Πολιτικη & Οικονομια

Στο πόδι οι υπηρεσίες ασφαλείας και στην Ελλάδα

Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της A.V.

59189009_2154225567959075_3788618135297327104_n.jpg
Κώστας Κυριακόπουλος
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
355859-737494.jpg

Ισχυρή κινητοποίηση και στις ελληνικές υπηρεσίες έχει προκαλέσει η επίθεση στο Μάντσεστερ και ο «κόκκινος συναγερμός» που κήρυξε η Τερέζα Μέι.  Σε ελληνικό έδαφος, εδώ και μερικά 24ωρα γίνεται προσπάθεια να αναθερμανθεί ο μηχανισμός συλλογής και καταγραφής πληροφοριών αλλά και ανάληψης μυστικών επιχειρησιακών πρωτοβουλιών σε εισόδους της χώρας, δομές φιλοξενίας προσφύγων, στέκια μεταναστών αλλά και σε όλους τους χώρους, επίσημους και ανεπίσημους, που χρησιμοποιούνται ως τζαμιά ή χώροι λατρείας. Και όλα αυτά υπό το φως πληροφοριών ξένων υπηρεσιών που φέρουν τουλάχιστον 600 φανατικούς μουσουλμάνους να έχουν εξορμήσει προς την Ευρώπη από τέσσερις περιοχές των Βαλκανίων, με πολλούς εκ των οποίων να έχουν περάσει από την Ελλάδα και τους δρόμους των προσφύγων.

Δομές φιλοξενίας και ...πληροφοριών

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της A.V. οι ελληνικές υπηρεσίες έχουν δώσει εντολές για άμεση αναθέρμανση του μηχανισμού που έχουν στήσει και απλώσει εδώ και περίπου δύο μήνες στις σημαντικότερες δομές φιλοξενίας των προσφύγων στα νησιά αλλά και στην ηπειρωτική χώρα. Ο μηχανισμός αυτός, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αποτελείται από περίπου 200 ανθρώπους διαφόρων υπηρεσιών, (Κρατική Ασφάλεια, Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία και Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών), που αναπτύσσονται κατά κύριο λόγο στις δομές φιλοξενίας των προσφύγων, στην προσπάθειά τους να εντοπίσουν κινήσεις υπόπτων που χρησιμοποιούν τους δρόμους των προσφύγων για να εξυπηρετήσουν τους σκοπούς του ακραίου Ισλάμ. Οι άνθρωποι αυτοί είναι κατά κύριο λόγο δίγλωσσοι, εκπαιδευμένοι πολλαπλώς από τις υπηρεσίες τους και, μεταξύ των σκοπών τους, είναι η καταγραφή πληροφοριών κατά περίπτωση, η επεξεργασία τους και η πρόταση για λήψη επιπλέον δράσεων ή άλλων πρωτοβουλιών αναφορικά με τον τυχόν εντοπισμό υπόπτων.

Η εικόνα που παρουσιάζουν σήμερα οι δομές φιλοξενίας των προσφύγων δεν είναι ενιαία. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Συντονιστικού Οργάνου Διαχείρισης Προσφυγικής Κρίσης, ο αριθμός των προσφύγων σε ολόκληρη τη χώρα ανέρχεται στους 56.622. Στα νησιά ο αριθμός τους ανέρχεται σε 8.319. Στη Βόρεια Ελλάδα βρίσκονται  23.881 άτομα, στην κεντρική Ελλάδα 2.172 και στη νότια Ελλάδα 248. Στην Αττική διαμένουν 9.947 πρόσφυγες στις οκτώ οργανωμένες δομές φιλοξενίας και 4.923 στις μη οργανωμένες (Ελληνικό και Πειραιάς). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, σε λίγες ημέρες αναμένεται η εκκένωση της δομής του Ελληνικού και η μεταφορά των προσφύγων σε άλλες, είτε νέες είτε παλαιότερες δομές αλλά και σε κατοικίες. Αυτό κάνει τις Αρχές πολύ περισσότερο ανήσυχες καθώς είναι πιθανό ακραία ισλαμιστικά στοιχεία να αποπειραθούν να εκμεταλλευτούν τις διαδικασίες μεταφοράς με όλους τους πιθανούς τρόπους. Θα πρέπει, επίσης, να αναφέρουμε ότι, στους χώρους που διαχειρίζεται η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα φιλοξενούνται 5.632 άτομα, ενώ εκτιμάται ότι επιπλέον 1.500 άτομα βρίσκονται έξω από αυτές σε αυτοσχέδια καταλύματα ή φιλοξενούμενα σε σπίτια. Οι πιο πρόσφατοι υπολογισμοί αναφέρουν ότι οι δομές  και κέντρα φιλοξενίας στην Ελλάδα δεν ξεπερνούν τις 15  ενώ γίνονται συνεχώς επαναπροσδιορισμοί και ανακατατάξεις. Για παράδειγμα, εκτιμάται ότι μεγάλος αριθμός προσφύγων από το Ελληνικό θα μεταφερθεί σε νέα δομή φιλοξενίας στη Θήβα, η οποία είναι χωρητικότητας 700 ανθρώπων χωρίς να σημαίνει ότι θα καλυφθούν όλες οι θέσεις. Το σίγουρο είναι, από την άποψη των μέτρων ασφαλείας, ότι οι κίνδυνοι για να χρησιμοποιηθούν αυτοί οι άνθρωποι ως «όχημα» για τη δράση ακραίων, αυξάνονται όσο περισσότερο παραμένουν εγκλωβισμένοι στην Ελλάδα. Θα πρέπει να τονιστεί ιδιαιτέρως ότι όλα αυτά ισχύουν βάσει σχεδιασμών που έχουν γίνει πριν από τη συμφωνία της Τουρκίας με την Ε.Ε. και με δεδομένες τις μόνιμες, πλέον, αλλαγές από την πλευρά του Ερντογάν περί ανεξέλεγκτης ροής προσφύγων προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας. Τα προβλήματα που παρουσιάζονται λόγω των εγκλωβισμένων προσφύγων οδηγούν σε αρκετά επικίνδυνες καταστάσεις, σύμφωνα με τα σενάρια ανάλυσης ρίσκου, όπως για παράδειγμα, το γεγονός ότι οι Αφγανοί πρόσφυγες λειτουργούν εντελώς αυτόνομα δίχως να υπόκεινται στον έλεγχο κάποιας συγκεκριμένης δομής.

