To Λονδίνο τιμά τον Αλεξάντερ ΜακΚουίν

Εκατοντάδες εντυπωσιακές δημιουργίες του «κακού παιδιού της μόδας» εκτίθενται ξανά στο φημισμένο Victoria and Albert Museum

Εκατοντάδες εντυπωσιακές δημιουργίες του «κακού παιδιού της μόδας» που αυτοκτόνησε το 2010, εκτίθονται για δεύτερη φορά «εμπλουτισμένες», με μεγάλη επιτυχία στο φημισμένο Victoria and Albert Museum.

«Savage Beauty» (Άγρια Ομορφιά) είναι ο τίτλος της έκθεσης που είναι αφιερωμένη στο έργο του πρωτοπόρου σχεδιαστή και έγινε το 2011, ένα χρόνο μετά την αυτοκτονία του, στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης κι ήταν μία από τις 10 πιο δημοφιλής εκθέσεις του μουσείου

Εμπλουτισμένη με ακόμα περισσότερα εκθέματα απ’ό,τι το 2011, αποπνέει την ενέργεια και την αύρα του σχεδιαστή. Ρομαντισμός, σαδομαζοχισμός, όνειρο, υπερβολή. Η «Savage Beauty» πετυχαίνει το στόχο της: σοκάρει το κοινό προκαλώντας του έντονα συναισθήματα. Άλλωστε και ο ίδιος ο ΜακΚουίν έλεγε: «θέλω να αλλάξω το πώς βλέπουν οι άλλοι τον κόσμο. Αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τους σοκάρω, αυτό είναι δικό τους πρόβλημα».

Ο ΜακΚουίν είναι εδώ. Αυτό ισχυρίζονται τόσο οι διοργανωτές της έκθεσης όσο και οι πάνω από 70.000 επισκέπτες του μουσείου. 244 μοναδικές δημιουργίες επιτρέπουν στο κοινό να παρακολουθήσει την εξέλιξη της πορείας του από τα πρώτα του βήματα το 1992, μέχρι το τελευταίο του ντεφιλέ το 2010 που αποτελεί και την πιο άρτια καλλιτεχνικά δουλειά του.

Τα «armadillo» της Lady Gaga

Έργα του από το αρχείο McQueen, το Isabella Blow Foundation και τη θητεία του στο Givenchy, καθώς και κομμάτια από τις 7 πρώτες συλλογές του ξεχωρίζουν στην έκθεση. Διοργανωτές της είναι άνθρωποι από το στενό περιβάλλον του σχεδιαστή.

Το μουσείο μετατρέπεται σε ένα στοιχειωμένο παλάτι το οποίο ξετυλίγει μπροστά στα μάτια του εκστασιασμένου θεατή πτυχές και λεπτομέρειες από τις δημιουργίες του ΜακΚουίν. Πληθώρα εικόνων και ήχων, φτερά, κόκαλα, νεκροκεφαλές και πούπουλα συνθέτουν ένα σκηνικό τρόμου και παράνοιας αναδεικνύοντας στοιχεία της προσωπικότητας του σχεδιαστή και της αυθεντικότητας της δουλειάς του.

Η καρδιά της έκθεσης χτυπάει στο «cabinet de curiosities», μία αίθουσα αποτελούμενη από 66 εκκεντρικά και ετερόκλιτα αντικείμενα που παραπέμπουν στην αυθεντικότητα του ταλέντου του. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν τα παπούτσια «armadillo» που φορούσε η Lady Gaga για τις ανάγκες του video clip «Bad Romance». Στον ίδιο χώρο προβάλλονται επίσης βίντεο από διάφορα ντεφιλέ του.

image

image

To τσαντάκι του ιλίγγου

Οραματιστής και καινοτόμος έφερε την επανάσταση στον κόσμο της μόδας διατηρώντας παράλληλα στοιχεία glamour και αισθαντικότητας. Όπως έλεγε και ο ίδιος: «είμαι εδώ για να σπάσω τους κανόνες αλλά και να διατηρήσω την παράδοση».

Πηγή έμπνευσής του άλλωστε αποτελούσαν η ιστορία της Αγγλίας, οι σκοτσέζικες ρίζες του, ο πατέρας του, αλλά και οι ταινίες του Scorsese και του Hitchcock. Το 2005 μάλιστα πραγματοποίησε μία collection προς τιμήν του τελευταίου.

Τσάντα Kim Novac, από το όνομα της πρωταγωνίστριας της ταινίας «Ίλιγγος» του Hitchcock.

image

«Θέλω οι άντρες να φοβούνται τις γυναίκας που ντύνω». Ο ΜακΚουίν λάτρευε τη γυναίκα και δούλευε για την ανάδειξη της σιλουέτας της, σε αυτόν χρωστάμε τα χαμηλοκάβαλα παντελόνια «bumster», τα φορέματα όλο πένσες, τα μεσάτα παλτό και τα κοντά σακάκια με μακριά στενά μανίκια.

image

image

image

Οι κολεξιόν του ξεχώριζαν για την πρωτοτυπία και την αυθεντικότητα τους και είχαν πάντα ένα συγκεκριμένο θέμα. Ενδεικτική είναι η κολεξιόν για το φθινόπωρο/χειμώνα του 2007 με τίτλο: «The widows of Culloden».

image

image

Μία ζωή χωρίς όρια

Γεννήθηκε το 1969 στο East End του Λονδίνου. Έζησε δύσκολά παιδικά χρόνια πέφτοντας θύμα κακοποίησης σε πολύ μικρή ηλικία από τον γαμπρό του, όπως αποκάλυψε πρόσφατα η αδελφή του.

Ωστόσο, μετέπειτα τα πράγματα δεν άλλαξαν ιδιαίτερα για τον σχεδιαστή: πολλή βία, πολλά ναρκωτικά, πολλές ακρότητες. Προς το τέλος της ζωής του είχε απομονωθεί εντελώς. Κανείς δεν μπορούσε να τον βοηθήσει.

Οι δημιουργίες του ΜακΚουίν συνεχίζουν να μας γοητεύουν ακόμα και πέντε χρόνια μετά το θάνατό του. Ίσως γιατί δεν είναι απλά ρούχα και παπούτσια αλλά αποτελούν κατά κάποιο τρόπο τον καθρέφτη των αντιθέσεων της κοινωνίας. «Οι επιδείξεις», έλεγε, «ήταν και είναι αυτοβιογραφικές, έχουν να κάνουν με τη σεξουαλικότητα μου και με το ποιος είμαι. Έχουν να κάνουν με την παιδική μου ηλικία, τον τρόπο που σκέφτομαι για τη ζωή και τον τρόπο που μου έμαθαν να βλέπω τη ζωή».

image

*Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό μέχρι τις 2 Αυγούστου

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice