1821 Digital Gallery

Άνοδος και πτώση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης

Το Εθνικό κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης στον Ταύρο
© EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Ας δώσει, επιτέλους, η κυβέρνηση σ’ αυτό τον τόσο ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης ένα δείγμα γραφής ότι στηρίζει τις μεταρρυθμίσεις
  • A-
  • A+
0
Η στάση των πολιτικών έναντι των μεταρρυθμίσεων είναι εκείνη που οριοθετεί την διχοτομία μεταξύ συντηρητικών και προοδευτικών δυνάμεων

Η έκπτωση της ποιότητας του δημόσιου βίου έχει άμεση σχέση με τα πρόσωπα που επιλέγονται για τις δημόσιες θέσεις. Και τα πρόσωπα που επιλέγονται, αντικατοπτριζουν τις αρχές και τις αξίες εκείνου που τα επιλέγει. Όμοιος ομοίω αεί πελάζει.

Κι αν αυτή η αρχή ισχύει για την πολιτική εν γένει, ισχύει, τα μάλα, για τις μεταρρυθμίσεις. Διότι, η στάση των πολιτικών έναντι των μεταρρυθμίσεων είναι εκείνη που οριοθετεί την διχοτομία μεταξύ συντηρητικών και προοδευτικών δυνάμεων.

Όταν εξαγγέλλονται μεταρρυθμίσεις και τα πρόσωπα που καλούνται να τις υπηρετήσουν έχουν χαρακτηριστικά που απάδουν προς τις αρχές και τους στόχους τους, είναι πρόδηλο ότι η κυβέρνηση ψεύδεται. Συχνά, μάλιστα, επιδιώκει να χρησιμοποιήσει τις μεταρρυθμίσεις ως άλλοθι προκειμένου να προωθήσει μια πελατοκεντρική, ρουσφετολογική ατζέντα.

Πρόσωπα, διαμετρικά αντίθετα, που ανέλαβαν να εφαρμόσουν μια μεγάλη μεταρρύθμιση στη δημόσια διοίκηση που αφορά την εκπαίδευση και την κατάρτιση των δημοσίων υπαλλήλων είναι ο Θέμης Κουρουσόπουλος και ο Διονύσης Κυριακόπουλος.

Σχετικα
Τα «παράξενα ζευγάρια» της προόδου και της συντήρησης
Τα «παράξενα ζευγάρια» της προόδου και της συντήρησης

Ο πρώτος, ο Κουρουσόπουλος υπήρξε ένας λαμπρός νομικός κι ένας ακέραιος άνθρωπος. Υπήρξε Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας και πρόεδρος του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου. Ο Κουρουσόπουλος υπήρξε, επίσης, Πρόεδρος του ΔΣ του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (ΕΚΔΔΑ). Ο Κουρουσόπουλος επελέγη για την θέση αυτή από τον Υπουργό Προεδρίας Κυβερνήσεως Αν. Πεπονή με την συμφωνία του πρωθυπουργού Α. Παπανδρέου.

Επί Κουρουσόπουλου, το ΕΚΔΔΑ μετασχηματίστηκε σε μια μεγάλη εκπαιδευτική μονάδα που κατάφερε να προσφέρει αξιόπιστη κατάρτιση στους δημοσίους υπαλλήλους και υψηλής ποιότητας εκπαίδευση στους εισερχόμενους στην Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Τότε, το ΕΚΔΔΑ απέκτησε το κτίριο στην Πειραιώς που στεγάζεται και σήμερα ενώ, μέχρι τότε, στεγαζόταν σε μισθωμένα και ακατάλληλα κτίρια. Τότε ήταν που το ΕΚΔΔΑ άρχισε να συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα, οικοδομώντας δίκτυα συνεργασιών και αποκτώντας τεχνογνωσία σε θέματα διοικητικών  μεταρρυθμίσεων. Αυτά όλα εντάσσονταν σε μια μεταρρυθμιστική ατζέντα που όμοιά της δεν έχει ξανασυναντήσει ο τόπος: ΑΣΕΠ, ΚΕΠ, Συνήγορος του πολίτη, για να αναφέρω μερικές από τις πιο γνωστές, δρομολογήθηκαν τότε. Το ΕΚΔΔΑ ήταν παρόν σε όλες αυτές ως ουσιαστικός μέτοχος στην διαμόρφωση και την εφαρμογή τους.