Τα τζαμιά και οι εικασίες ριζοσπαστικοποίησης

Ιδιαίτερα αυξημένα -και όχι μόνο μετά από την επίθεση στο Μάντσεστερ είναι τα διακριτικά μέτρα επιτήρησης και των χώρων που είτε επίσημα είτε ανεπίσημα λειτουργούν ως χώροι λατρείας των μουσουλμάνων σε όλη τη χώρα, με όλες τις πολιτικές ιδιαιτερότητες που μπορεί να σηματοδοτούνται. Μία από τις πιο περίεργες υποθέσεις, που κινητοποίησαν σε σημαντικό βαθμό τις ελληνικές υπηρεσίες ήταν η ανακάλυψη ελαφρού οπλισμού, δύο πιστόλια, το ένα με σιγαστήρα μέσα σε μία μαύρη σακούλα σε τζαμί στην περιοχή της Ξάνθης και συγκεκριμένα στην Ηλιόπετρα του Δήμου Ταπείρου, στα τέλη του περασμένου Μαρτίου.  Ο μουφτής, υπεύθυνος της λειτουργίας του τζαμιού συνελήφθη και αφέθηκε ελεύθερος καθώς δεν προέκυψε κάτι συγκεκριμένο εις βάρος του αλλά οι πληροφορίες φέρουν το τουρκικό προξενείο να έχει παρέμβει καταλυτικά ώστε να πέσει ο θόρυβος που σηκώθηκε γύρω από την ανεύρεση των όπλων. Τόσο ο μουφτής όσο και ο γενικός πρόξενος μίλησαν για προβοκάτσια.

Οι ελληνικές υπηρεσίες, σύμφωνα με τις πληροφορίες της A.V. αν και αναζήτησαν επισταμένως δεν κατόρθωσαν να εντοπίσουν στοιχεία που να συνδέει την ανεύρεση του οπλισμού με ακραίους ισλαμιστές αλλά ούτε και με τον εμπρησμό του τζαμιού Βαγιαζήτ στο Διδυμότειχο, σχεδόν μία εβδομάδα πριν από την ανακάλυψη των όπλων στο άλλο τζαμί. Επίσης, ιδιαίτερη κινητικότητα επιδεικνύουν οι ελληνικές αρχές και στις περιοχές όπου αναμένεται να αναγερθούν και να λειτουργήσουν τζαμιά όπως αυτό στον Βοτανικό με χωρητικότητα 350 πιστών αλλά χωρίς μιναρέ. Ή αυτό του Ταμπακχανέ στην Κομοτηνή που χτίστηκε με δαπάνες της Τοπικής Διαχειριστικής Επιτροπής Μουσουλμανικής Περιουσίας, τα εγκαίνια του οποίου αναμένεται να γίνουν σύντομα.

