4766-35219.jpg
Νίκος Γεωργιάδης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
68275-137448.jpg

Τέσσερεις εταιρείες δημοσκοπήσεων συνεργάστηκαν για να καταλήξουν σε μία πρόγνωση εκλογικών αποτελεσμάτων (EXIT POLL) που μεταδόθηκε ταυτόχρονα από τηλεοπτικούς σταθμούς της χώρας.

Μία πρώτη επεξεργασία των data που συγκεντρώθηκαν από το πρώτο ρεύμα ψηφοφόρων ολοκληρώθηκε γύρω στις 13.00 της Κυριακής, ενώ στις 15.30 είχε ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του δεύτερου ρεύματος. Το αποτέλεσμα που είχε διαμορφωθεί στις 15.30 είχε θεωρηθεί πως ήταν και το τελικό, δεδομένου ότι τα εισερχόμενα νέα data δεν αλλοίωναν τη γενική εικόνα. Εκείνη τη στιγμή οι αναλυτές του επιτελείου που επεξεργαζόταν το EXIT POLL είχε καταλήξει στα εξής ποσοστά:

Δήμος Αθηναίων

Γαβριήλ Σακελλαρίδης (ΣΥΡΙΖΑ) 23%

Γιώργος Καμίνης 20%

Άρης Σπηλιωτόπουλος (ΝΔ) 17%

Ηλίας Κασσιδιάρης (Χρυσή Αυγή) 15%

Νικήτας Κακλαμάνης (σε ρόλο συγκράτησης ακροδεξιών ψήφων) 7,8%.

Περιφέρεια Αττικής

Ρένα Δούρου (ΣΥΡΙΖΑ): 30%

Γιάννης Σγουρός 20% (ΠΑΣΟΚ, Οικογένεια Μητσοτάκη, μερίδα της ΝΔ, κεντροαριστερά γενικότερα κλπ). Η διαφορά μεταξύ τους είχε προσδιοριστεί στις 10 ποσοστιαίες μονάδες.

Τα αποτελέσματα αυτά δόθηκαν στους επικεφαλής των δημοσκοπικών εταιρειών προκειμένου στη συνέχεια να δοθούν για μετάδοση από τα τηλεοπτικά προγράμματα. Παράλληλα τα συγκεκριμένα ποσοστά είχαν δοθεί στα κομματικά επιτελεία. Στην Κουμουνδούρου περί τις 15.00 άρχισε η έκτακτη σύσκεψη για τον καθορισμό της τακτικής του ΣΥΡΙΖΑ στις επόμενες ώρες, καθώς και η διαμόρφωση της επιχειρηματολογίας των στελεχών του στα τηλεοπτικά πάνελ.

Η συγκεκριμένη πρόγνωση που τελικά μεταδόθηκε από τους τηλεοπτικούς σταθμούς είχε υποστεί μία χαρακτηριστική αλλαγή. Οι ιδιοκτήτες των δημοσκοπικών εταιρειών πρόσθεσαν για λόγους «σιγουράτζας» τρεις ποσοστιαίες μονάδες σε κάθε ποσοστό (συν-πλην) με αποτέλεσμα το εύρος της πιθανής εξέλιξης του αποτελέσματος να είναι τερατώδες.

Με τον τρόπο που παρουσιάστηκε το EXIT POLL η Ρένα Δούρου θα μπορούσε τελικά να αγγίξει το 33% ή να «πέσει» στο 22% και ο Σγουρός να φθάσει το 27% ή να περιοριστεί στο 17%. Η ίδια τακτική ακολουθήθηκε και για τα ποσοστά των υποψηφίων στον Δήμο της Αθήνας.

Στις 16.00 η ηγεσία της Κουμουνδούρου κατέληγε στο συμπέρασμα βασισμένο στις δικές της πηγές και πληροφορίες πως ο κ. Σακελλαρίδης και ο κ. Καμίνης θα ισοψηφούσαν αλλά γύρω σε ένα ποσοστό περί το 20%, παρά τα περί του αντιθέτου καταγεγραμμένα στο υπό διαμόρφωση EXIT POLL. Στις 17.00 στην πανικόβλητη Χαριλάου Τρικούπη προσδιόριζαν τη διαφορά μεταξύ Δούρου και Σγουρού από δέκα έως τρεις μονάδες με τη Δούρου πάντα πρώτη.

Στις 19.00 μεταδίδεται η πρόγνωση των δημοσκόπων. Στις 19.30 αρχίζει η μετάδοση πραγματικών αποτελεσμάτων με κάποια σημαντική ροή, από το Υπουργείο Εσωτερικών. Στις 20.15 έχει διαμορφωθεί ήδη μία διαφορετική εικόνα, όταν το ποσοστό ενσωμάτωσης στην Αθήνα και την Περιφέρεια άρχισε να αγγίζει το 3%.

