This Outfit Does Not Exist
@thisoutfitdoesnotexist
Fashion

Ρούχα που κυριολεκτικά δεν υπάρχουν

Η νέα τάση της Tech Couture είναι ψηφιακά ρούχα.

Το νέο trend των ψηφιακών designers ρούχων που υπάρχουν μόνο στον κυβερνοχώρο και πουλιούνται σε τιμές που αγγίζουν και τα χιλιάδες δολάρια.

Πώς ντύνονται οι άνθρωποι στον εικονικό κόσμο; Εσείς τι φοράτε στο internet; Τι φοράνε τα παιδιά σας όταν παίζουν Minecraft; Αγοράζουν συνέχεια εξοπλισμό, διαφορετικές εμφανίσεις, στολές, ασπίδες, μπότες, κράνη όπως η ανιψιά μου; (Μαμά, να βάλω στην κάρτα σου 5 ευρώ να πάρω ένα όπλο;) Η νέα υστερία με την Νοτιοκορεάτικη σειρά του Netflix “The Squid Game” έχει ήδη, μέσα στις πρώτες 10 μέρες της προβολής της, δημιουργήσει φρενίτιδα στις online αγορές για ό,τι φορούν οι πρωταγωνιστές: Πράσινες αθλητικές φόρμες εποχής 80s, λευκά T-shirts, λευκά slip-ons παπούτσια. Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί πριν 20 χρόνια με τα σχολικά κοριτσίστικα outfits της Ιαπωνίας όταν είχε κυκλοφορήσει το φιλμ “Battle Royale”. Τι φοράτε online;

Ειδικά από την πρώτη καραντίνα για την covid-19, η online ζωή όχι μόνο απενοχοποιήθηκε αλλά διογκώθηκε και έγινε must. Όλοι περνούν όλο και περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο και αυτό είναι εντάξει. Φορώντας φόρμες, ρόμπες, παντόφλες, οτιδήποτε σημαίνει την άνετη, εντελώς αδιάφορη, μπλαζέ αμφίεση της φυλακής.

Έτσι όμως, έχει δημιουργήσει ο καθένας έναν ψηφιακό εαυτό. Το πρόσωπο που είναι όταν βρίσκεται στο διαδίκτυο. Ένα avatar που έχει απεριόριστες ελευθερίες: να παίξει παιχνίδια μέσα σε virtual reality, να συναντήσει άλλους για κοινωνική συναναστροφή και, το κυριότερο, να κάνει shopping. Ώρες ατέλειωτες χαζεύοντας, υπολογίζοντας, διαλέγοντας ανάμεσα σε εκατομμύρια ψηφιακά προϊόντα, ρούχα, αξεσουάρ.

This Outfit Does Not Exist
© thisoutfitdoesnotexist

Το επόμενο βήμα στο κοντινό μας μέλλον είναι ήδη εδώ. Τα digital ρούχα. Ρούχα που δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα, είναι απολύτως ψηφιακά και μπορεί πλέον να τα αγοράσει κάποιος απολαμβάνοντας την εξαιρετική αίσθηση ότι του ταιριάζουν τα πάντα, μεγέθη, υλικά, τάσεις. Εμφανίσεις μίας τρελής φαντασίας που σου επιτρέπει να γίνεις όποιος/α θέλεις με λίγα μόνο (ή πολλά) δολάρια – αόρατα κι αυτά. Για πολλούς, η αγορά ρούχων που δεν υπάρχουν είναι ένα εννοιολογικά ακραίο άλμα αλλά διαψεύδονται από την καινούργια αυτή μόδα.

 

 

Αυτό το Ρούχο Δεν Υπάρχει Ντοτ Κομ

Η 27χρονη Αγγλίδα influencer Daniella Loftus που παράτησε τη δουλειά της σαν σύμβουλος μόδας και δημιούργησε τη σελίδα thisoutfitdoesnotexist.com, λέει ότι καλύτερα από όλους την καταλαβαίνουν οι 14χρονες ξαδέρφες της. Αυτές άλλωστε είναι και το νέο δυναμικό καταναλωτικό κοινό σε μία αγορά ψηφιακών προϊόντων που μεγαλώνει εκρηκτικά.

Η ιδέα είναι πολύ απλή: μπαίνεις στα ψηφιακά καταστήματα, στέλνεις μία ολόσωμη φωτογραφία σου ή βίντεο (σε φυσικό φως, με ρούχα που να διαγράφουν καθαρά τη σιλουέτα σου, να μην κρύβεται το πρόσωπό σου από μαλλιά, σκιές, καπέλα κλπ.), επιλέγεις το ρούχο ή αξεσουάρ που θέλεις, πληρώνεις και με photoshop σε ντύνουν από την κορφή μέχρι τα νύχια. Το Instagram μπορεί να πλημμυρίσει τώρα με τις εικόνες σου ντυμένη σαν μεταπυρηνική Bjork ή ό,τι άλλο φαντασιώνεσαι.