Τρεις, περίπου, δεκαετίες μετά, ο Πρόεδρος του ΕΚΔΔΑ ονομάζεται Δ. Κυριακόπουλος. Στην επιστημονική κοινότητα των ασχολούμενων με την δημόσια διοίκηση είναι παντελώς άγνωστος. Ο Κυριακόπουλος είναι ένα κομματικό στέλεχος της ΝΔ. Προωθεί μια ατζέντα η οποία στηρίζεται στην ρουσφετοπραξία. Καταρρίπτοντας όλα τα θλιβερά ρεκόρ των προκατόχων του σε ότι αφορά απ’ ευθείας αναθέσεις σε εργολάβους και ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών, έφθασε, μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο, να έχει κάνει 155 απ’ ευθείας αναθέσεις για πάσης φύσεως προϊόντα και υπηρεσίες. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται περσίδες γραφείων, κρασιά για δεξιώσεις, USB υπολογιστών αλλά και αυτοκίνητα. Το ΕΚΔΔΑ έχει απαξιωθεί πλήρως. Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης στην οποία συχνά αναφέρεται ο Πρωθυπουργός, δεν υπάρχουν, καν, σε δημόσια θέση οι εργασίες και οι έρευνες της Σχολής. Δεν υπάρχουν ανοιχτά δεδομένα από έναν εκπαιδευτικό φορέα που συμπληρώνει 30 χρόνια παρουσίας στον δημόσιο βίο.

Σχετικα
Ποιος Γιώργος θα είναι υποψήφιος;
Ποιος Γιώργος θα είναι υποψήφιος;

Αυτά, βεβαίως, δεν είναι άμοιρα του αντι-μεταρρυθμιστικού κλίματος που διαπερνά την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Πάρτι μετακλητών, «εξυπηρετήσεις» σε Περιφέρειες και Δήμους αντί δομικών μεγάλων μεταρρυθμίσεων, κεντρικά κατευθυνόμενες  πολιτικές από το μπούνκερ του Μαξίμου που αποκλήθηκε, χάριν ευφημισμού, από τους ίδιους τους νεοδημοκράτες «επιτελικό κράτος», όλα αυτά συνθέτουν τον καμβά επί του οποίου υφαίνει  την μικροπολιτική της η σημερινή ηγεσία του ΕΚΔΔΑ.

Στη δημοκρατική παράταξη, στο Κίνημα Αλλαγής, δεν αρεσκόμαστε μόνον στην ανάμνηση του κλέους παρελθουσών εποχών ούτε σε μια αντι-παραγωγική αντιπολίτευση. Προτείνουμε συγκεκριμένες και εφαρμόσιμες λύσεις για τα δημόσια προβλήματα. Εν προκειμένω ζητάμε:

  • Την άμεση απομάκρυνση του Προέδρου του ΕΚΔΔΑ και ταυτόχρονη νομοθετική πρωτοβουλία με την οποία αυτός θα επιλέγεται με αυξημένη πλειοψηφία από την επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής.
  • Την απόλυτη και πλήρη διαφάνεια σε κάθε οικονομική συναλλαγή του ΕΚΔΔΑ με ενδελεχή έλεγχο των οικονομικών συναλλαγών του από την Αρχή Διαφάνειας.
  • Την εκπόνηση ενός πρόσφορου σχεδίου δράσης με το οποίο το ΕΚΔΔΑ θα διεκδικήσει την θέση του μεταξύ των φορέων της δια βίου κατάρτισης και των Σχολών παραγωγής στελεχών που θα χειριστούν τα μεγάλα θέματα της μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης.
  • Τον ορισμό του ΕΚΔΔΑ ως συμβούλου του Πρωθυπουργού για θέματα δημόσιας διοίκησης.
  • Την αναβάθμιση του διδακτικού και ερευνητικού έργου του ΕΚΔΔΑ με την προσέλκυση ικανών και επιφανών επιστημόνων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 

Ας δώσει, επιτέλους, η κυβέρνηση σ’ αυτό τον τόσο ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης ένα δείγμα γραφής ότι στηρίζει τις μεταρρυθμίσεις. Εάν δεν μπορεί, ας πάψει, τουλάχιστον, να τις βλάπτει.

Back to top

Προσεχως

Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5