Η Θεωρία του Χάους είναι μία μαθηματική θεωρία με συγκεκριμένους μαθηματικούς κανόνες. Αυτό που συνέβη με τις δημοσκοπήσεις αφορά το χάος, αλλά όχι την θεωρία του.

Οι δημοσκόποι απέτυχαν να προσδιορίσουν την άνοδο της Χρυσής Αυγής κυρίως στην Περιφέρεια Αττικής, που ήταν θεαματική. Προσδιόριζαν το ποσοστό του Κασιδιάρη στην Αθήνα κατά 2 ποσοστιαίες χαμηλότερα.

Απέτυχαν να προσεγγίσουν τη σχεδόν ισοψηφία μεταξύ Δούρου και Σγουρού, εμφανίζοντας μία εικόνα θριάμβου της πρώτης και του ΣΥΡΙΖΑ, δημιουργώντας εσφαλμένες εντυπώσεις και παρασύροντας τα ΜΜΕ, κυρίως τα διεθνή, σε λανθασμένα συμπεράσματα. Ευτυχώς που τις Κυριακές τα χρηματιστήρια δεν λειτουργούν.

Στην Ελλάδα λειτουργούν περί τις 15 μικρές και μεγάλες εταιρείες δημοσκοπήσεων –μελέτης αγορά – πολιτικών συμβούλων. Αυτές οι εταιρείες καλύπτουν και την Κύπρο.

Η «πίτα» είναι εκ των πραγμάτων περιορισμένη, με την δε κρίση ο περιορισμός αυτός άγγιξε τα όρια της απόλυτης συρρίκνωσης της αγοράς. Πολλές εταιρείες για να «διασωθούν» από την αφάνεια επέλεξαν να προσφέρουν δημοσκοπικό προϊόν χωρίς αμοιβές σε ΜΜΕ δεύτερης κατηγορίας ή απλά που δεν διέθεταν τη δυνατότητα πληρωμής του αντιτίμου. Για τους «μεγάλους πελάτες» απλά «έριξαν» δραματικά το λειτουργικό τους κόστος.

Γνωστό γραφείο δημοσκοπήσεων ομολογούσε τις δύο τελευταίες εβδομάδες πως η διασφάλιση ενός δείγματος της τάξης των 1.050 ατόμων που στο παρελθόν αντιστοιχούσε σε 5.000 τηλεφωνήματα από σταθερό σε σταθερό τηλέφωνο (απαντούσε θετικά ένας στους πέντε πολίτες που δεχόταν να συμμετάσχει στη δημοσκόπηση) σήμερα χρειάζονται 25.000 τηλεφωνήματα για το ίδιο δείγμα (απαντά θετικά ένας στους 25 πολίτες). Εάν στο παρελθόν χρειάζονταν 2 παραπλανητικές ερωτήσεις (ώστε να «παγιδευτεί» ο ερωτώμενος σε περίπτωση που έλεγε ψέματα ή έκανε απλώς πλάκα) σήμερα ο αριθμός τέτοιων ερωτήσεων ασφαλείας του δείγματος έχει τετραπλασιαστεί. Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι αυξήθηκε δραματικά το κόστος της δημοσκόπησης, ενώ μειώθηκαν δραματικά οι αμοιβές. Αποτέλεσμα. Η απόλυτη προχειρότητα.

Οι σχέσεις «σαδομαζό» μεταξύ δημοσκόπου και πολίτη.

Την Κυριακή το πρωί και το μεσημέρι συνέβησαν δύο σημαντικά γεγονότα που «τρέλαναν» τη δημοσκοπική κάλπη.

Α) Η Χρυσή Αυγή κατέβηκε μεθοδευμένα και μαζικά να ψηφίσει νωρίς το πρωί με αποτέλεσμα το δείγμα για το πρώτο ρεύμα ψηφοφόρων που συνέλεξαν οι δημοσκόποι να είναι απολύτως παραπλανητικό με τη Χρυσή Αυγή να είναι πρώτο κόμμα.

