Περιβαλλον

Το Παρίσι αποφάσισε, το Μαρακές υλοποιεί

Για πρώτη φορά γεφυρώθηκαν οι τεράστιες διαφορές μεταξύ αναπτυσσόμενου και ανεπτυγμένου κόσμου

41535-93522.jpg
Βασιλική Γραμματικογιάννη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
326321-673523.jpg

Για πρώτη φορά στο Παρίσι γεφυρώθηκαν οι τεράστιες διαφορές μεταξύ αναπτυσσόμενου και ανεπτυγμένου κόσμου και επιτεύχθηκε η συμφωνία για την Κλιματική Αλλαγή, που χαρακτηρίστηκε ιστορική. Η συμφωνία του Παρισιού δεν είναι ιστορική γιατί αφορά μόνο το περιβάλλον, αλλά γενικότερα το οικονομικό μοντέλο που ήταν βασισμένος ο κόσμος μέχρι σήμερα. Πρόκειται για το τέλος των ορυκτών καυσίμων και τη μετάβαση στις ΑΠΕ. Από αυτή την άποψη θα τολμούσα να πω ότι πρόκειται πρωτίστως για μια οικονομική και δευτερευόντως για περιβαλλοντική συμφωνία, αφού ο στόχος συγκράτησης της θερμοκρασίας κάτω από τους 2 βαθμούς κελσίου είναι περισσότερο συμβολικός και λιγότερο ένας στόχος που μπορεί να επιτευχθεί. Για να μπορούσε να επιτευχθεί ο στόχος αυτός θα έπρεπε από «χτες» να είχαμε τελειώσει με τα ορυκτά καύσιμα. Έτσι χρησιμοποιώ τον όρο οικονομική συμφωνία, ασχέτως αν πηγάζει από την ανάγκη για τη σωτηρία του πλανήτη, γιατί όταν μιλάμε για οικονομικές συμφωνίες είναι ευκολότερο να συνειδητοποιήσουμε τη σύγκρουση των διαφορετικών συμφερόντων, συνεπώς και τη δυσκολία εφαρμογής της φιλόδοξης Συμφωνίας του Παρισιού.

Από αυτή την οπτική αν η COP21 στο Παρίσι ήταν σημαντική, η Διάσκεψη των Μερών στο Μαρακές COP22 είναι κρίσιμη γιατί εκεί θα κριθεί εάν τελικά η συμφωνία τηρηθεί και εντέλει αν θα καταφέρουμε να συγκρατήσουμε κάπως την αύξηση της θερμοκρασίας.

Η Πρεσβεία του Μαρόκο στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον Εθελοντικό Οργανισμό για το Αστικό Περιβάλλον ECOCITY, καθώς και με τη συμμετοχή της Γαλλικής Πρεσβείας στην Ελλάδα, οργάνωσαν ενημερωτική εκδήλωση στην Αθήνα σχετικά με τις αναμενόμενες αποφάσεις της Διάσκεψης στο Μαρακές. Στην εκδήλωση συμμετείχαν εκπρόσωποι της Οργανωτικής Επιτροπής της Διάσκεψης COP22 από το Μαρόκο και της COP21 από το Παρίσι, εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ καθώς και της Κοινωνίας των Πολιτών.

Ο Επιτετραμμένος της Πρεσβείας του Μαρόκο στην Ελλάδα Khalid Sebti εξέφρασε τη βούληση της Μαροκινής Προεδρίας για δράση. «Το Μαρακές φιλοδοξεί να αποτελέσει τη Διάσκεψη της Δράσης, της Καινοτομίας και των κοινών λύσεων για τις παρούσες και μελλοντικές γενιές» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Sebti. Παρά το γεγονός ότι το ανθρακικό αποτύπωμα ενός Μαροκινού είναι εφτά φορές λιγότερο από το αντίστοιχο του ευρωπαίου, η Μαροκινή Προεδρία δείχνει να εκλαμβάνει την όλη κατάσταση ως ευκαιρία και δεν επαφίεται στο ότι μολύνει πολύ λιγότερο τον πλανήτη από άλλους.

