Trending Now

Το κριτήριο του αξιοϊνσταγκράμητου μας θολώνει το μυαλό

Μέσα στο τρομακτικά συμμετρικό σύμπαν του Instagram

35919499_1602279026567080_6179805499051999232_n_1.jpg
Ντιάννα Βασιλείου
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
photo1.jpg

Το Sketch, το πιο πολυφωτογραφημένο εστιατόριο του Λονδίνου στο πιο hot μέσο κοινωνικής δικτύωσης άγγιξε την απόλυτη απόχρωση του millennial pink (απαλό ροζ που θυμίζει το χρώμα του σολωμού κι έγινε παγκόσμια διαδικτυακή τάση), προς τέρψιν κάθε φανατικού χρήστη της εφαρμογής.

Ο έμπειρος και πολυμήχανος ιδιοκτήτης του, Mourad Mazouz, κάθε λίγα χρόνια παραδίδει το εστιατόριο στα χέρια διαφορετικού καταξιωμένου καλλιτέχνη. Σήμερα, στο Sketch εκτίθενται 91 πολύχρωμα, χιουμοριστικά και σατιρικά έργα του σημαντικού Βρετανού καλλιτέχνη, David Shringley, ο οποίος έχοντας εν λευκώ εντολή να αναδιαμορφώσει το περιβάλλον του εστιατορίου, προσέλαβε την αρχιτέκτονα και σχεδιάστρια, India Mahdavi. Ένα μήνα χρειάστηκε η Mahdavi για να βρει, σύμφωνα με τα λεγόμενά της, το «ροζ που αιχμαλωτίζει την πεμπτουσία του ροζ».

photo_5.jpg
Ακόμα και το φαγητό του Sketch είναι στις αποχρώσεις του millennial pink.

Οι σκληροί κριτές του Instagram υποκλίνονται. Το #sketchgallery μετρά περισσότερες από 10.000 δημόσιες αναρτήσεις και το πραγματικά εμπνευσμένο Sketch κατακτά διαδικτυακά την πρώτη θέση ανάμεσα στα πάμπολλα εστιατόρια της βρετανικής μητρόπολης. Αποστολή εξετελέσθη για την βιρτουόζο του χρώματος.   

Το social medium διαμοιρασμού φωτογραφιών φιλοδοξεί να γίνει το μοναδικό κριτήριο στις προσωπικές σου επιλογές, εκτοπίζοντας όλα τα υπόλοιπα ταπεινά πρακτικά θέματα. Αν το εστιατόριο σερβίρει καλό φαΐ είναι τουλάχιστον irrelevant, μπροστά στην αυτοεκπλήρωση που σου προσφέρει η αυτοφωτογράφιση σε ένα από τα μεγαλύτερα διαδικτυακά hot spots της Ευρώπης. Πολλοί επισκέπτες μάλιστα, ντύνονται σε αντίστοιχους ροζ τόνους για να επιτύχουν πιο αρτιστίκ λήψη. 

Μεταξύ μας, ακόμα και η τουαλέτα του Sketch είναι χώρος προσκυνήματος για τους πιστούς των κοινωνικών δικτύων (όχι άδικα!).

photo2.png

Όλα στον υπερθετικό βαθμό, την εποχή του Instagram. Είμαι excited ή ευλογημένη που βρίσκομαι εδώ. Είσαι τουλάχιστον τυχερός που βλέπεις το στόρι μου. Η ζήλεια σου με πορώνει λίγο. Λόγω επιθετικής ανασφάλειας, άθελά μου θα σε κάνω να μαρτυρήσεις για να έρθεις στο περί ου ο λόγος εστιατόριο. Εγώ ήρθα. Φωτογραφήθηκα. Άρα, υπάρχω. Deal with it.

Παράγοντας-κλειδί το Instagram στην επιλογή προορισμού διακοπών

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρίας Schofields, το 40.1% των ατόμων 18-33 ετών στη Βρετανία διαλέγει προορισμό διακοπών ανάλογα με το πόσο ελκυστικό (instagrammable) θα φαίνεται το ταξίδι του στην αγαπημένη εφαρμογή. Το 24% και 22.6% των νέων θέτει ως προτεραιότητα το κόστος του αλκοόλ και την προσωπική εξέλιξη αντίστοιχα. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι τα αξιοθέατα παίζουν σημαντικό ρόλο μόλις για το 3.9% των ερωτηθέντων. Οι millennials (γεννημένοι το διάστημα 1981-1996) φαίνεται ότι διαθέτουν την δύναμη να αλλάξουν το τοπίο του τουρισμού, καθώς κατά μέσο όρο κάνουν πάνω από τρία ταξίδια τον χρόνο.

Οι επιδραστικοί των κοινωνικών δικτύων προσθέτουν καινούριους προορισμούς στον χάρτη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ξεχασμένη μικρή πόλη Wanaka της Νέας Ζηλανδίας, ο τουρισμός της οποίας εκτοξεύθηκε μετά την στοχευμένη συνεργασία του Δήμου με influencers του Instagram. Ο Αμερικανός φωτογράφος, Chris Burkhard για παράδειγμα, διαφήμισε στους 3.1 εκατομμύρια ακολούθους του τις ομορφιές του φυσικού τοπίου.

Αν κινούμαστε σε κύκλους που σνομπάρουν το Instagram, λόγω ιδιοσυγκρασίας ή σοβαροφάνειας, μπορεί να μην το έχουμε αντιληφθεί. Γεγονός είναι όμως, ότι ζούμε στην εποχή που οι εταιρείες λανσάρουν απίθανα προϊόντα. Και ξέρουν ακριβώς τι κάνουν. Σύμφωνα με την Ypulse, ερευνητική εταιρεία με ειδίκευση στο μαρκέτινγκ που απευθύνεται στους νέους, το 56% των Αμερικανών 13-34 ετών βλέπουν πολύ θετικά την κατασκευή προϊόντων, ειδικά σχεδιασμένων για να δείχνουν ελκυστικά στα social media, με απώτερο στόχο να γίνουν viral.

Χωρίς υπερβολή,το κριτήριο του αξιοϊνσταγκράμητου (αυθαίρετη μετάφραση του Instagram-worthiness) αρχίζει να εισχωρεί στην λήψη πολλών μικροαποφάσεων, που στην ουσία, η μία δίπλα στην άλλη, είναι η ζωή μας.

Αν τεντώσουμε κι άλλο αυτή την διαπίστωση, ο κόσμος θα μοιάσει με επεισόδιο της βρετανικής δυστοπικής σειράς, Black Mirror, για τον τρόμο της εκτροχιασμένης τεχνολογίας. Στο πρώτο επεισόδιο της τρίτης σεζόν οι άνθρωποι βαθμολογούν ο ένας τον άλλον ακόμα και μετά από μια απλή «καλημέρα» και το σκορ τους στα social media έχει χειροπιαστές συνέπειες στον πραγματικό κόσμο.

Δείτε τον δημιουργό, CharlieBrooker και την πρωταγωνίστρια, BryceDallasHoward να μιλούν για το επεισόδιο “Nosedive”:

Black Mirror | Nosedive Featurette [HD] | Netflix

Πού πάει η ενέργεια που καταναλώνουμε στα social media;

Στο Black Mirror η κυριαρχία της διαδικτυακής περσόνας έχει καταστήσει αδιάφορο το ποιος είσαι στην κανονική ζωή. Ή αυτό που έχει απομείνει από την αληθινή ζωή. Και αυτό ακριβώς είναι το ερώτημα. Ζούμε πιο πολύ στις ιντερνετικές πλατφόρμες απ’ ότι στον offline κόσμο; Αν το αποτύπωμά μας σε Facebook, Twitter, Instagram και στους διαδόχους τους που δεν έχουμε ακόμα επινοήσει, είναι αδιαλείπτως στο μυαλό μας, βρισκόμαστε σε μια αδιόρατη φούσκα, φτιαγμένη από υλικά, όπωςη συνδεσιμότητα και η ανελέητη κοινωνική δικτύωση. Καλούμαστε να παράγουμε ελκυστικό περιεχόμενο αενάως και κρινόμαστε γι’αυτό. Κι επειδή –ανθρώπινο είναι– όλοι λατρεύουμε να ασχολούμαστε με τον εαυτό μας, εθιζόμαστε στη διάδραση με το «κοινό», και την παρήγορη έξαψη που αυτή συνεπάγεται.

Βέβαια, αρκετοί βιώνουν ένα είδος πίεσης που μοιάζει με το άγχος των δημοσίων προσώπων για την εικόνα τους, χωρίς στη συντριπτική πλειονότητά τους, να απολαμβάνουν τα αντίστοιχα προνόμια. Παρ’ όλα αυτά, ο κατάλογος των σταρ των κοινωνικών δικτύων αυξάνεται ταχύτατα και ολοένα περισσότεροι εξαργυρώνουναδρά την διαδικτυακή επιρροή τους.

Ό,τι συμβαίνει τώρα στα social media, συνέβαινε ανέκαθεν στα παραδοσιακά ΜΜΕ, είναι ένας εύλογος αντίλογος στα απαξιωτικά σχόλια πολλών για την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα. Δέκα χρόνια πριν, τα σκήπτρα της επιδραστικότητας κρατούσαν οι διάσημοι, οι κάθε λογής αρθρογράφοι και μυημένοι στα νυχτερινά τελετουργικά των μητροπόλεων. Σίγουρα, θα πήγαινες στο μπαρ που σύχναζε ο αγαπημένος σου ηθοποιός, αλλά θα είχες και μεγαλύτερες πιθανότητες να το απολαύσεις. Το Instagram είναι πιο απαιτητικό. Πολλές φορές γίνεται εξουθενωτικό. Το κυνήγι του τέλειου πλάνου απορροφά πολλή από την πολύτιμη ενέργειά σου.   

Θες δεν θες είσαι ο celebrity της ζωής σου ...με το στανιό. “Start acting like one!”, θα σου πουν οι πεφωτισμένοι της νέας εποχής. Ειδάλλως, δεν θα φταίει κανείς για την αποτυχία σου στην δουλειά, την κοινωνική ζωή και την ζωή εν γένει. Είναι ζήτημα εξελικτικής βιολογίας. Τα είδη που αδυνατούν να προσαρμοστούν στις εκάστοτε συνθήκες, πεθαίνουν. 

Όσο φρικιαστικά ξενέρωτο κι αν ακούγεται στους old school, ακόμη κι ο έρωτας περνάει από το Instagram. Αν δεν τσεκάρει ο τύπος ότι έχεις ένα decent προφίλ με τουλάχιστον δύο ενδιαφέροντα –art & travel, fashion & books, sex, drugs & rock ’n’ roll-  κι έστω τρία ταξίδια την σεζόν, πιστεύεις ότι έχεις ελπίδα, αθεράπευτη παλιομοδίτισσα;

(Ελπίζω, για το καλό του είδους μας, να ουρλιάζεις από μέσα σου ΝΑΙΙΙΙΙΙΙΙΙ!!!!!!!).

Και για τους τυχερούς, οι συντεταγμένες του εστιατορίου:

Sketch, 9 Conduit street, London W1S 2XG https://sketch.london/

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