Β) Οι πολίτες εξερχόμενοι των εκλογικών τμημάτων έλεγαν συνειδητά ψέματα στους πάγκους των δημοσκόπων αλλοιώνοντας τη γενική εικόνα, ιδιαίτερα όσον αφορά του υποψηφίους του ΣΥΡΙΖΑ. Στο παραβάν ψήφιζαν συστημικά και στο προαύλιο το έπαιζαν αντισυστημικά. Πρόκειται για ένα νέο φαινόμενο απαξίωσης της δημοσκόπησης με σαδιστικές τάσεις εκ μέρους του πολίτη. Ο λόγος είναι σαφής. Ο πολίτης εκλαμβάνει το δημοσκόπο ως συνυπεύθυνο της ψευδούς πληροφόρησης στην οποία επιδίδονται τα συστημικά ΜΜΕ, ιδιαίτερα η τηλεόραση αλλά και άμεσο συνεργάτη των δημοσιογράφων που «πλάθουν» κατ’ εντολήν την κυρίαρχη εικόνα του πολιτικού προσκηνίου. Με λίγα λόγια. Ο πολίτης «διασκεδάζει» την κυριαρχία του θεάματος προσφέροντας ένα άλλο θέαμα που επίσης αποτελεί ψευδή εικόνα. Η αντιμετώπιση της ψευδούς συνείδησης με μία άλλη ψευδή συνείδηση. Bingo!

Η ολοκλήρωση της ψευδούς εικόνας γίνεται στη συνέχεια από το Διαδίκτυο όπου οργανωμένες ομάδες ή μηχανισμοί προσφέρουν αφειδώς πληροφορίες τρολάροντας την πραγματικότητα. «Εξαιρετική» είναι η δουλειά στην μπλογκόσφαιρα από τους νεοναζί, κρυπτοναζί, ψεκασμένους, εθνικιστές τάχα μου, θεοκρατικούς μουτζαχεντίν, αλλά δυστυχώς και ακροαριστερούς σταλινικού υποστρώματος, παλαιοσταλινικούς μοντέρνας εκδοχής, νεοαριστερούς του θεσμικού υποκόσμου ή μαφιόζους με αριστερή φρασεολογία που πιάνει τόπο.

Αργά το βράδυ της Κυριακής, η Ρένα Δούρου εμφανίστηκε στο εκλογικό της κέντρο με τον αντίστοιχο στομφώδη τρόπο που θα επέλεγε η Νικόλ Κίντμαν στις Κάννες. Με μία φρασεολογία επικεντρωμένη στο «εγώ» και την αριστερή γροθιά σηκωμένη προέβη στο μοιραίο σφάλμα της «βουλιμίας». Έκανε αρχηγική εμφάνιση. Στην Κουμουνδούρου οι «αυθεντικοί» πρώην Περισσού, οι πασόκοι εισοδιστές και οι προεδρικοί ανατρίχιασαν γιατί ξέρουν απ’ έξω και ανακατωτά το έργο. Άλλωστε το είχαν ζήσει με τον τότε νεαρό Αλέξη σε ρόλο πνευματικού τέκνου του ταλαίπωρου του Αλαβάνου με τα γνωστά αποτελέσματα της πατροκτονίας. Οι εναπομείναντες ψύχραιμοι αναλυτές ωστόσο μόλις είχαν κάνει τους υπολογισμούς τους. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε μειώσει την πολιτική του ισχύ του στην Αττική από τις εκλογές του Ιουνίου 2012. Είχε χάσει την Κρήτη μέσα σε δύο μόλις χρόνια. Είχε πάθει πανωλεθρία στη Δυτική Μακεδονία. Ο Βουδούρης είχε εξφανιστεί στην Πελοπόννησο. Απώλεσε ισχύ στην Ξάνθη και την Κομοτηνή, όπου το 2012 είχε πετύχει το ιστορικό θαύμα.Οι δημοσκόποι είχαν διαπράξει εκτός από το «λάθος» και ένα «έγκλημα». Δημιούργησαν για τρεις ώρες ένα πολιτικό «γκοτζίλα» παρασύροντας τους πρωταγωνιστές του έργου στην υπερβολή. Είναι χαρακτηριστικό το tweet γνωστής τηλεπερσόνας με καθαρό δεξιό παρελθόν που «παίζει» το χαρτί του ΣΥΡΙΖΑ προς το παρόν ενδυόμενος περιστασιακά ακόμη και αντιμνημονιακό μανδύα. Ήταν λίγο μετά το μεσημέρι της Κυριακής όταν πληροφορούμενος την «άνοδο» του ΣΥΡΙΖΑ στην Περιφέρεια Αττικής και στον Δήμο της Αθήνας εγκαλούσε τους δημοσκόπους και τα άλλα ΜΜΕ (όχι τα δικά του) προειδοποιώντας τους πάντες ότι «τώρα θα τα πούμε όλα». Ποια όλα; Ο τηλεοπτικός σταρ είχε πέσει και ο ίδιος στο δημοσκοπικό λάκκο που έσκαψε για τους άλλους.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