 

 

Δεν χρειάζεται καν να είσαι εκεί για να νοιώσεις υπέροχα φορώντας ένα εξτράβαγκαντ ρούχο που ποτέ δεν θα το έκανες ή δεν θα είχες την ευκαιρία ή δεν θα τολμούσες ή δεν θα είχες τα χρήματα για να το κάνεις. Το Instagram δίνει τη δυνατότητα να νοιώσεις ότι το φοράς απλώς παίρνοντας βροχή από καρδούλες από ανθρώπους που επίσης δεν τους νοιάζει τι φοράνε πίσω από το πληκτρολόγιο στην πραγματικότητα – ούτε τι φοράς εσύ. Ούτε καν η influencer. Μετράνε μόνο ό,τι είναι ψηφιακό αφού ψηφιακή προσωπικότητα διαμορφώνεις: ανάλογα με ποιες σελίδες επισκέπτεσαι, ποιες διαφημίσεις σκάνε μπροστά σου, πού πατάς like, πού κάνεις μπλοκ, τι μουσική ακούς, όλα όσα χτίζουν τον κυβερνοεαυτό σου.

Δεν χρειάζεται καν να υπακούς στους νόμους της φυσικής για να φορέσεις ένα outfit που ρέει επάνω σου σαν ιριδίζουσα μπουρμπουλήθρα, να αποκτήσεις πλοκάμια, διαστημικά head gear, γάντια λέιζερ, μεταλλικά κορσάζ.

Είναι αστείο αλλά αν κάποιο από τα σημερινά 14χρονα ρωτήσει τους παλαιότερους, θα μάθει ότι, πολλά από αυτά τα ονειρικά ψηφιακά fashion items, παράδειγμα τα μεταλλικά κορσάζ σαν μηχανή δίτροχου, τα είχε κάνει ας πούμε ο Τιερί Μιγκλέρ σε μια εποχή που το ψηφιακό σύμπαν δεν υπήρχε καν.

Με άλλα λόγια, το design σαν τέχνη υπήρχε ανέκαθεν αλλά και πριν το photoshop, υπήρχε η τεχνογνωσία και η επιδεξιότητα, μεγάλων σχεδιαστών μόδας να δημιουργήσουν υπαρκτή, απτή Μόδα. Και, επιπλέον, χρειαζόσουν το σωστό attitude για να την φορέσεις – και σίγουρα όχι κρυμμένη πίσω από το κινητό σου.

Όμως, ζούμε στο σήμερα. Τα πιτσιρίκια διαλέγουν διαφορετικό χρώμα δέρματος κάθε μέρα για να δικτυωθούν στον web κόσμο.

 

 

Το μοντέλο και influencer, η Βραζιλιάνα Isabelle Boemeke, είναι μία από τις πελάτισσες αυτών των νέων online καταστημάτων. Το ψευδώνυμό της είναι Isodope και με αυτό συνδυάζει την υψηλή ψηφιακή μόδα με την αφοσίωσή της στον περιβαλλοντικό ακτιβισμό και την προσπάθεια να σωθεί ο πλανήτης.

DressX
DressX

Η παραδοσιακή βιομηχανία της μόδας είναι ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες μόλυνσης του πλανήτη – κάτι που το διαδήλωσαν επεισοδιακά πριν λίγες ημέρες οι διαδηλωτές της ομάδας Extinction Rebellion όταν εισέβαλλαν στην πασαρέλα της επίδειξης του οίκου Louis Vuitton στο Παρίσι.

Climate protesters invade the Louis Vuitton fashion show in Paris

Η Boemeke λέει ότι γνωρίζει πολλές γυναίκες που φορούν ένα ρούχο για μία φορά, για μία φωτογραφία και μόνο, και δεν το ξαναφορούν. Θα μπορούσαν να ελαττώσουν σημαντικά την κατανάλωση αν επέλεγαν την ψηφιακή μόδα για αυτές τις αναρτήσεις στους λογαριασμούς τους.

“Ήθελα να κάνω κάτι τολμηρό που να τραβάει το μάτι. Αν στα βίντεό μου φορούσα απλώς ένα T-shirt και ένα τζιν δεν θα είχα την ίδια απήχηση. Τα μοντέλα σήμερα έχουν την ελευθερία να μοιράζονται περισσότερα για την προσωπική τους ζωή και την προσωπικότητά τους. Είμαι μεγάλο νερντ και μου αρέσει να εκφράζω τον εαυτό με με διαφορετικούς τρόπους μέσα από τη μόδα και το μέικ-απ”.

