αναρωτιέστε και εσείς πώς θα είναι η αναμέτρηση λάσπης και κατσάβραχων, με ένα ηλεκτροκίνητο όχημα; Λίγη υπομονή μόνο...

i-mageia_.jpg

Η μαγεία

Το να μετακινείσαι σε διάφορα κατάλληλα φωτισμένα διαμερίσματα όπου εξελισσόταν το τετραπλό workshop αποτελεί από μόνο του ξεχωριστή εμπειρία. Θα ξεκινήσουμε από την τελευταία −σαν το καλό κρασί− δημιουργία που κράτησαν για να μας δείξουν οι Γερμανοί και αναφερόμαστε στο μελλοντικό «ασημένιο βέλος» (που βλέπετε στο ξεκίνημα του άρθρου), που απετέλεσε και το «κερασάκι στην τούρτα» όλης της ξενάγησης των Design Essentials II! Αναφερόμαστε στο Sculpture Aesthetics Progressive Luxury, ένα γλυπτό 7+ μέτρων, που θα εξελιχθεί σε πρωτότυπο που θα είναι πλήρως ηλεκτρικό, και το οποίο είναι εμπνευσμένο από τα Ασημένια Βέλη του Μεσοπολέμου, αλλά και το αυτοκίνητο με το οποίο ο Rudolf Caracciola πέτυχε το 1938 το ρεκόρ ταχύτητας των 432,7 χλμ./ ώρα που πρόσφατα καταρρίφθηκε από το Koenigsegg Agera RS. Το εντυπωσιακότερο στοιχείο του γλυπτού είναι το πίσω μέρος του, που συμβολίζει την ταχύτητα μια και δίνει την αίσθηση ότι διαλύεται...

design-fever_.jpg

Design Fever...

Τι άλλο μάθαμε κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας στο κέντρο σχεδιασμού της Mercedes-Benz στη Στουτγάρδη; Ότι ένα μεγάλο τμήμα σχεδιαστών αυτονομήθηκε και, ως ξεχωριστή εταιρεία πλέον, εκμεταλλευόμενο τα χρόνια εμπειρίας τους από τις τάσεις, τα υλικά, αλλά και την τεχνολογική εξέλιξη γενικότερα, σχεδιάζουν οτιδήποτε έχει σχέση με την καθημερινότητα του ανθρώπου: από εσωτερικά σπιτιών, μουσικά όργανα, σαλόνια σκαφών αναψυχής, αλλά και αεροπλάνα κ.ά.

Ενδεικτικό των ικανοτήτων αυτού του αυτόνομου σχεδιαστικού τμήματος ήταν τα σαλόνια των περιπτέρων των workshops, που ήταν από υλικά –και φυσικά στη φιλοσοφία− των εσωτερικών των αυτοκινήτων κάθε μάρκας!

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