Πηγές από τις ελληνικές Αρχές τονίζουν στην A.V. ότι «μελετώντας τις πληροφορίες από αστυνομικές υπηρεσίες άλλων χωρών αλλά και εκθέσεις της Interpol, το πρόβλημα πιθανώς δεν εστιάζεται στα μεγάλα, νόμιμα και άρα εξ’ αυτού ελεγχόμενα τζαμιά στην Ελλάδα αλλά στους  ανυπολόγιστους ιδιωτικούς ή νοικιασμένους χώρους που φέρονται ως αποθήκες, επιχειρήσεις ή διαμερίσματα και ουσιαστικά λειτουργούν ως χώροι λατρείας που φυσικά και δεν δημιουργούν από μόνοι τους το πρόβλημα καθώς ο καθένας έχει δικαίωμα στην πίστη του. Το θέμα, για εμάς είναι τί είδους μηχανισμοί στήνονται πέριξ αυτών και ποιοι προσπαθούν να εκμεταλλευθούν τους πιστούς». Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τουλάχιστον στο Λεκανοπέδιο Αττικής υπάρχουν και λειτουργούν περισσότεροι από 60 τέτοιοι χώροι που έχουν τη χρήση αυτοσχέδιων τζαμιών.

Οι ελληνικές αρχές ασφάλειας καθώς και οι ελληνικές μυστικές υπηρεσίες ασπάζονται εν μέρει τις πληροφορίες ευρωπαϊκών υπηρεσιών που θεωρούν ότι γύρω από τους λατρευτικούς χώρους συσσωρεύονται ακραία στοιχεία με σκοπό να υποδαυλίσουν την πιθανή διάθεση ριζοσπαστικοποίησης που εκδηλώνουν ομόθρησκοί τους και, φυσικά, να τη διοχευτεύσουν προς την κατεύθυνση των ακραίων ισλαμιστικών επιθέσεων. Το θετικό σενάριο είναι ότι στην Ελλάδα δεν έχει (ακόμα;) καταγραφεί κάτι τέτοιο σε αντίθεση με άλλες χώρες που το φαινόμενο της κατευθυνόμενης ριζοσπαστικοποίησης είναι τόσο οργανωμένο που έχει προκαλέσει τη δημιουργία μαζικών και οργανωμένων προγραμμάτων αποριζοσπαστικοποίησης υπό την ομπρέλα του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη.

Ακραίες ισλαμικές ...μπίζνες στα Βαλκάνια

Εδώ και πολλά χρόνια από διάφορους μουσουλμανικούς θύλακες της Σερβίας, κάθε Σεπτέμβριο, διοργανώνεται μία παρέλαση εις μνήμην των 2.000 μουσουλμάνων θυμάτων των ναζί, η λεγόμενη «Πορεία προς το Χατζέτ». Η συνηθέστερη περιοχή όπου διοργανώνεται η παρέλαση αυτή είναι ο ημιαυτόνομος θύλακας του Ζαντζάκ. Μέχρι το 2014 έμοιαζε περισσότερο με μια απλή γιορτή μνήμης και τίποτα περισσότερο. Από εκείνη τη χρονιά και έπειτα οι υπηρεσίες πολλών χωρών αναγκάστηκαν να στρέψουν το ενδιαφέρον τους προς αυτήν τη γωνιά των Βαλκανίων καθώς έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους ένστολα και ένοπλα τμήματα.

Οι πληροφορίες, λοιπόν, από εκείνη την εποχή και έπειτα, φέρουν τη συγκεκριμένη περιοχή να είναι ένα από τα σημεία των Βαλκανίων όπου όχι μόνο γιορτάζεται η μνήμη των 2.000 μουσουλμάνων που εκτέλεσαν οι ναζί αλλά και χρησιμοποιείται και ως εμβληματικός τόπος αναχώρησης ακραίων ισλαμιστών προς την Ευρώπη. Οι εκτιμήσεις των Αρχών υπολογίζουν ότι τα τελευταία  χρόνια έχουν περάσει από μουσουλμανικές περιοχές των Βαλκανίων -Αλβανία, Κόσοβο, ΠΓΔΜ και Βοσνία- τουλάχιστον 500 φανατικοί, όχι κατ’ ανάγκην αυτοί που έχουν ασπαστεί τον ISIS αλλά αρκούντως ριζοσπαστικοποιημένοι, προς διάφορες περιοχές της Ευρώπης. Οι ίδιες πληροφορίες θεωρούν βέβαιον ότι τα νεαρότερα μέλη αυτών των ομάδων έχουν περάσει από ελληνικό έδαφος χρησιμοποιώντας τους δρόμους -θαλάσσιους και χερσαίους- των προσφύγων.

Σε αυτό το σημείο, οι πηγές μας τονίζουν ότι θα πρέπει να λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψιν, ότι σχεδόν όλοι όσοι έχουν οργανώσει επιθέσεις αυτοκτονίας σε ευρωπαϊκό έδαφος είναι μουσουλμάνοι β’ ή και γ’ γενιάς, γεννημένοι εκεί και άρα στοιχεία των ντόπιων κοινωνιών που τις περισσότερες φορές γνωρίζουν μόνο μερικά αποσπάσματα από το Κοράνι, συνήθως αυτά που τούς μεταδίδονται με τέτοιον τρόπο από άλλα ακραία στελέχη ώστε να πετύχουν τη ριζοσπαστικοποίησή τους.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