Στους τομείς προτεραιότητας της Μαροκινής Προεδρίας αναφέρθηκε ο κ. Said Mouline, εκπρόσωπος της Οργανωτικής Επιτροπής της COP22. Η διαμόρφωση συγκεκριμένου οδικού χάρτη για την κινητοποίηση των 100 δις δολαρίων ως το 2020, που αποφασίστηκε στην COP21, για την χρηματοδότηση των αναπτυσσόμενων χωρών αλλά και για την προσαρμογή τους στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες προτεραιότητες της Μαροκινής Προεδρίας. «Η χρηματοδότηση από μόνη της δεν αρκεί. Θα πρέπει να ενισχύσουμε τις χώρες του Νότου με τη μεταφορά τεχνολογίας και να διασφαλίσουμε την πρόσβαση των πολιτών στην ενέργεια και στο νερό, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε τις συνέπειες στη ζωή των ανθρώπων και τους κλιματικούς πρόσφυγες» θα πει ο κ. Said Mouline.

Στη σπουδαιότητα της COP22 αναφέρθηκε και ο πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημοσθένης Ασημακόπουλος, με την ιδιότητά του ως μέλος του ΔΣ του ECOCITY. «Η συνάντηση στο Παρίσι είχε επιτυχία, αλλά θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ανάλογες πρωτοβουλίες ενώ είχαν επιτυχία το αποτέλεσμα που προέκυψε από την εφαρμογή τους ήταν περιορισμένο. Επομένως είναι σημαντικό να ακολουθήσουν προγράμματα υποστήριξης». Αναφερόμενος στο ρόλο της κοινωνίας των πολιτών τόσο για την επίτευξη της Συμφωνίας του Παρισιού όσο και στην επιτυχία που πρέπει να έχει η COP 22 στο Μαρακές ο κ. Ασημακόπουλος σημειώνει: «Είναι φανερό ότι κανένα παγκόσμιο πρόγραμμα στην ανθρωπότητα δεν είχε την παραμικρή επιτυχία εάν δεν ήταν η πίεση των πολιτών του πλανήτη».

Στον κίνδυνο αποτυχίας της συμφωνίας του Παρισιού λόγω έλλειψης υιοθέτησης μέτρων για τη ναυτιλία, αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος της Οργάνωσης Transport & Environment, Σωτήρης Ράπτης. «Παρότι ο κλάδος της ναυτιλίας αναφερόταν στο αρχικό σχέδιο της νέας διεθνούς συμφωνίας του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, το τελικό κείμενο της συμφωνίας απέφυγε να κάνει ονομαστική αναφορά στη ναυτιλία. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η ναυτιλία είναι σχεδόν ο μοναδικός κλάδος της οικονομίας ο οποίος εξαιρείται από την κλιματική νομοθεσία» ανέφερε ο κ. Ράπτης επισημαίνοντας ότι μέχρι το 2050 η αύξηση των ρύπων από τη ναυτιλία θα αγγίξει το 250%.

«Για να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία πρέπει τουλάχιστον 55 Μέρη της Σύμβασης, που αντιπροσωπεύουν συνολικά τουλάχιστον το 55% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, να καταθέσουν στον ΟΗΕ τα έγγραφα κύρωσης. Από τις 191 χώρες που έχουν υπογράψει τη συμφωνία μέχρι σήμερα, τα 62 μέρη που αντιπροσωπεύουν το 49,3% του συνόλου των παγκόσμιων εκπομπών έχουν επικυρώσει. Συνεπώς, είμαστε κοντά στο στόχο και ελπίζουμε ότι η έναρξη ισχύος μπορεί να συμβεί πολύ σύντομα» ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Τσιρώνης.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει ήδη υποβάλει τη Συμφωνία του Παρισιού για κύρωση στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί στα μέσα Οκτωβρίου.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