DressX
© DressX

Πάμε για shopping

To DressX είναι ένα μεγάλο ψηφιακό κατάστημα που πουλάει εκατοντάδες εντυπωσιακά σχέδια δεκάδων σχεδιαστών. Κομμάτια όπως καπέλα από 25 δολάρια μέχρι παράξενα φορέματα σαν διάφανες μέδουσες που κοστίζουν εκατοντάδες δολάρια. Όπως λένε “Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η ποσότητα ρουχισμού που παράγεται σήμερα είναι πολύ μεγαλύτερη από όσο χρειάζεται η ανθρωπότητα. Μοιραζόμαστε την ομορφιά και τον ενθουσιασμό που δημιουργεί η φυσική μόδα, αλλά πιστεύουμε ότι υπάρχουν τρόποι να παράγουμε λιγότερο, να είμαστε περισσότερο φιλικοί προς το περιβάλλον και να μην παράγουμε καθόλου. Σε αυτή τη φάση της ανάπτυξης του DressX σκοπεύουμε να δείξουμε ότι μερικά ρούχα υπάρχουν μόνο στην ψηφιακή τους μορφή. Μην ψωνίζετε λιγότερο, απλώς ψωνίζετε digital fashion”.

DressX
© DressX - Yifan Pu

Πορτοκαλί ασύμμετρο κοστούμι με κουμπιά. Υλικό: Digital leather. Μέγεθος: Ταιριάζει σε όλα. Τιμή: 60 δολάρια. Της Κινέζας designer Yifan Pu.
Πρόσφατα η Yifan έλαβε μέρος στην Εβδομάδα Μόδας του Ελσίνκι. Η Yifan εκτιμά ιδιαίτερα τη διαδικασία της δημιουργίας ψηφιακών ρούχων – απόδειξη ότι, όταν κάποια στιγμή την ώρα που σχεδίαζε ένα καπέλο συνέβη ένα βραχυκύκλωμα στον υπολογιστή της δημιουργώντας παράσιτο στην εικόνα, τελικά χρησιμοποίησε αυτό το ψηφιακό λάθος, παρά την ατέλειά του, επάνω στο ρούχο που σχεδίαζε.

DressX
© DressX - Atokirina by Auroboros

Atokirina Look του οίκου Auroboros, εμπνευσμένο από το σύμπαν του “Avatar. Σχέδιο που εκπροσωπεί τα ιερά πνεύματα του Δέντρου των Ψυχών. Χρώμα: Πολύχρωμο / μοβ / λευκό / βιολετί / κίτρινο. Υλικό: Ψηφιακά επεξεργασμένη σιλικόνη, ψεύτικη γούνα, βιοφωσφοριζέ μίσχοι λουλουδιών και γύρη. Τιμή: 1.400 δολάρια.
Οι Auroboros είναι ένας science/tech οίκος μόδας που δημιουργεί φυσική αλλά και ψηφιακή υψηλή μόδα αναζητώντας να εξελίξει τη βιομηχανία της πολυτέλειας σε βαθύτερες διαστάσεις, να δημιουργήσει ένα ουτοπικό μέλλον σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Επίσης, ο οίκος είναι μέλος του Ιδρύματος Sarabande Foundation που είχε ιδρύσει ο Alexander McQueen.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by The Fabricant (@the_fab_ric_ant)

 

H Amber Jae Slooten, διευθύντρια του δημιουργικού του ιστότοπου The Fabricant γράφει: “Ένα νέο cult ανατέλλει. Ο ψηφιακός κόσμος έρχεται κι εμείς δεν είμαστε πια εγκλωβισμένοι στον φυσικό μας χώρο. Τα σώματά μας αποκτούν ρευστότητα, το χρήμα αποκεντρώνεται, νέες δυνάμεις διαμορφώνονται. Τι μπορεί να γίνει ένα σώμα όταν αυτό απελευθερωθεί από τους φυσικούς του περιορισμούς; Τι σημαίνει η ταυτότητα κάποιου όταν υπάρχουν απεριόριστα bytes για να την εκφράσει; Η διασύνδεση είναι αυτό που επιδιώκουμε και αυτό θα αναδυθεί. Η ρευστότητα της κίνσης είναι αυτό που διαμορφώνει τη νέα γραμμή. Αναζητούμε τη διασύνδεσή μας με την τεχνολογία και αυτή είναι η νέα θρησκεία.”

Iridescence - The Fabricant
© Iridescence - The Fabricant

Το ιριδίζον outfit ‘Iridescence’ που σχεδίασε η Amber Jae Slooten ήταν το πρώτο αυτής της τάσης, που πουλήθηκε τον Μάιο του 2019 για 9.500 δολάρια. Είναι ένα “κομμάτι” πλέον συλλεκτικό και, το κυριότερο, συμβολικό της συλλεκτικής ψηφιακής τέχνης

Διότι το άλλο σημαντικό trend είναι ακριβώς αυτό: ψηφιακοί πίνακες – έργα τέχνης.

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice